استان ها

ثبت ۸ زلزله در قصرشیرین/فیروزکوه استان تهران زلزله ۲.۵ را تجربه کرد

در هفته گذشته قصرشیرین استان کرمانشاه با ۸ زلزله با بزرگای بین ۴.۵ تا ۲.۵ لرزید، ضمن آنکه در فیروزکوه استان تهران زلزله ۲.۵ رخ داد.

به گزارش گزارشگر یک، در هفته گذشته در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله‌هایی به بزرگای ۴.۵، ۳.۵، ۲.۸، دو زلزله ۳.۳ و سه زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

در ۱۸ کیلومتری این منطقه در سال ۹۷ زمینلرزه‌ای با قدرت ۶.۴ درجه در مقیاس ریشتر در عمق ۷ کیلومتری رخ داد و علاوه بر استان‌های همجوار، برخی از استان‌های کشور عراق این زلزله را احساس کردند. این زمینلرزه، پس‌لرزه زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶ در ازگله_سرپل ذهاب بوده است.

استان کرمانشاه به دلیل قرارگیری در محدوده زاگرس، دارای فعالیت لرزه‌ای بالایی است. این زمینلرزه‌ها معمولا در اطراف گسل‌های لرزه‌ای شناخته شده استان رخ می‌دهد که از آن جمله می‌توان به “گسل مرتفع زاگرس” (High Zagros Fault, HZF) اشاره کرد. گسل “پیشانی” (جبهه) کوهستان زاگرس  (Mountain Front Fault, MFF)، “صحنه” و گسل مروارید” از دیگر گسل های موجود در این استان به شمار می‌رود.

علاوه بر آن در انبارالوم استان گلستان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۶، در خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۳.۲ و در بندرمقام استان هرمزگان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۶ رخ داد.

همچنین در فیروزکوه استان تهران زلزله ۲.۵ به ثبت رسید. به اعتقاد محققان حوزه زلزله‌شناسی، این ناحیه از دید خطر زمینلرزه دارای توان لرزه‌زایی برای زلزله شدیدی با بزرگای بیش از ۶ است. “فیروزکوه”، “عطاری” و “مشا” از پهنه‌های گسلی این منطقه به شمار می‌روند.

جرئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۳ اردیبهشت

در قره ضیاءالدین استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶ و ۲.۸، در امیریه استان سمنان زلزله ۲.۵، در شول آباد استان لرستان زلزله ۲.۵، در فیروز کوه استان تهران زلزله ۲.۵، در برازجان زلزله ۲.۷ و در نظرکهریزی استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

در ناغان استان چهارمحال و بختیاری زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۵ کیلومتری به ثبت رسید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۱ کیلومتری ناغان، ۱۵ کیلومتری اردل و ۱۶ کیلومتری سرخون این استان بوده است.

انبارالوم استان گلستان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۹ کیلومتری انبار الوم، ۲۲ کیلومتری آق قلا و ۳۳ کیلومتری اینچه برون این استان گزارش شد.

قصرشیرین استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۷ کیلومتری قصر شیرین و ۳۴ کیلومتری سرپل ذهاب استان کرمانشاه و ۲۳ کیلومتری خانقین عراق گزارش شد. زلزله ۲.۵، ۳.۳ در عمق ۸ کیلومتری و ۲.۸ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

یکشنبه ۲۴ اردیبهشت

در قوچان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

سرگز استان هرمزگان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۲۰ کیلومتری  را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۶ کیلومتری سرگز و ۴۵ کیلومتری زیارتعلی استان هرمزگان و ۴۶ کیلومتری فاریاب استان کرمان بوده است.

در قصرشیرین زلزله‌هایی به بزرگای ۳.۵ در عمق ۹ کیلومتری، ۳.۳ در عمق ۱۱ کیلومتری، دو زلزله به بزرگای ۲.۵ به ثبت رسید.

اردکان استان فارس زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۶ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۵ کیلومتری اردکان، ۲۶ کیلومتری کامفیروز و ۴۰ کیلومتری مصیری این استان به ثبت رسید.

فاریاب استان کرمان نیز با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۹ کیلومتری لرزید و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۵ کیلومتری فاریاب، ۳۴ کیلومتری بلوک استان کرمان و ۳۴ کیلومتری زیارتعلی استان هرمزگان بوده است.

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت

در تفرش استان مرکزی زلزله ۲.۵، در فاضل آباد استان گلستان زلزله ۲.۷ و در جنگل استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ رخ داد.

بندرمقام استان هرمزگان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۱۹ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۰ کیلومتری بندرمقام، ۴۴ کیلومتری جزیره هندورابی و ۴۶ کیلومتری پارسیان بوده است.

سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت

در پل سفید استان مازندران زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۱ کیلومتری پل سفید، ۲۵ کیلومتری کیاسر و ۲۶ کیلومتری زیراب این استان گزارش شد.

هیر استان اردبیل با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۷ کیلومتری هیر، ۲۸ کیلومتری آبی بیگلو و ۲۹ کیلومتری کورائیم این استان بوده است.

در توتکابن استان گیلان زلزله ۲.۹ و در رباط سنگ استان خراسان رضوی زلزله ۲.۸ رخ داد.

در خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۳.۲ در عمق ۱۴ کیلومتری رخ داد و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۶ کیلومتری خوی، ۲۷ کیلومتری سلماس و ۳۲ کیلومتری تازه شهر این استان گزارش شد.

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت

هیر استان اردبیل نیز زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۴ کیلومتری هیر، ۲۳ کیلومتری کورائیم و ۳۲ کیلومتری گیوی این استان بوده است.

در زرآباد استان آذربایجان غربی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۸ کیلومتری زمین رخ داد که کانون آن در ۲۲ کیلومتری زرآباد، ۲۵ کیلومتری خوی و ۳۳ کیلومتری قطور این استان گزارش شد.

پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت

در حاجی‌آباد استان هرمزگان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۲ کیلومتری حاجی‌آباد استان هرمزگان، ۵۴ کیلومتری دوبرجی استان فارس و ۶۳ کیلومتری ارزوئیه استان کرمان بوده است.

در همت‌آباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ و در فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۹ رخ داد.

ارد استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۶ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در  ۱۷  کیلومتری ارد، ۱۹ کیلومتری بیرم و ۲۹ کیلومتری عمادده این استان گزارش شد.

سیرچ استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۴ کیلومتری سیرچ، ۲۲ کیلومتری شهداد و ۲۶ کیلومتری اندوهجرد این استان بوده است.

جمعه، ۲۹ اردیبهشت

در گیان استان همدان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۲ کیلومتری رخ داد که کانون این رخداد لرزه‌ای در یک کیلومتری گیان، ۶ کیلومتری برزول و ۱۳ کیلومتری نهاوند این استان بوده است.

راین استان کرمان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۸ کیلومتری زمین لرزید و رومرکز آن در ۲۵ کیلومتری راین، ۲۷ کیلومتری گلزار و ۳۱ کیلومتری ماهان این استان بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا