فرهنگی

جعفر پتگر؛ تلاشگر ایجاد مکتبی ویژه در هنر نقاشی ایران

جعفر پتگا؛  تلاش برای ایجاد مدرسه ویژه هنر نقاشی در ایران

هر هنرمند با پشت سر گذاشتن آثار دیگر خود میراث خود را به نسل بعدی منتقل می کند. استاد ایرانی نقاشی معاصر ، جعفر پتگر ، مانند بسیاری دیگر از هنرمندان که با دار فانی را وداع گفتند ، مرگ او را با یک اثر هنری برای مرجع ما گرامی داشتند.

به گزارش گزارشگر یک ، جعفر پتگر متولد اسفند 1391 در تبریز ، استاد ایرانی نقاشی و نقاشی معاصر است.
پیتگر برای تحصیل در چه دوره هایی شرکت کرده است؟
استاد نقاشی تحصیلات ابتدایی خود را در تبریز قبل از ورود به هنرستان “صنایع مستظرفه” در تبریز آغاز کرد و در آنجا تحصیل در دوره های مقدماتی نقاشی را آغاز کرد. پتگر در سال 1913 وارد هنرستان “هنرهای جدید” تهران شد و سرانجام تحصیلات خود را به مدت پنج سال ادامه داد.
این نقاش مدرن چندین استاد در تهران داشت ، اما آموزش هایی که از اساتید خود می دید ویژه بود زیرا اکثر استادانش در تهران شاگردان کمال الملک بودند. مدرسه کمال الملک در محل کار. سرانجام پس از اتمام تحصیلات ابتدایی ، نقاش در سال 1312 وارد دانشکده هنرهای زیبا شد و در سال 1319 فارغ التحصیل شد.
کار و دانشجو
جعفر پتگر ، نقاش علاوه بر نقاشی ، تلاش خود را صرف نوشتن مقاله و یادداشت کرده است و نتیجه آن نیز به ثمر رسیده است. وی در یکی از یادداشت های خود درباره ماهیت آثار هنری می گوید: “هر اثر هنری پرده ای از جهالت انسانی است که توسط هنرمند ایجاد شده است.” وقتی جهل انسانی به پایان رسید ، دیگر هیچ حجابی برای نمایشگاه های هنری وجود ندارد. “این هنرمند همچنین دو کتاب در زمینه هنر نوشته است: مرزهای هنر و انسان. و هنر و ابدیت.
او که به عنوان پیرو مکتب کمال الملک شناخته می شود ، همانطور که اکثر کارهایش نشان می دهد مجذوب تصویرسازی زندگی مردم در خیابان ها و بازارها شده بود ، و به دنبال نشان دادن موقعیت اجتماعی مدلهایی بود که با استفاده از نقاشی به تصویر کشیده بود. ترکیب رنگ مناسب.
به طور غیرمنتظره ای ، اولین آثار این هنرمند فضایی طبیعت گرایانه را به نمایش می گذارد و بیشتر آنها نمایانگر گروهی است که هنرمند با آن زندگی می کرد. این قطعات شامل Rufogar ، مرغ فروشان قدیمی ، مادر نقاش ، موکت و سرگردان است.
با گذشت زمان ، با تجرب هنرمند ، درک او از ترکیب رنگ ها کاملتر و کارهای بعدی او بالغ تر شد. به طور کلی ، یکی از مهمترین ویژگیهای کارهای بعدی پیتگر رنگ آمیزی ضخیم او است.
اگرچه تاکنون مطالعات بسیار مفصلی درباره آثار این هنرمند انجام نشده است و اکثر هنرمندان درک و اطلاعات دقیقی از آثار او ندارند ، اما باید بگویم که پتگر یکی از تأثیرگذارترین شاگردان تهران است. شیروانلو ، علی گلستانه و نامی پتگر نزد وی تحصیل کردند.
این هنرمند اولین نمایشگاه خود را در 26 سالگی برپا کرد و بعدها برخی از آثار او با قیمت های مختلف در حراج بزرگ تهران به فروش رسید. برخی از این قطعات عبارتند از پیرمد چپاقی ، فروش در سال 2016 ، و بانوی در سبز ، فروش در سال 2015.

پیتگر از نظر پسرش
هاله پتگر ، دختر جعفر پتگر در مورد پدرش گفت: پدرم می گفت هنرمندی که مانند هنر با مردم فکر می کند و هنرمندی که با او صحبت می کند با مردم صحبت می کند. این تفاوت بین هنرمند و هنرمند و ارزش اثر است. به گفته بسیاری از کارشناسان ، جعفر پتگر عارفی فداکار بود که در حوزه عجیب هنر سقوط کرد. این به این دلیل است که برخی از افراد بی خانمان او در تمام طول زندگی آرزوی شهرت نداشتند. ”
به گفته پسر نویسنده ، جعفر پتگر ، او علاقه ای به مطالعه آثار خود ندارد و این یکی از دلایلی است که اطلاعات کافی در مورد آثار او وجود ندارد.
فوت کرد
این هنرمند با یکی از مهمترین اهداف و آرزوهایش تلاش بی وقفه برای ایجاد مکتب ویژه هنر نقاشی در ایران بود ، سرانجام در سن هشتاد و پنج سالگی بر اثر بیماری قلبی و کهولت سن درگذشت. انجمن هنرهای سیاه

اثر هنری جعفر پتگر

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا