فرهنگی

خاطره صادق آهنگران از سردار سلیمانی

ویژه برنامه پاسداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی همزمان با سالروز ولادت حضرت علی (ع) با هدف تقدیر از فعالان حوزه موسیقی که در مدح و رثای سردار دلها به تولید آثار پرداختند، در قالب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.

به گزارش گزارشگر یک به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، این ویژه برنامه امروز سه شنبه 26 بهمن ماه همزمان با سالروز ولادت حضرت علی (ع) با حضور سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، محمود سالاری معاون امور هنری، حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد اله یاری رئیس سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر. , حسن ریاحی دبیر جشنواره و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی صدا و سیما و همچنین از اهالی فرهنگ و هنر در تالار رودکی بمنظور پاسداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با هدف تقدیر از فعالان حوزه موسیقی که در مدح و رثای سردار دلها به تولید می رسند. پرداخت اند، در قالب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.

در ابتدای این برنامه پس از اجرای سرود ملی ایران و تلوتی از آیات قرآن مجید کلیپی از تصنیف پریشانی با خوانندگی علی زندوکیلی به نمایش درآمد و پس از آن با دعوت رسالت بوذری مجری این برنامه. محمد اله یاری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئمیس سقی و هفتمین جشنو به عنوان اولین سخنران این مراسم به روی سن آمد و ضمن تبریک میلاد حضرت علی (ع) و خیر مقدم به مهمانان حاضر در سالنی از آقای دکتر عین اللهی وزیر بهداشت و درمان که در برگزاری جشنواره های هنری فجر سنگ تمام گذاشتند و اجازه دادند گفت. این جشنواره ها با رعایت پرتوکل های بهداشتی به نحو احسنت انجام می شود تشکر می کنم.

رئیس سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر افزود: جشنواره سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر این توفیق را در آغاز فعالیت های خود برای اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما برگزار کرد که به بخش هایی از سمفونی سرباز مشترک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان صدا و سیما پرداختند. سیما اختصاصی داشت و در رثای شهید حاج قاسم سلیمانی بود و برای جشنواره جشنواره به اجرا می رفت و همچنین در میانه جشنواره گروه موسیقی نواحی سیمره از لرستان قطعه سوگ سهراب را تقدیم سردار سلیمانی کردند و امروز درآخرین روز اجراهای رسمی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر. قرار داریم و روز جمعه 29 بهمن ماه با حضور عزیزان هنرمنرد شور ارمیه رگام و همن اه

محمد اله یاری در ادامه گفت: هدف از برگزاری این ویژه برنامه این است که جشنواره اعلام کند حوزه موسیقی هم مانند سایر مردم و صنوف و بخش هایی است که در دو سال گذشته کارهای دلی و داوطلبانه در رثای شهید حاج قاسم سلیمانی انجام دادند. حوزه هم آدای دین خود را انجام می دهد و در این مدت زمان کارهای انجام می شود که امروز موارد به صورت انتخابی از مجموعه مجموعه های رسانه ای اوج، صدا و سیما، بنیاد آفرینش های آستان قدس، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین کارهایی که انجام می شود. مجموعه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران آماده شده است در این لیست عنوان و گنجانده شده است و البته تعداد دست اندرکاران این آثار از شاعر خواننده آهنگساز تظمیم کننده و دیگر عزیزانی است که برای شهید سلیمانی آثارزیبایی بیش از این تعداد است و قطعا برای حضور این دوستان. نیاز به سالن های بسیار بزرگتری بود که با توجه به شرایط کشور و رعایت پروتکل های بهداشتی این امکان فراهم بود و نمی شود امروز در جمع محدود و زیبنده ای از عزیزان هستیم و جا دارد مجموعه ای از آهنگ های نماهنگ و کارهایی که در این زمینه ساخته شده است. صورت مجموعه ای واحد و به یادگار از زحمتی که هنرمندان عرصه موسیقی برای همراهی و همآواد نی یمتی کم آدای یمتی یم آدا

صادق آهنگران دیگر سخنران این برنامه بود و در جملاتی ضمن تبریک روز میلاد حضرت علی (ع) با ذکر خاطره ای از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: به یاد سالها قبل از مراسمی که در ویژه یادواره شهدا بود و در ملایر با همراهی حاج قاسم برگزار شد. باز می گشتیم و درمسیر برسر مزار شهید همدانی رفتیم و هنگام بازگشت به تهران حدود ساعت 12 شب سرداری برای ارائه گزارش کار نزد حاج قاسم آمد و صحبت کردم اما در همان حین هر از گاهی نگاهی به من می کرد و احساس می کردم دروادی دیگری هستم. و دلشان در جای دیگری است و بعد از مدتی بی مقدمه به من گفت، شهید شهید شدم برای من سنگ تمام بگذار و این جمله در ذهن من صادق باقی بماند و از زمان شهادتشان این توفیق را پیدا کنم تا آنجایی که در توانم بود برنامه هایی در رثای این شهید بزرگ و به لطف خودش اجرا می کند. البته کار دیگری هم آماده انتشار است با شعری از آقای آل کثیر که با آل کث که به دو زبان عربی و فارسی است و برای عراق و پیام عراق و عربی ساخته شده است.

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در جملاتی کوتاه ضمن خیرمقدم به مهمانان در سالن بیان کرد: قصد صحبت ندارم و تنها به انگیزه تجلیل و تکریم و عرض ارادت خودم و معاونت هنری به عنوان میزبان این جلسه خدمت بزرگواران عرض تشکر دارم و همچنین ازهمه کسانی که با حضور خود در این جلسه تلاش می کنند. کردند تا پرچم مقاومت اسلامی درجهان امروز برافراشته نگه دارند.

خاطره صادق آهنگران از سردار سلیمانی

رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران دیگر سخنرانان این مراسم گفت ما امروز برای پاسداشت حاج قاسم در این مراسم به دور هم جمع شده ایم یا کسانی که نام حاج قاسم را حفظ کرده اند؟ یا کسانی که از شخصیت او یا از چهره او سخن می گویند و شعر می سرایند؟ موضوع چیست؟

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی ضمن اشاره به ولادت امیرالمونین (ع) گفت: خداوند رحمان به حضرت علی (ع) عظمت ویژه ای در تاریخ داده است و با گذشت 1400 سال نام علی (ع) و نام حسین (ع) چندین بلند است. امیرالمونین(ع) این گونه فهمید اگر محو در خدا باشد همه عالمین را دارد و هرچه داشت در یرن.

