عمومی

تهران و تغییر دولت در آمریکا

پیروزی نه چندان قوی جوبایدن بر دونالد ترامپ به معنای تسلط محافظه کاران بر پوپولیست ها نیست ، اما باید این مسئله را در چارچوب نیاز به تغییر نگرشی که بیشترین رای را در برابر یک رقیب شکست خورده در تاریخ آمریکا به دست آورد ، دید. در همین حال ، رقبای پیروز پیشین خود را در وضعیت جبران ناپذیری قرار دادند تا زمان ظهور ترامپیسم در سال 2016.

اروپا ، آسیا ، آفریقا و ایالات متحده آماده می شوند تا در آنچه در تاریخ چهار ساله دولت ترامپ و تنها انتخابات در ایالات متحده رخ داده است ، شرکت کنند. همه می دانند که بازگشت به صفر و تکرار دوران قبل از ترامپ غیرممکن است. بازگشت واشنگتن به معاهده ای بین المللی که ترامپ با افتخار از آن خارج شد ، ممکن است بدون برخی تغییرات و پیش نیازهایی که ترامپ باید بهانه ای برای عقب نشینی کند ، امکان پذیر نباشد. جو بایدن نگران است که رقیب وی با حمایت بیش از 70 میلیون رأی همیشه سیاست داخلی و خارجی او را تحت الشعاع خود قرار دهد. این صحنه باعث پیچیده تر و دشوارتر شدن صحنه برای همه افراد درگیر با دولت ایالات متحده خواهد شد.

اعضای جامعه بین الملل دریافته اند که دولت بایدن تکرار دولت ترامپ نیست و مانند ایالات متحده قبل از آن نیست. دولت بایدن صفحه جدیدی با مختصات متفاوت از قبل است.
در عین حال ، تکرار ادبیات گفته شده به ترامپ و تمایز نگذاشتن او و بایدن ، مانند عدم درک صحنه های متغیر تعامل است. تکرار گذشته ، نادیده گرفتن پیشرفت و اختلافات ، تکرار ترامپ با لباس جو سیلک است. از اهمیت ویژه ای برای تهران در حال حاضر استفاده از فرصت تغییر در ایالات متحده و ایجاد شرایطی است که می تواند در سیاست “فشار حداکثر” دولت ترامپ تداخل ایجاد کند. ابراز بدبینی مطلق به اندازه خوش بینی مطلق برای دولت های آینده ایالات متحده ناکارآمد و حتی بی ضرر خواهد بود. داشتن یک برنامه جدید برای تعامل با تغییرات جدید مهم است. شناخت تغییر به معنای تن دادن به آن نیست. همانطور که مذاکره به معنای اجماع نیست. واقع گرایی به ابزار نیاز دارد. فرار از حقایق این است که تسلیم موقعیت هایی شوید که سعی می کنید خود را مجبور کنید.

تهران در حال حاضر با تغییر در حوزه سیاسی کشوری که درگیر ترامپیسم است روبرو است. در همین حال ، دولتی در حال تأسیس است که پایه های رویکرد داخلی و خارجی سلف خود را به چالش بکشد ، دکترین بزرگ ایالات متحده را ببیند و منافع استراتژیک را دنبال کند. مشکل این است که؛ با نگاهی به تغییرات فعلی ، چگونه تهران باید از موضع اصولی خود دفاع کند؟ تکرار ساده شعار و بدنام کردن سیاست واشنگتن غیرممکن است. شما باید یک برنامه جدید را در نظر بگیرید. انتخابات 3 نوامبر ایالات متحده و پیامدهای آن نمی تواند از دیدگاه تهران درباره چگونگی تعامل آینده با دشمنان سرسخت فرار کند. خوب یا بد ، درک تغییر در صحنه تعامل با قدرتی که هنوز مایل به تأثیرگذاری بر تغییر است ، هنر دیپلماسی است.

دکمه بازگشت به بالا