اقتصادی

تولید نسل جدید پوشش‌های هوشمند فناناپذیر/انقلابی نوین در زمینه محافظت از سطوح فلزی

پس از گذشت 25 سال تحقیق و توسعه ، محققان ایرانی مقیم خارج از کشور دانش فنی در مورد پوشش نسل بعدی پوشش نانو هوشمند بیکران هوشمند را کسب کرده اند که می تواند در طولانی مدت از خوردگی صنعتی جلوگیری کند.

در گفتگو با گزارشگر یک ، مدیر پروژه آرزو آساریان وی افزود: خوردگی و محافظت در برابر خوردگی سطوح فلزی یکی از بزرگترین چالش های جهان است و سازه های فلزی ، ماشین آلات ، خطوط لوله ، مخازن و تجهیزات مشابه همه در معرض اثرات خوردگی قرار دارند. بنابراین ، روکشهای مقاوم در برابر خوردگی و توسعه آنها برای محافظت از سطوح فلزی بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: فلزات و سازه های فلزی به روش های گوناگونی از جمله استفاده از مهارکننده های خوردگی ، محافظت کاتدی و پوشش های محافظ می توانند در برابر خوردگی محافظت شوند. اما آنچه مهم است عمر این روشها به ویژه پوشش محافظ است.

آساریان افزود: در حال حاضر پوشش های محافظ موجود در بازارهای جهانی از یک سیستم کاربردی چند لایه با پوشش های مختلف تشکیل شده است. متأسفانه مقادیر زیادی از مواد شیمیایی فرار همیشه در طول استفاده از این روکش ها وارد محیط می شوند و انتشار این مواد به همراه پسماند این سیستم ها به راحتی بر سلامت محیط و اکوسیستم های طبیعی تأثیر می گذارد.

هدف از اجرای این پروژه نوآوری و ایجاد روکش هایی است که طول عمر بیشتری نسبت به پوشش های فعلی دارد و می تواند بطور مستقیم یک لایه نازک از این پوشش اعمال کند. و نیازی به استفاده از یک آغازگر روی سطح فلز نیست.

به عنوان مثال ، در صنعت دریانوردی ، به گفته محققان ، تعداد لایه های فیلم پوشش که باید به اندازه کافی از سطوح فلزی در برابر خوردگی محافظت شود ، حداقل شامل سه لایه مختلف پوشش است.

آساریان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات سیستم های فعلی پوشش ضد خوردگی این است که برای بهبود چسبندگی باید چندین لایه از پوشش استفاده شود و در نهایت در برابر همه خورنده ها مقاومت کند. معایب دیگر شامل مصرف مواد شیمیایی در مقیاس بزرگ ، انرژی تلف شده و نیروی کار ، زمان بیشتر برای کاربرد لایه ها و در نهایت هزینه بیشتر است.

“با این حال ، پوشش ابدی تولید شده ، یک پوشش هوشمند نسل بعدی است که با ایجاد این پوشش های نانو ، محافظت در برابر سطوح فلزی را ایجاد کرد.” هدف اصلی این نوآوری کاهش مصرف مواد شیمیایی و در عین حال افزایش ماندگاری این روکش ها است.

مدیر پروژه در مورد جزئیات پوشش تولیدی خاطرنشان كرد: “این پوشش ویژه از طریق واكنش بین پلی استر اسید استر اسید و پلی آموسیانات آلیفاتیک به عنوان ماده اتصال متقابل ایجاد می شود.”

وی افزود: این طرح باعث بهبود پوشش با ذرات آمین نانو سیلیکون (10-20 نانومتر) می شود و نسبت به پوشش های فعلی نسبت به محیط های شور و خورنده بسیار مقاوم است. صعود فوق العاده. می توان آن را “پوشش جاویدان نسل جدید” نامید.

آساریان ادامه داد: نتایج آزمایشگاه نشان داد که مقاومت این پوشش در برابر نفوذپذیری بینی بعد از 10،704 ساعت (بیش از 10 در 9 اهم در هر سانتیمتر مربع) 3/5 درصد بیشتر از مقاومت پوشش در ابتدای تست است. این نتایج نشان می دهد که این پوشش توانایی بهبود ساختار خود را دارد و میزان پیری به طور کامل کنترل می شود.

به گفته وی ، نتایج این پروژه در ژورنال علمی Acta Chimica Slavica منتشر شده است.

به گزارش گزارشگر یک ، بنیانگذار این پوشش ، دکتر آرزو آساریان ، در بخش های تخصصی و تحقیقاتی Eninco Engineeing B.V تحقیقاتی را انجام داده است. واقع در هلند. هدف اصلی انتقال فن آوری های جدید برای ساخت پوشش های صنعتی ، تولید انواع پوشش های مختلف با محصولات موجود در بازار و ایجاد روکش های نسل بعدی با کارایی و بازده بالا است. وی امیدوار است که این فناوری جدید آسیب های زیست محیطی ناشی از استفاده از مواد شیمیایی آلوده را تا حد زیادی کاهش دهد.

از این نوآوری می توان برای کاهش هزینه های خوردگی و تقویت محافظت از سطوح فلزی در حفاری ، کشتی سازی ، معدن ، نیروگاه ها ، پتروشیمی ، خطوط لوله و کلیه صنایع سنگین استفاده کرد.

Assarian اکنون صاحب Eninco Engineering B.V. در سال 2018 با بیش از 25 سال تجربه در علم و صنعت در هلند تأسیس شد. فعالیتهای این شرکت از سه بخش “تحقیق و توسعه” ، “تولید و نوآوری” و “کنترل کیفیت و بازرسی” تشکیل شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا