عمومی

توسعه ناتو، مشکل اصلی بحران اوکراین

آیت‌الله خامنه‌ای، در دیدار آقای قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان در مسائل ویژه‌ای درباره‌ی مردم گفتند: «در مسئله‌ی مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصد توسعه‌ی ناتو هستند و آن‌ها هر جا که حضرت برای نفوذ به خود نفوذ می‌کنند، نمی‌خواهند کرد.» آنها همچنین گفتند: «باید مسائل را با دقت رصد و بررسی کرد و مراقب بود، زیرا آمریکایی‌ها و غربی‌ها درصدد گسترش دایره خود در مناطق مختلف از جمله در شرق و غرب آسیا و ضربه‌زدن به استقلال و اقتدار کشور هستند.» ۱۴۰۱/۰۳/۲۹

پ از پایان گ جه ای، آا اپا ت وان عان باه متقابلاً، اتحاد جماهیر شوروی نیز با مشارکت بلو شرق، پیمان ورشو را مدیریت می کند. پس از فروپاشی شوروی و بی‌خاصیت‌ش پیمان ورشو، سازمان ناتو دچار بحرانی شدن هویت شد و این سؤال مطرح شد که اساساً سازمانی که در مقابل کمونیسم قرار گرفت، پس از فروپاشی شوروی چه نیازی به بقا داشت. سران ناتو برای حل بحران هویت، بحرانات را مطرح کرده و مبارزه با تروریسم، مقابله با بنیادگرایی اسلامی و مامان از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی را برای راهبردهای جدید سازمان و علت بقای آن مشخص می‌کند.

این کشور، شرق جهان را دارای معضلاتی مانند تروریسم، ناهنجاری‌های محیط زیستی، اشاعه‌های هسته‌ای، فقر، محرومیت از حقوق بشر و آسیب‌های اجتماعی دانسته‌ها و حرکت به‌سوی شرق برای مقابله با این معضلات را در دستور کار قرار دادند. در حالی که علل اصلی مشکلات گفته‌شده، استنکاف آمریکا و غرب از انجام تحقیقات بین‌المللی و تفسیر گزینشی و غیرمتعارف اعضای ناتو از مباحثی مانند تروریسم و ​​حقوق بشر بود.

از سوی دیگر، تحولاتی مانند فروپاشی دیوار برلین و پیوستن دولت جدید آلمان به سازمان ناتو، باعث نارضایتی و مخالفت شدید شوروی تا جایی که جیمز بیکر، وزیر امورخارجه آمریکا در فوریه سال ۱۹۹۰، به سران شوروی تضمین می کند که ناتو «یک اینچ» است. هم به‌سمت شرق توسعه پیدا نمی‌کند». میخائیل گورباچوف، رئیس‌جمهور وقت شوروی نیز به‌دلیل همین وعده‌ها است

ی گذش که ه ه ه ب ا ا ا ا د د ق ق اض ض ا ان ا ا ا ا و و ای نات ؛ ؛ ؛ ؛ ؛ ؛ ؛ اقدامی که با نارضایتی شوروی همراه بود. در این مقطع، بوریس یلتسین، دیمیتری مدودوف و گورباچف ​​به تصمیم ناتو اعتراض کردند و یلتسین، اولین رئیس جمهور روسیه بعد از فروپاشی شوروی، در کنفرانس خبری مشترک با بیل کلینتون، در هلسینکی گفت: «ما معتقدیم که توسعه ناتو به‌سمت شرق اشتباه است. است، آنهم اشتباهی جدی!» با این وصف، سازمان ناتو در نشست مادرید در سال ۱۹۹۷، عضویت لهستران، مجارستاوذا چکورا چکو شست مادرید در سال سین ​​وصف، سازمان ناتو در

در ادامه این تحولات، اسلواکی، اسلوونی، استونی، لتونی، لیتوانیمدن رومانی و بلغارس در ادامه این تحولات، اسلواکی، اسلوونی، استونی، متعاقباً با تحقیقات یک‌جانبه‌گرایانانه و آمریکا در ادامه توسعه‌طلبی‌های ناتو، مداخله اعضای سازمان در افغانستان، عراق، سوریه و لیبی، فروش سلاح و پایگاه‌های نظامی در برخی از خلیج فارس، سرعت گسترش ناتو به‌سوی شرق را نشان می‌دهد. با نزدیک‌ترشدن ناتو به اوکراین و گرجستان، تنش‌ها میان آمریکا ورادیه تشدید کد کراین و گرجستان، تنش‌ها میان آمریکا رادیه ارادید کد و م و با نزدیک‌ترشدن ناتو به مردم و گرجستان،

ر ی ه۱۴ ب اات یه ۲۰ ااپ اپاق ااب ر ا ا ی ا و و و ه و و و و ا ا ا ا ا ا و غ غ غ غ غ غ غ غ. روسیه هم در واکنش به این وضعیت، نیروهای خود را برای حفظ امنیت در روسیه وکر وارد روسیه هم در در نتیجه این تحولات، جزیره کریمه در ۱۶ مارس ۲۰۱۴ پس از برگزاری همه‌هپرسی ازم. اعمال تحریم‌های متعدد غربی علیه روسیه، نتیجه پیوستن کریمه به روسیه بود و تقویت نظامیان روسیه در مرزهای روسیه، سرویس‌های اطلاعاتی اروپا و آمریکا را متقاعد کرد که روسیه به آن حمله خواهد کرد.

نات هان ه ه ات س ا ال پ ا ا ا ا ا اد ا ه ه ه ق ق اقام کاً یک د د اش ای ض ی ی. قق ای ف ا اس ار هات ظات پیای پیان آان شای جای م زهای و نای تصمیمی که شعله جنگ روسیه و مردم را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ برافروخت.

تحریک‌آمیز ناتو در موارد مختلف به‌خصوص در بحران‌های مختلف نشان می‌دهد که حرکت ناتو به‌سوی شرق نه‌تنها امنیت روسیه را به خطر می‌اندازد، بلکه آسیای مرکزی و قفقاز و غرب آسیا را با خطرات جدید مواجه‌ها و مانعی برای پیشرفت اقتصادی این کشورها خواهد بود.

بیان مهم رهبر انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور قزاقستان، ناظر به همین موضوع است و به همین دلیل منطقه باید ضمن توجه به ریشه‌های بحران منطقه، متحدانه و با برنامه‌ریزی‌های دقیق، برای جلوگیری از حرکت ناتو به‌سوی شرق نتواند اقدام کند.

* منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR

دکمه بازگشت به بالا