تکامل شگفت‌انگیز تویوتا لندکروز، از آغاز تا امروز/ عکس

داستان تولید لندکروزر از دل جنگ جهانی دوم آغاز می شود. زمانی که کره شمالی به کره جنوبی حمله کرد، آمریکا می‌خواست از کره جنوبی، در مقابل کره شمالی که حامی آن شوروی بود، حفاظت کند. در آن هنگام،ژاپن تحت تصرف آمریکا بود.

ناگفته‌هایی از پادشاه ماشین‌های آفرود/ تویوتا لندکروز از آغاز تا امروز / عکس

آمریکا از ژاپن خواست تا خودرویی نظامی بسازد و در سال ۱۹۵۱، با الهام از جیپ‌های آمریکایی، این امر محقق شد. خودروی مذکور تویوتا جیپ BJ نام داشت. پیشرانه‌ بکار رفته در آن هم ۳.۴ لیتریِ ۶ سیلندر خطی بود.

نسل ششم J۱۰۰ (از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷)

ناگفته‌هایی از پادشاه ماشین‌های آفرود/ تویوتا لندکروز از آغاز تا امروز / عکس

سری ۱۰۰ در واقع مدرن ترین لندکروزر در زمان خود بود و کمی از حالت مکعبی خود فاصله گرفته بود. اولین فیسِ آن در سال ۱۹۹۸ معرفی شد.پیشرانه‌ی فیس اول ۴.۷ لیتری ۸ سیلندر خورجینی (به نام ۲UZ-V۸) با قدرت ۲۳۰ اسب بخاری بود.

ناگفته‌هایی از پادشاه ماشین‌های آفرود/ تویوتا لندکروز از آغاز تا امروز / عکس

در فیس دوم (۲۰۰۳) قدرت به ۲۳۵ و در فیس سوم (۲۰۰۶) به ۲۷۵ اسب بخار رسید. دو مدل ۶ سیلندر (GXR) و ۸ سیلندر (VXR) در ایران بسیار محبوب بودند. تولید این نسل در سال ۲۰۰۷ به ایستگاه پایانی رسید.

نسل هفتم J۲۰۰ (از ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱)

ناگفته‌هایی از پادشاه ماشین‌های آفرود/ تویوتا لندکروز از آغاز تا امروز / عکس

این سری یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین نسل های لندکروزر در ایران بود.طراحی J۲۰۰ پخته‌تر و کمال یافته‌تر شده بود و بزرگی خود را بیشتر نشان می داد.

پیشرانه‌ی ۴ لیتریِ V۶ خورجینی به نام ۱GR در این خودرو و همچنین سری ۷۰ و FJ کروز به کار برده شد. ۳ پیشرانه‌ی دیگر هم برای این خودرو قابل سفارش بود.پیشرانه های ۴.۶ ، ۴.۷ و ۵.۷ لیتری از دیگر قواهای محرکه برای لندکروزر سری J۲۰۰ بودند.قوی ترین نسخه‌ی آن یعنی ۵.۷ لیتریِ ۸ سیلندر خورجینی، ۳۸۱ اسب بخار قدرت داشت!

مانند نسل قبل،تنها دو نسخه GXR و VXR وارد ایران شدند.

ناگفته‌هایی از پادشاه ماشین‌های آفرود/ تویوتا لندکروز از آغاز تا امروز / عکس

فیس اول از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ و فیس دوم از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ تولید شد.

ناگفته‌هایی از پادشاه ماشین‌های آفرود/ تویوتا لندکروز از آغاز تا امروز / عکس

از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ فیس سومِ J۲۰۰ روی خط تولید قرار داشت.این فیس هیچ وقت به صورت رسمی وارد ایران نشد و صاحبین لندکروزر های پیشین،به دلیل یکسان بودن پلتفرم‌ها،اقدام به فیس‌لیفت کردن خودروهایشان می کردند.

در حال حاضر،تعداد انگشت شماری لندکروزر J۲۰۰ فیس سوم در بازار وجود دارند که توانستند، پلاک ملی بگیرند؛ اکنون با قیمت هنگفت و غیر منطقیِ ۱۷ تا ۲۵ میلیارد تومان قیمت گذاری می‌شوند.

نسل هشتم J۳۰۰ (از ۲۰۲۱ تاکنون)

ناگفته‌هایی از پادشاه ماشین‌های آفرود/ تویوتا لندکروز از آغاز تا امروز / عکس

طراحی سنت شکنانه،پیشرانه های جدید با فناوری توربوشارژ،امکانات جدید و تنوع بیشتر در سفارش خودرو،از جمله ویژگی های نسل جدید لندکروزر هستند.

این نسل انتقاد های زیادی را از طرفداران دریافت می کرد.از جمله اینکه آن ابهت همیشگی را از دست داده یا اینکه پس از چندین سال،از موتورِ تنفس طبیعی به موتور توربوشارژ تغییر داده شده و…

این سری دو نوع پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری V۶ توئین توربو و ۳.۳ لیتری V۶ توربو دیزل دارد. پیشرانه‌ توئین توربو، ۴۱۰ اسب بخار و ۶۵۰ نیوتون متر و پیشرانه‌ی توربو دیزل ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می کند.

از این نسل تعدادی به صورت دیپلمات و گذر موقت وارد ایران شده است.جالب اینجاست که در ایران،با وجود تفاوتِ پلتفرم با نسل های قبل،بعضی از مالکینِ لندکروزرِ سری ۲۰۰، اقدام به فیس‌لیفت خودروی خود به سری ۳۰۰ کرده‌اند!

سیر تکامل پادشاه ماشین‌های آفرود را در «پادشاه ماشین‌های آفرود/ تویوتا لندکروز از آغاز تا امروز» بخوانید.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در گزارشگر یک مراجعه کنید.

۵۸۵۸

دکمه بازگشت به بالا