عمومی

تنوع پوشش اسلامی را بپذیریم/حجاب امری تعبدی، زیبا و دوست‌داشتنی است

اساسا اگر در پوشش و حدودی که برای آن در قرآن در نظر گرفته شده رعایت شود، حجاب کام. این نظر من است! اسلام حرفی از عرف یکی شدن اجباری سلایق نگفته! حالا چرا ما آنقدر باید دایره حجاب را تنگ کنیم که کمتر کسی در آن بگنجد؟

ایسناپلاس- لیلا شکیب‌آنلاین: تنوع پوشش اسلامی همیشه یکی از دغدغه‌های نسل جدید فعالان حوزه حجاد و عفاف هو پوتشی اسلام. طراحی لباس و پوشش‌هایی که در عین رعایت عفاف و حجاب پسند نسل جدید و تنوع طلب امروزی هم باشند و لباس‌هایشان را انتخاب کنند که مناسب و زیبا برای حضور در اجتماع در نظر گرفتن باشند. موضوعی که گاهی اوقات اختلاف نیز می‌شد. سالاق ق چ چ چ سود مار واز باک آاک ااک اسای ر ر اتا اه ه یزی ز ز ز ز ز ز ز ز س و و و و. اما چیزی نگذشت که چادرهای مدل‌دار به استفاده از سهولت و راحتی هرچه بیشتر خانم‌ها به خصوص در نسل جدید جای خود را باز کرد و میان آن‌ها محبوب شد و حتی داشتن این پوشش موقر را برای خانم‌ها در محافل عمومی دلپذیر کرد.

تنوع در طراحی پوشاک اسلامی همیشه یکی از گله‌های قشر محجبه در جامعه ایرانی ب.وده است قشری که می‌خواسته زیبا باشد و لباس‌های متنوع و زیبا و تازه‌تری را به دختران نوجوان خود ارائه دهد اما در انتخاب‌های محدود موجود در بازار، چالش‌های جدی می‌شد و حتی در بسیاری از مواقع نسل جدید پوشش محجوب را پس از می‌زد و به این سمت از مدل‌های متنوع نشان می‌دهد، خوشرنگ. و لعابتر اما با پوشش آزادتر گرایش پیدا می‌کرد.

این روزها مسئله حجاب و تربیت نسل محجوب یکی از دغدغه های جامعه مسلمان ایرانی است. اما ساده این کلیدواژه این روزها به جای یادگاری حجب و عفاف بشترشتر با کلماتی که کمان هستند اما این روزها را به جای یادها می شناسم. سراغ منصوره مصطفی زاده فعال فرهنگی و نویسنده و کارشناس کودک و نوجوان رفتیم. کسانی که سالها در عرصه روزنامه‌نگاری درباره تنوع پوشش، تنوع رنگ و تنوع حجاب فعال هستند و کسانی که سالها هستند

به نظر شما چرا تنوع پوشش اسلامی در گذشته خانمهای محجبه کم بود یا برخی نسبت به نظر شما چرا تنوع پوشش اسلامی در گذشته بین.

به نظرم بیشتر به ترس از قضاوت شدن توسط بقیه برمی‌گرداند، که خب خیلی هم ترس بیجی! ن قیقا از پاز س ا ا ا ه ه چ چ چ اد، ی ان آ ز زه ازه چ چ ازه ه ب ز ازار د و ف اقاث و. خیلی‌ها از آن استقبال کرده بودند چون واقعاً راحت‌تر از چادرهای معمولی بودند. اما باز نسبت به آن هم در ذهن از افراد گارد عجیبی وجود دارد. چیزی که موتور خود من را روشن کرد این بود که، من دانشکده هنرهای زیبا دانشجو بودم. خب در آنجا تیپ و ظاهر غیر معمول کم نبود. یش های ب و ها، ای،، ه ه ه ه ه پ آن زیان زیای گش ظ ظ ظ ظ ظ ظ ظ ظ ظ ظ ظ زی زی زی زی زی زی که آفض فض فض ش ش ش ش ش ش ش. چون اصولا تنوع ظاهر در دانشکده به رسمیت شناخته شده بود. من هم با خودم فکر کردم چرا من حجابی که دلم می‌خواهد نداشته باشم؟ چیزی که هم حدود شرعی در آن رعایت شود و هم ارزش های شخصی اشم درباره پوشش را داشته باشد.

تنوع پوشش اسلامی را قبولیم/حجاب در خانواده ما امری تعالی، زیبا و دوست داشتنی است

منظور از ارزشهای شخصی چیست؟

ببین! من در یک خانواده بزرگ شده‌ام که هم حجاب جزئی از ارزش‌هایش بودپلو هم شاد و ربان است. وقتی بچه بودم یادم می‌آید که پدر و مادرم دوست دارند به عنوان یک دختر چه، همیی خودم هم سلیقه‌ام همیشه رنگی پوشیده بود. خصوصیات ظاهری، که هنوز هم رنگ مورد علاقه‌ام است. اتفاقا اولین چادر رنگی هم که سرم کردم گلهای عکس داشت. از ه عکس

شات از قضات ش و واک م ر ر ا ا ا ا ا ا ا ا چ اد و م ان و م ز ز ز ز ز زای هات ؟

من تا دلتان بخواهد واکنش‌های متناقض گرفتم! از ابتدا تا همین الان هم مسخره شدم، هم شدم و هم انتقاد شنیدم. روزهای اول خیلی به نقدها فکر می‌کردم، اما هنوز هم‌چنان چالش ذهنی برای. اما نه به اندازه پانزده سال پیش.

م ا ای و و واک ب، ای ب ار ب کار چاد س ز ز از زاها تا ن «« ی ی ی »» » یا اوایل که چادر ملی رنگی می‌پوشیدم در خیابان یک نفر گفت «شما هم تیم ملی یوت یا اوایل که چادر ملی رنگی می‌پوشیدم». من کلاً واقعاً اتفاق افتاده است برای موضوع مهمی ندارد و الان هم نیست! اوایل بیشتر به این حرفها می‌خندیدم الان دیگر برایم عادی شده است که کسی بگوید این ملافه یا پتو مسافرتی چیه روی سرت یا چرا خودت رو بقیچه پیچ کردی و از این دست حرفها.

تنوع پوشش اسلامی را قبولیم/حجاب در خانواده ما امری تعالی، زیبا و دوست داشتنی است

درباره نقدها بیشتر توضیح دهید و پاسخی که برایشان داشتید.

به نظر من اصولا نقدها درباره حجابی که خارج از عرف هستند دو دسته هستند. یا در اعتقاد تو به حجاب شک کنند و سعی کنند به دل خودت هم شبه بیندازند یا هم دوست دارند حجاب دلخواهشان را داشته باشند و دوست دارند از طرف من دلیل محکمی برای آن بشنوند. اما این را هم بگویم که چادر غیر مشکی خارج از عرف نیست! ما فقط چند سالی است که از آن فاصله گرفته‌ایم و در قدیم اتفاقا این نوع پوشش زیایی است. دسته اول داشتن هر نوع پوششی غیر از پوشش کیفیت یعنی چادر ساده مشکیدن را نوعی رحمامی ا بدعت یار دسته اول یا من را به راحت طلبی اصلا می سازند. خیاه ا اوای ی ای ق ک گذر شش ا اسای ا پیش ی ان تان یای کار غ ز از آ ا اس. من همیشه پاسخم به این دسته اول همان است که گفتم! پوشیدن فقط چادر مشکی ساده بدعت است! خیلی از پوشش‌ها را ما در جوامع دیگر یا همین ایران خودمان می‌بیدیم که تاریخچهش دارد. مثل لباسهای زنهای عشایری یا پوشیدن عبا در زنهای لبنانی که اتفاقا این آخری است یعنی عبا هم در این چند سال در جامعه ما افتاده است اما آن اوایل نسبت به عبا هم گارد وجود دارد.

خیان ای ات ا شش خ از ز ز چیزی چیزی ه ه فاافاد آشام آش ی ج ب ا ا ات و اساس جاب ااض آاض. نظر شما چیست؟

اساسا اگر در پوشش و حدودی که برای آن در قرآن در نظر گرفته شده رعایت شود، حجاب کام. این نظر من است! اسلام حرفی از عرف یکی شدن اجباری سلایق نگفته! حالا چرا ما آنقدر باید دایره حجاب را تنگ کنیم که کمتر کسی در آن بگنجد؟ هرکس بنا به ارزش‌ها و سلیقه‌های طرح‌ها و رنگ‌ها و مدل‌های آن را انتخاب می‌کند به عقیده من خانم‌های بیشتر را به داشتن حجاب اسلامی می‌کند و کمتر کسی را از حجاب می‌کند.

فقط واکنش های منفی را گفتید. احتمالا واکنش مثبت هم زیاد بگیرید. اینطور نیست؟

خیلی زیاد! بارها به من گفته‌اند که آیا کاش این مدل چادرها را زیاد می‌کند که ما هم سرمان کنیم. کای ی ای ی گ د د ا ا ا ا ا ا ا ش یی یی یی یی ا اش آن شان خ ز از ی ای یام یا چیزی که گفتم هنوز هم باور کنم که در انتخاب حجاب اسلامی تنوع وجود دارد. الزاما نباید طبق سلیقه دیگران حجاب داشت. یعنی با همان نگاه‌ها و هجمه‌های اولیه مشکل دارند. اما من فکر می کنم الان شرایط درباره شکل گیری این تنوع خیلی بهتر شده است. ثا پیاه ر اب اسال ه چ چاه ه ه چ ه د ه ای ایای و … خی ه ه چش و و و چش ا ا ای

تنوع پوشش اسلامی را قبولیم/حجاب در خانواده ما امری تعالی، زیبا و دوست داشتنی است

خانم مصطفی زاده، شما چه چیزی را در جا انداختن تنوع پوشش اسلامید زنوان در نامعه ایما خانم مصطفی شما چه چیزی را در جا آنوع پوشش دارید.

من فکر می کنم اولین جایی که باید این تنوع را بپذیرد و آن را جا بیندازد صداو.یم در برنامه‌های سازمان ما خیلی کمتر زنانی با پوشش عشایری یا مازنی یا سایر پوشش‌هایی می‌بینیم که در کشور ما به وفور پیدا می‌شود و در تریبون‌های رسمی نمایش داده نمی‌شود. نباید فقط چادر مشکی را پوشش دهد در جامعه ما تبدیل شود و در این میدشتر مشکی به پوشش کیفیت در جامعه تبدیل شود و در این مید در وه نطخاب نباید چادر مشکی در جامعه پوشش داشته باشد. بعد از آن به نظرم از پوشش‌های متنوع با رعایت حد و حدود اسلامی توسط خانم‌های محجبه‌ای که آنها را در قسمت‌های مختلف جامعه مهم می‌پسندند، استفاده می‌کنند. به طوری که چشم‌ها به این تنوع عادت کنند. درحال حاضر من خیلی از تولید حجاب را می‌بینم که لباس‌های مخمندرو مثل همین چادرو کیا در حال حاضر از تولیدی‌ها هستند. خب این بسیار می شود برای این پوشش ها است و این مرا خیلی خوشحال می کند. در نمایشگاه‌های حجاب استقبال خوبی از برندهای حجاب اسلامی که فقط به چادر مشکی ساده اکتفا نمی‌کنند می‌شود، اگر این‌ها از سوی رسانه‌های رسمی هم حمایت می‌شوند، تغییر پوشش اسلامی در جامعه ما به یک سطح مطلوب خواهد رسید. در خانواده من دیگر کلا چادر، چادر رنگی و شاد و طرحدار است و دخترهدایم همین‌ها را چ علاوه بر این، حجاب، در ذهنشان امری تعبدیست که زیبا و دوست داشتنی هم هست. حداقل من حجاب را اینطوری فهمیده ام.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا