عمومی

جدیدترین برآوردها از فرونشست زمین در استان تهران

از اوایل دهه 1980 ، محققان سازمان ملی سنجش و دانشگاه ها و مutesسسات تحقیقاتی مختلف در حال انجام بررسی های میدانی و اندازه گیری زمین نشستند و خوشبختانه نتایج در مجلات معتبر علمی و همچنین در رسانه ها منتشر می شود. یارانه های شهری تا 40 سانتی متر در سال در حومه شهر تهران گزارش شده است.

طبق آخرین اندازه گیری های انجام شده از نیمه دوم سال 1998 تا بهار 1400 ، حداکثر فرونشست به ترتیب تا 40 سانتی متر در سال در منطقه ورامین و منطقه شهریار در جنوب غربی تهران است! به دلیل استقرار گسترده جوامع عمدتاً مهاجر و بهره برداری گسترده از منابع آب زیرزمینی ، این پدیده شهر تهران ، به ویژه مناطق جنوب غربی ، غربی و جنوبی تهران را تحت تأثیر قرار داده است. 13.5 میلیون نفر در تهران به روز شده اند و همین جمعیت و زیرساخت های تهران در معرض تهدید قرار دارند!
براساس آخرین تحقیق و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای طی یک دوره 18 ماهه از ژانویه 1998 تا ژوئن 1400 ، اولاً ، در 18 ماه گذشته ، شهرک های منطقه ورامین بسیار بالاتر از مناطق جنوب شهریار بودند ، و ثانیاً حداکثر شهرک سازی مثل این بود بخشی از این محدوده تا 25 سانتی متر در سال است.
این مسئله در برنامه استراتژیک توسعه و توسعه شهری ایالت تهران که حاکی از آن است که فرونشست زمین با سرعت حداکثر 25 سانتی متر در سال به دلیل استخراج بیش از حد آب زیرزمینی در برخی از مناطق ایالت تهران ، بسیار مشکل و حائز اهمیت است ، ادامه دارد . رویدادهایی که در طول جمع آوری و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای همراه با تغییر شکل و آسیب به زیرساخت ها مانند جاده ها ، پالایشگاه ها ، خطوط لوله انتقال آب ، نفت و گاز و بنزین ، خطوط راه آهن و مترو ، خطوط انتقال نیرو ، با فرونشست بیشتر اتفاق می افتد و ادامه دارد همراه با باند.

تیم تحقیقاتی ما در حال بررسی رابطه بین مناطق فرونشست در استان تهران و ثبت زمین لرزه ها در جهت گسل های فعال در منطقه ، به ویژه ریز لرزه ای است. اولین نتایج ما نشان می دهد که با این حداکثر میزان در استان تهران ، فرونشست زمین می تواند در تحریک گسل های فعال در استان تهران موثر باشد. در این زمینه خاص ، اطلاعات دقیق درباره میزان تغییر پس از انتشار روش ها و نتایج اندازه گیری در یک مجله علمی ، خواست خداوند برای عموم و رسانه ها خواهد بود.

* استاد گروه مهندسی زلزله ، موسسه بین المللی تحقیقات زلزله ، عضو دانشیار آکادمی علوم
* منتشر شده در روزنامه اعتماد

دکمه بازگشت به بالا