فرهنگی

حریم یک اثر تاریخی کوچک شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی از بازنگری و اصلاح حریم «باغ و عمارت رحیم‌آباد» خبر داد.

هادی شاهرودی که پیش‌تر به گزارشگر یک گفته بود «حریم باغ و عمارت «رحیم آباد» و بخشی از حریم بناهای تاریخی (حریم کلی) بیرجند نیازمند بازنگری است و در سال‌های گذشته پرونده بازنگری حریم باغ رحیم‌آباد تهیه و به تهران ارسال شده، اما در جلسه شورای ثبت و حریم با بازنگری موافقت نشده است»، در تازه‌ترین اظهارات به گزارشگر یک خبر داد که بازنگری حریم «باغ رحیم‌آباد» در جلسه شورای حریم ماه گذشته تصویب و حریم این بنای تاریخی بازنگری و اصلاح شده است.  

او گفت: مطالعات قبلی بر اساس برداشت‌های گذشته بوده و با توجه به این‌که این مطالعات باید دقیق‌تر انجام می‌شد و با هدف کمک به مردم ساکن در این محوطه، بازنگری حریم آن انجام شد. با توجه به مطالعات و کاوش‌های جدیدی که در این محوطه انجام شد به تصویب شورای ثبت و حریم رسید و حریم باغ رحیم‌آباد کاهش داده شد.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی اضافه کرد: البته محوطه‌های دیگری هم داشتیم که مردم درخواست کاهش حریم آن را داده بودند، اما در جلسه شورای ثبت و حریم با آن موافقت نشد و به بازنگری و تهیه طرح منوط شد و این مطالبه نیز جزو برنامه‌های ما است که بازنگری حریم بناها و محوطه‌ها انجام شود و بتوانیم حریم‌ها را با لحاظ این‌که مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم.

شاهرودی همچنین گفت: شهر قدیمی قائن هم محوطه دیگری است که امسال فعالیت‌های کاوش باستان‌شناسی به منظور بازنگری حریم آن انجام می‌شود. این بازنگری نیز به درخواست مردم انجام می‌شود و حریم آن در گذشته تعیین شده که با شرایط امروز مغایرت دارد.  

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا