عمومی

توسعه صادرات، موانع و راهکار‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر یک

برنامه گفتگوی شبکه خبری 18.30 بر توسعه صادرات و بررسی موانع و راه حل ها متمرکز بود.

دکتر سید مجتبی موسویان ، معاون توسعه بازار صادرات در سازمان تجارت و توسعه ، در این برنامه گفت: “در حال حاضر ، 57-60٪ از مقصد بازار صادراتی کشور ما به کشورهای همسایه تعلق دارد.”
وی گفت: “از این مقدار ، 30٪ صادرات خارج از کشور ما به هند و چین و 10٪ به کشورهای دیگر جهان است.”
وی گفت: کره در حال حاضر بعد از چین و روسیه سومین کشور بزرگ منطقه از نظر تعداد کشورهای همسایه است. ما حدود 2.5٪ از این بازار را داریم.

وی گفت: “اگر مشکلاتی مانند مشکلات مربوط به زیرساخت ها ، میزان مشوق های صادراتی ، گذرگاه های مرزی و مذاکرات تجاری را حل کنیم ، می توان نسبت صادرات منطقه ای کشورمان را به 7.5 درصد افزایش داد.

لاهوتی دیگر مهمان برنامه معتقد است که موانع موجود در صادرات کشورمان به کشورهای خارجی را می توان به دو قسمت موانع داخلی و موانع خارجی تقسیم کرد و اکنون حل موانع داخلی برای حل این مشکل از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی گفت: سهم صادرات ما به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاههای دولتی نسبت به سال 1996 و سال قبل کاهش یافته است.
لاهوتی گفت ، یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل در این بخش ، نرخ ارز و رشد سه برابری در سالهای اخیر است.

دکمه بازگشت به بالا