او در ادامه بیان کرد: حضرت امام (ره) وقتی از بسیج نام بردند اینگونه فرمودند که مدرسه عشق است یعنی جایگاهی که به انسان چگونه به خدا برسد را می آموزد و این به معنای ایثار همه جانبه هر آن چیزی است که دارید و دارید. براین اساس این نگاه امیرالمونین بلند آوازه کرد و با وصف و ذکر خدا به این مقام رسید وحاج قاسم هم همینطور و یک چهره از امیرالمومنین (ع) است و یک لحظه از وجود اوست و باید بگویم خداوند بزرگ در طول تاریخ حاج قاسم ها را. قرار داده تا حجت را بر ما تمام کند و به این موضوع نیاندیشد که حضرت علی (ع) برای مقطعی از زمان بود، بلکه در طول زمان جریان دارد و حاج قاسم وجود و یک چهره ای از اوست اگر حاج قاسم امروز وجود دارد نشان از واقعیت دارد. علی است چون پیرو آن مکتب است. ما برای این که فکر کنم مثل او بشویم و جامعه مان پر از حاج قاسم می شود از وصف او می گویم و هرچقدر از این منظر او را وصف کنیم به این دلیل است که این توصیفات باعث خودسازی ما و جامعه ماست و همچنین ذکر قهرمانان می شود. برای نسل آینده تا جوان ما در مسیر واقعی و واقعی قرار می گیرد. دنیای بدون قهرمان امروز باید برای خود قهرمانان وهمی بسازد چرا که دستش خالی است اما دست ماست و مانند حاج قاسم قهرمان است اما در وصف او هرچه بگویم کم است و امروز هنرمندان ما با زبان هنر که بیان عشق است از او سخن. این عشق مقدس ترین چیزی است که برای انسان آفریده شده است و این وسیله را خداوند در اختیار شاعران موسیقیدان خواننده و سایر عزیزان قرار داده و شما عزیزان این وسیله را برای حفظ جامعه خود در مسیر درست قرار دادن و فکر می کنم امروز روز پاسداشت شخصیت ها. های بزرگی است که به خوبی مسله جامعه خود را درک کرده اند و برای حفظ جامعه خود آمده اند و شخصیتی مانند حاج قاسم را توصیف کرده اند و جا دارد به خاطر این بصیرت از شما تشکر کنید و تعبیر کنید.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که آخرین سخنران این مراسم بود ضمن تبریک و تهنیت سالروز ولادت حضرت علی (ع) و خیر مقدم بهان این مراسم از دوستان خوبم در دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر در خصوص این مراسم که به خرج انجام داد تشکر کرد و در ادامه افزود: امسال در همه جشنواره ها و جشن های بزرگ که در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می شود در حوزه کتاب جایزه جلال در جشنواره فیلم فجر در جشنواره تئاتر و همچنین در جشنواره موسیقی خداوند این توفیق را نصیب ما کرد تا بتوانیم بخش ویژه ای را برای معرفی و معرفی کنیم. تجلیل از آنهایی که قرار بود به شخصیت بزرگ سردار دلها بپردازند اختصاص داده شده به جامعه ای مانند ما که در معرض آسیب های بسیاری است و مهم ترین این آسیب ها در بخشی است که حوزه هویتی آن را نشان می دهد. وقتی جامعه ای از هویت خود خالی می شود و آسیب می بیند آن جامعه دچار لغزش خواهد شد و بر این اساس اگر جامعه فرهنگی و هنری ما اینگونه به تجلیل از حاج قاسم بزرگ می پردازد در وهله اول برای نمادسازی و بازسازی هویت ملی ما است. حاج قاسم مظهر هویت ملی ایرانی و اسلامی ما هم قهرمان ملت ایران است و هم پهلوان جهان اسلام است، کمتر پیش می آید در موضوع و مولفه ای می شود این طور حوزه ایرانی اسلامی را بهم پیوند بزنیم. نگاه کنید در جز جز زندگی حاج قاسم عشق به ایران و ایرانی و علاقه و محبتش به جنبه عمومی جهان اسلام عزیز و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سلام می زند و این یک مسله عادی نیست و پیوند این دو امروز نیاز به حفظ هویت دارد. ایرانی و اسلامی ما است. رهبری عظیم و حکیم انقلاب اسلامی از عنوان مکتب برای حاج قاسم استفاده کردند و این نگاه را نداشتند چرا که ما شهدای بزرگی را تقدیم کردند اما نمادی که در شخصت حاج قاسم عزیز شکل گرفته و امروز به جامعه ما هویت بخشیده به این دلیل بود که عنوان مکتب برای تجلیل از این بزرگ مرد شکل گرفته است طبیعی است هیبان زبانان یانار از این شکل بزرگ مرد است. شبیه کارهایی که از همان روزهای نخست دوستان عزیز ما سرودند و آهنگسازی شد و در جان و دل همه مردم نشستند و این عشق بی انتهای مردم نسبت به حاج قاسم را معنی و تفسیر کرد و با همه مفاهیم قرآنی ما پیوند خورده است و این قدرت است. شعر و موسیقی اصیل است که اینگونه دلها را نورانیت می بخشد و هدایت می کند و این فلسفه هنر در انقلاب اسلامی است که باید انسان ها را به خداوند به سوی معارف اصیل سوق داد و درپایان از همه عزیزان خوبم در بخش های مختلف حوزه. فرهنگ و هنر کشوری که همت کردند و همچنین پیشکسوتان ما در حوزه موسیقی تشکر می کنم و خوشحالیم که این عزیزان را در روز ولادت امیرالمومنین علی (ع) داریم.

در ادامه این مراسم با حضور سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، محمود سالاری معاون امور هنری، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی. المسلمین میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد اله یاری رئیس سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر و حسن ریاحی دبیر جشنواره، با اهدای لوح از صادق آهنگران علیرضا افتخاری، علی محمد مودب غلامرضا صنعتگر، قاسم صرافیان، علیرضا قزوه، امیر حسین سمیعی , محمدرضا چراغعلی, عبدالجبار کاکایی, میلاد عرفان پور, امید مهدی حکیمی, محمد مهدی سیار, محمد حشمتی, آرش امینی, آرمان مهربان, امیرحقیقت, سید محسن حسینی, حسین ستاری فر, علی چراغی, حسین صیامی, محمدرسولی, میلاد هارونی, بهرام. پاییز، امیرحسین زاده، سعید اسلامی، علی زندوکیلی، احسان جوادی، طاها چوگان باز، امید روشن بین، بلال حسنی دهنوی تجلیل به عمل آمد.

پخش نماهنگ «فصل پریشانی» با صدای علی زندوکیلی از تولیدات سازمان هنری رسانه اوج، اجرای قطعه «حاج قاسم هنوز زنده است» با خوانندگی غلامرضا صنعتگر با شعر میلاد عرفانپور و آهنگسازی محمدرضا چراغعلی، مدیحه سرایی به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت علی (علیه السلام) ع) توسط حاج صادق آهنگران، پخش نماهنگی به خوانندگی علی چراغی و شعر عبدالجبار کاکایی، از تولیدات دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، پخش نماهنگ «مرد نبرد» از تولیدات مرکز موسیقی ماوا، از جمله بخشهای مختلف این مراسم را تشکیل میدادند. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا