عمومیگزارشگر کسب و کار

خرابی دندان و سیگار

با بالا رفتن سطح آگاهی اجتماعی، اکثر افراد جامعه به خوبی از تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان و تاثیرات مخرب و گاه جبران ناپذیر سیگار بر سلامت عمومی بدن آگاهند. تنباکو به هر شکلی که مصرف شود تاثیرات مخربی بر بخش‌های مختلف بدن دارد. بیماری‌های قلبی، عفونت‌های ریه، درگیری اندام‌های داخلی بدن و سرطان از جمله نتایج شناخته شده مصرف سیگار هستند.

در این مقاله به شما نخواهیم گفت که مصرف دخانیات را ترک کنید. اما از تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان و بهداشت دهان سخن خواهیم گفت. تلاش ما بر این است که به بیان ساده آسیب‌هایی که کشیدن سیگار به دهان و دندان شما می‌رساند را بررسی کنیم. همچنین پیشنهاداتی برای شما داریم تا به این آسیب زدن‌های مداوم پایان دهید. تا انتهای این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس همراه ما باشید.

اولین علائم سیگار کشیدن در مشکلات دهان و دندان رخ می‌دهند. البته اغلب اوقات این مشکلات توسط فرد سیگاری نادیده گرفته می‌شوند تا زمانی که به معضلات حاد تبدیل شوند. اولین تاثیر کشیدن سیگار بر رنگ دندان‌هاست. رنگ مرواریدی و زیبای دندان به زودی جای خود را به زردی خواهد داد.

اما این شروع مشکلات دندانی است. تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان آغاز نابودی کامل دندان و زیبایی لبخند خواهد بود. به علت ارتباط مداوم نیکوتین با سطح دندان‌ها تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان سرعت بالایی به خود می‌گیرد. البته مصرف دخانیات آثار مخرب دیگری نیز برای سلامت دهان و دندان به همراه دارد.

 برخی از مهم ترین ویژگی های بهترین دندانپزشک در کرج به شرح زیر است: مکان و دسترسی: انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی که در محلی مناسب و …

سایر مشکلات دهان و دندان در اثر مصرف دخانیات

  • بوی بد دهان
  • بیماری‌ های لثه
  • از دست دادن دندان‌ ها
  • کاهش خون رسانی به دهان
  • افزایش احتمال سرطان دهان
  • افزایش شدید پلاک‌ های دندانی
  • از بین رفتن حس بویایی و چشایی
  • افزایش زمان بهبودی بعد از جراحی های دهان

چرا مصرف سیگار باعث پوسیدگی دندان می شود؟

سیگار کشیدن مقاومت دهان را برای مواجهه با باکتری‌ها کاهش می‌دهد. بنابراین، محیط دهانی بستر مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌های مخرب دندان می‌شود. با تداوم سیگار کشیدن، گردش خون نیز در دهان کاهش می‌یابد. با افزایش حجم پلاک‌ها و باکتری‌ها، ابتدا دندان‌ها تغییر رنگ داده و سپس دچار پوسیدگی شده و احتمال افتادن آنها بسیار افزایش می‌یابد.

آیا تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان با کشیدن سیگار بدون نیکوتین کاهش می‌یابد؟

خیر! تنباکو نیز به تنهایی می‌تواند همان اثر مخرب نیکوتین را داشته باشد. این واقعیت غیرقابل انکار است که ترک سیگار کار بسیار دشواری است. ولی هرگز نباید خودمان را توجیه کنیم. کشیدن سیگارهای بدون نیکوتین آسیب‌هایی برابر با سیگارهای معمولی، برای دهان و دندان شما به همراه دارد. افرادی که از این نوع سیگارها مصرف می‌کنند، باید به طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه نمایند. نکته مهم در زمینه این سیگارها این است که بیشتر از سیگارهای معمولی ریه را تحریک می‌کنند. بنابراین فرد به سرعت در معرض انواع بیماری‌های عفونی ریه قرار خواهد گرفت.

سایر مشکلات دهانی و دندانی

علاوه بر تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان، این ماده بد بو و بی‌خاصیت، تاثیرات منفی دیگری نیز بر دهان و دندان شما میگذارد که به اختصار به آنها می‌پردازیم:

تغییر رنگ دندان‌ها

اولین علائم شروع تاثیرات مخرب سیگار بر دندان، با تغییر رنگ آنها آغاز می‌شود. رنگ مرواریدی دندان‌های شما، کم کم تبدیل به رنگ زرد و قهوه‌ای می‌شود. این سرآغاز نابودی سلامت و بهداشت دهان و دندان شما است. عوامل زیادی مانند تعداد دفعات کشیدن سیگار در روز، مدت زمانی که فرد سیگاری شده است و نیز نوع تنباکوی مصرفی در سرعت تغییر کردن رنگ دندان‌ها تاثیر دارند.

وقتی از مشکلات دهان در اثر سیگار کشیدن صحبت می‌شود اکثر افراد به یاد سرطان دهان می‌افتند. اما تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان قبل از هر مشکل دیگری بروز می‌کند. این نکته‌ای است که افراد سیگاری به آن توجه چندانی نمی‌کنند و علت پوسیدگی شدید دندان‌ها را مصرف سیگار نمی‌دانند.

مصرف روزانه سیگار باعث بوجود آمدن حفره‌هایی در اطراف لثه می‌شود. این اتفاق تجمع پلاک‌های دندانی و باکتری‌ها را افزایش داده و زمینه پوسیدگی و از بین رفتن دندان را فراهم می‌کند.

بیماری پریودنتال

پریودنتال یا همان بیماری لثه، یک عفونت باکتریایی است که لثه‌ها درگیر می‌کند. این بیماری ابتدا با خونریزی لثه آغاز می‌شود. اگر به موقع به دندان‌پزشک مراجعه نشود، کم کم باعث خوردگی و عقب رفت لثه‌ها می‌شود. همین امر علاوه بر از بین بردن لثه‌ها، زمینه مساعدی برای تخریب بیشتر دندان فراهم می‌آورد.

آسیب استخوانی

اگر به بیماری پریودنتال رسیدگی نشود، به بافت استخوان فک آسیب می‌رساند. این آسیب می‌تواند آنقدر شدید باشد که منجر به جراحی شود. این جراحی معمولا از نوع پیوند استخوان خواهد بود.

از دست دادن دندان

با توجه به آسیب‌هایی که بیان کردیم، افتادن دندان امری بعید نخواهد بود. وقتی پلاک‌ها و باکتری‌ها روی دندان و لثه تجمع می‌کنند، و لثه تحلیل می‌رود نتیجه‌ای جز پوسیدگی دندان و از دست دادن آن نخواهد داشت.

سرطان دهان، خطرناک ترین نتیجه مصرف سیگار

علت اصلی بروز سرطان‌های دهان، زبان، گلو، گونه و لب‌ها مربوط به کشیدن سیگار است. افراد سیگاری ۶ برابر افراد غیرسیگاری در معرض این نوع از سرطان‌ها هستند. تشخیص علائم این بیماری با دندان‌پزشک است و در مراحل اولیه قابل درمان خواهد بود. در اینجا برخی از علائمی که باید نسبت به آنها حساس‌تر باشید را می خوانیم:

  • درد در ناحیه دهان
  • خونریزی بی دلیل در دهان
  • بی حسی در ناحیه دهان
  • درد در هنگام جویدن یا بلعیدن غذا
  • وجود لکه‌های قرمز و یا سفید رنگ
  • زخم‌های بدون علت که خوب نمی‌شوند
  • ورم یا وجود برآمدگی در لب‌ها، لثه‌ها، بخش داخلی گونه‌ها و سایر نواحی اطراف دهان

اگر سیگاری هستید و هریک از این علائم را در خود دیدید، در اولین فرصت به دندان‌پزشک مراجعه نمایید.

چگونه تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان را از بین ببریم؟

مهمترین و بهترین کار ترک سیگار است. باید این موضوع را بپذیریم که هیچ راهی بهتر از سیگار نکشیدن نمی‌تواند سلامت دندان‌های شما را برگرداند. البته ترک سیگار کار ساده‌ای نیست. اگر در گذشته تلاش کرده‌اید که سیگار را ترک کنید، احتمال زیادی وجود دارد که این تلاش ثمری نداشته است. پس بهتر است با کمک متخصص ترک سیگار این کار را انجام دهید.

نکات کاهش دهنده تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان

می‌توان با رعایت چند نکته تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان را کاهش داد. رعایت نکات زیر برای جلوگیری از تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان و سایر آثار مخرب آن ضروری است:

  • شستن دهان بلافاصله پس از سیگار کشیدن: این کار در زمان کوتاهی بعد از کشیدن سیگار باعث کم شدن تجمع نیکوتین بر روی سطح لثه و دندان می‌شود و اولین راه کم کردن تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان است.
  • مسواک زدن: اگر علاوه بر دفعات عادی روزانه، بلافاصله پس از سیگار کشیدن، مسواک بزنید کمک بزرگی به سلامت لثه، دندان و ریه خود کرده‌اید. مسواک زدن تجمع نیکوتین را در سطح دندان و لثه کاهش داده و تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان را کم می‌کند. این کار باعث کاهش قابل توجه بوی بد دهان نیز خواهد شد.
  • مصرف آب: سیگار از عوامل اصلی کاهش آب بدن به شمار می‌رود. پس اگر نمی‌خواهید آن را ترک کنید، مصرف روزانه آب دریافتی را بالا ببرید تا از آسیب‌های کم آبی در امان بمانید.
  • بهداشت مضاعف دهان و دندان: استفاده از مسواک و خمیردندان به تنهایی کافی نیست. برای کاهی تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان، باید به طور منظم از نخ دندان و دهانشویه نیز برای جلوگیری از تشکیل مضاعف پلاک دندانی استفاده نمایید.
  • تمیز کردن سطح زبان: سیگار کشیدن باعث تغییر رنگ زبان نیز می‌شود. علت این اتفاق تجمع بیش از حد باکتری یا مخمر است. رنگ زبان در افراد سیگاری مایل به زرد، قهوه‌ای و در بعضی موارد مایل به سیاه می‌شود. بهتر است یک مسواک تمیز برای کشیدن به سطح زبان پس از سیگار کشیدن داشته باشیم. این کار هم از تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان (به دلیل کم کردن تجمع باکتری‌ها) می‌کاهد و هم باعث از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود.

مراجعه به دندان‌ پزشک، تنها را نجات

بسیاری از افراد سیگاری به دلایل گوناگونی از مراجعه به موقع به دندان‌پزشک خودداری می‌کنند. اکثرا ترس از قضاوت شدن به دلیل مصرف دخانیات دارند. بعضی افراد هم تمایل به پذیرفتن مصرف سیگار به عنوان یک مشکل اساسی را ندارند.

بیایید با خودمان صادق باشیم. مصرف سیگار آسیب‌های زیادی به دهان و دندان وارد می‌کند. پس حداقل کاری که می‌توان انجام داد مراجعه به دندان‌پزشک برای چک‌آپ و بررسی دقیق دهان و دندان است. بسیاری از بیماری‌های لثه یا سرطان‌های زبان و دهان در مراحل اولیه قابل کنترل و مهار شدن هستند. تشخیص این موارد نیز تنها به عهده دندان‌پزشک است.

بیشتر بدانیم : best Dentist youtube

جمع بندی

متأسفانه، هر چه مدت طولانی تری به سیگار کشیدن ادامه دهید، احتمال آسیب به دهان و دندان افزایش پیدا خواهد کرد. البته این بدان معنا نیست که هیچ راهی برای جبران تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان و حتی درمان برخی از تأثیرات آن بر دهان شما وجود ندارد. با رعایت نکات بهداشتی و مراجعه منظم به دندان‌پزشک، می‌توان آسیب‌های مصرف سیگار را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

همین حالا تلفن را بردارید و با تماس بگیرید. همکاران ما اولین زمان ممکن برای چک آپ کامل و تخصصی دهان و دندان را برای شما در نظر خواهند گرفت.

سوالات متداول

چرا سیگار باعث پوسیدگی دندان می شود؟

سیگار و سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند که از تولید بزاق در بدن جلوگیری می کنند. کاهش جریان بزاق می تواند منجر به خشکی دهان، افزایش خطر پوسیدگی دندان و بوی بد دهان شود. مصرف تنباکو و نیکوتین همچنین می تواند خطر آسیب بافت لثه، عقب نشینی لثه و بیماری لثه را افزایش دهد.

سیگار کشیدن چقدر طول می کشد تا دندان ها را خراب کند؟

متغیرهایی مانند سلامت فعلی دهان و دندان، رژیم غذایی، میزان سیگار کشیدن و تعداد دفعاتی که سیگار روشن می‌کنید تعیین می کنند که چقدر طول می‌کشد تا سیگار بر سلامت دهان تأثیر بگذارد. با این حال، مهم است که بدانید در کمتر از یک هفته سیگار کشیدن، سلامت دهان و دندان شما به طور قابل توجهی به خطر می افتد.

سیگاری ها چگونه دندان های خود را ترمیم می کنند؟

خبر خوب این است که دندانپزشک زیبایی این قدرت را دارد که آسیب های ناشی از سیگار کشیدن را برطرف کند. سفید کردن دندان می تواند به بهبود ظاهر دندان های لکه دار کمک کند. اما اگر مدت طولانی سیگاری هستید ممکن است اثربخشی محدودی داشته باشد. همچنین از روکش‌های چینی برای لمینیت کردن و سفید کردن لبخند استفاده می کنند.

آیا دندان ها پس از سیگار کشیدن می توانند بهبود یابند؟

اگر در حال تلاش برای ترک سیگار هستید، ممکن است تعجب کنید که آیا در نتیجه سلامت دهان و دندان شما بهبود می یابد یا خیر. خبر خوب این است که بله، احتمالاً دندان ها و دهان شما بهتر خواهند شد.

آیا دندانپزشک متوجه می شوند که  سیگار ترک سیگار دشوار است. بنابراین شما باید بدانید که چرا تنباکو برای دندان‌ها و لثه‌هایتان خیلی بد است و در ادامه نیز چند راهنمایی برای درک بیشتر اثرات تنباکو روی دندان‌ها و لثه‌ها ذکر شده‌اند. بنابراین دندانپزشک شما ممکن است قادر به بازگرداندن آسیب‌های ناشی از سیگار باشد. بعضی از مردم خجالت می‌کشند تا زمانی که سیگار می‌کشند، به دندانپزشک مراجعه نمایند. آن‌ها نگران قضاوت دندانپزشکان در خصوص استفاده از نیکوتین هستند. آن‌ها از نصیحت کردن دیگران در مورد آنچه که انجام می‌دهند، می‌ترسند. دلیلی وجود دارد که افراد سیگاری کمتر به دندانپزشک مراجعه می‌کنند: آن‌ها نمی‌خواهند احساس گناه کنند. دندانپزشکان نیز نمی‌خواهند که شما احساس گناه کنید، و ما نمی‌خواهیم شما را نصیحت کنیم. فقط مطمئن شوید که شما همه کارهای لازم را برای سالم نگه داشتن دهان خود انجام می‌دهید.

سیگار کشیدن چگونه به دندان‌ها آسیب می‌رساند؟

تنباکو از بسیاری جهات به دندان‌های شما آسیب می‌رساند. سیگار توانایی دهان را برای مقابله با عفونت محدود می‌کند و شما را در مقابل باکتری‌هایی که از طریق سیگار کشیدن تکثیر می‌شوند، بی دفاع می‌کند. هنگامی که دهان شما قادر به مبارزه نیست، پلاک و باکتری‌ها زیاد می‌شوند. این امر منجر به بروز مشکلات مختلفی از جمله زرد شدن دندان‌ها تا افتادن آن‌ها و نیاز به انجام روت کانال می‌شود.
هنگامی که شما سیگار می‌کشید، سیستم ایمنی دفاعی بدن را تضعیف می‌نمایید. بدن شما زمان سختی برای حفاظت از خود خواهد داشت. ناگهان، تولید تارتار یک مسئله مهم می‌شود، زیرا بدن شما نمی‌تواند عفونت بالقوه را از بین ببرد. گردش خون در دهان شما وقتی که سیگار می‌کشید، به شدت کاهش می‌یابد. ذرات موجود در تنباکو همچنین می‌تواند دندان‌ها را دچار سایش کند و پوشش محافظتی مینای دندان را از بین ببرد.
نه تنها سیگار بلکه حتی تنباکوی بدون دود و نه فقط به دلیل نیکوتین نیز می‌تواند به دهان شما آسیب برساند. برخی از مارک‌های تنباکوی جویدنی از شکر به عنوان یک ماده استفاده می‌کنند. هنگامی که شما تنباکو را در دهان خود برای مدت طولانی نگه می‌دارید، دندان‌هایتان را در معرض صدمه زدن با شکر قرار می‌دهید که می‌تواند فراتر از سایر مشکلاتی که نیکوتین به وجود می‌آورد، منجر به پوسیدگی دندان شود.

چرا سیگار کشیدن برای دندان‌های شما مضر است؟

بیش از یک سوم افراد سیگاری حداقل سه مشکل مربوط به سلامتی دندان‌ها را دارند.
سیگار کشیدن فقط به دندان‌ها آسیب نمی‌رساند – حتی می‌تواند آنها را نابود کند. این آمار هشدار دهنده را در نظر بگیرید:
•    16 درصد افراد سیگاری سلامت دندانپزشکی ضعیفی دارند، چهار برابر افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند.
•    در 5 سال گذشته افراد سیگاری کمتر از افراد غیر سیگاری به دندانپزشکی مراجعه کرده‌اند.
•    بیش از یک سوم سیگاریها دارای حداقل سه مشکل مرتبط با سلامت و بهداشت دهان و دندان هستند.

جالب این که به نظر می‌رسد ارتباطی بین نگرانی‌های مالی و سیگار کشیدن وجود دارد که می‌تواند با تأثیر تنباکو بر سلامت دهان و دندان همراه شود. همچنین بیش از نیمی از افراد سیگاری که طی شش ماه گذشته به دندانپزشک مراجعه نکرده بودند، گفتند که این امر به دلیل نگرانی‌های مالی است دکترتو از شهر کرج بخواهید

تأثیر سیگار بر روی دندان‌ها چیست؟

دندانهایتان سیگاری را که می‌کشید نگه می‌دارند و در تماس مستقیم با مواد خطرناک سمی که تنفس می‌کنید، می‌باشند. تعجب آور نیست که دندان‌ها به شدت توسط تنباکو آسیب می‌بینند. علائم مشکلات جدی دندان ممکن است شامل موارد زیر باشند:
•    زردی یا قهوه‌ای شدن دندان‌ها


•    پوسیدگی دندان
•    خشکی دهان
این علائم اغلب منجر به بروز عوارض جانبی بیشتر ناشی از سیگار کشیدن می‌شود، از قبیل:
•    نیاز بیشتر به انجام روت کانال
•    از دست دادن دندان
•    آسیب دیدن مینای دندان
این موضوع می‌تواند فراتر از مشکل زیبایی باشد. سیگار کشیدن می‌تواند نحوهٔ جویدن و نحوه تراز شدن بایت شما را تحت تأثیر قرار دهد. یک مطالعه نشان داد که زنان سیگاری هر 10 سال یک بار یک و نیم دندان و مردان سیگاری 9/2 دندان را از دست می‌دهد.

سیگار چگونه به لثه آسیب می زند؟

سیگار دارای اثرات زیادی بر روی دهان است که می‌تواند منجر به تضعیف لثه‌ها و ایجاد بیماری‌های پریودنتال شود. سیگاری‌ها 64.2 درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض بیماریهای لثه هستند. بیش از 40 درصد از همه بیماری‌های پریودنتال مربوط به سیگار کشیدن است. مشکل زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌ها در دهان روی لثه یا بافت نرم اطراف دندان رشد می‌کنند. لثه می‌شود و به زودی بیماری پریودنتال پیشرفت می‌کند.

چرا کشیدن سیگار برای لثه ضرر دارد؟

افراد سیگاری پلاک باکتریال بیشتری را در دهان خود تولید می‌کنند، بخشی به دلیل اینکه نیکوتین در سیگار موجب کاهش میزان اکسیژن انتقالی به بافت نرم در دهان می‌شود. در عین حال، نیکوتین رگهای خونی را مختل می‌کند، که می‌تواند طول مدت زمان لازم برای تشخیص بیماری لثه را تحت تأثیر قرار دهد. هنگامی که در افراد سیگاری عفونت لثه ایجاد می‌شود، احتمال لثه کمتر است، که معمولاً موجب می‌گردد تا دندانپزشک از حضور آن اطلاع پیدا نکند. به همین علت، تشخیص بیماری لثه می‌تواند به تعویق بیفتد و در این میان بیماری ممکن است بدتر شود.

تأثیر سیگار بر لثه چیست؟

تنباکو باعث ایجاد مشکلاتی در لثه می‌شود که از درد تا ظاهر را در بر می‌گیرد. استفاده از تنباکو در هر شکل، از جمله سیگار و جویدن تنباکو، می‌تواند تارتار را در دهان افزایش دهد و جریان بزاق را که باعث می‌شود تا باکتری‌های مضر پاک شوند، کاهش می‌دهد. وقتی سیگار می‌کشید، ممکن است متوجه مشکلی در لثه‌ها شوید، مانند:
•    حساسیت و قرمزی
•    خونریزی حین مسواک زدن دندان‌ها یا کشیدن نخ دندان
•    از دست دادن دندان
•    تجمع چرک بین دندان‌ها
•    درد هنگام جویدن
•    بوی بد دهان
•    شل شدن و فیت نشدن دندان‌ها مصنوعی
•    عقب رفتن خط لثه
این علائم بیماری پریودنتال است و باید بلافاصله توسط دندانپزشک خانواده بررسی شود. آن‌ها می‌توانند از طریق بسیاری از راه حل‌هایی که از ساده تا پیچیده وجود دارند، درمان را انجام دهند. از جمله:
•     ضد میکروبی
•    آنتی بیوتیک های خوراکی
•    ژل داکسی سیکلین
•    عمل جراحی استخوان
•    پیوند بافت نرم
•    جراحی فلاپ برای حذف از جیب‌های زیر لثه
•    تمیزکاری عمیق

پیشگیری از بیماری لثه برای افراد سیگاری

افراد سیگاری مشتاقند بدانند که آیا می‌توانند از بروز بیماری لثه جلوگیری کنند. ترک سیگار بهترین راه برای مبارزه با بیماری‌های لثه است، اما رعایت نیز راه حل خوبی است. بعد از هر وعده غذایی با استفاده از خمیر دندان حاوی و کشیدن نیز کمک کننده است. شاید بهترین راه برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به لثه، این است که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک شما می‌تواند نشانه‌های بیماری پریودنتال را تشخیص دهد و برای مقابله با آن‌ها اقدام کند.

دیگر مسائل بهداشت دهان مرتبط با سیگار کشیدن

علاوه بر اثرات سیگار بر روی دندان‌ها و لثه‌ها، این عادت می‌تواند اثرات مضر دیگری بر سلامت دهان داشته باشد. شما با کشیدن سیگار خطر ابتلا به سرطان دهان از جمله سرطان زبان را افزایش می‌دهید. غدد بزاقی شما ممکن است ملتهب شوند. همچنین احتمال بروز لکوپالاکیا یا تکه‌های سفید داخل دهان افزایش می‌یابد.
اگر سیگار می‌کشید، کاشت ایمپلنت‌های دندانی احتمال موفقیت کمتری دارد. از دست دادن استخوان ممکن است در فک وجود داشته باشد، و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا پس از عمل جراحی دهان بهبود یابید. این مسئله به ویژه مشکل ساز است، زیرا احتمالاً نیاز بیشتری به انجام جراحی دهان و دندان برای رفع مشکلات مربوط به سیگار کشیدن وجود دارد.

رعایت بهداشت دهان و دندان همراه با دندانپزشک

واضح است که استفاده از تنباکو از هر نوع – چه سیگار و چه انفیه کردن – می‌تواند برای لثه‌ها و دندان‌ها مضر باشد. بهترین راه حل برای این مسئله این است که به طور کامل از مصرف تنباکو پرهیز کنید.
پزشکان می‌دانند که ترک سیگار آسان نیست. بسیاری از مردم تلاش کرده‌اند و نتوانسته‌اند سیگار را ترک کنند. این یک نقص شخصیتی نیست – یک عادت است که ترک آن دشوار می‌باشد. با این حال فقط به خاطر اینکه سیگار می‌کشید، به این معنی نیست که شما باید عادت‌های رعایت بهداشت دهان خود را ترک کنید.

مراقبت ویژه دندانپزشکی برای افراد سیگاری

اگر هنوز سیگار کشیدن را ترک نکرده‌اید، چند نکته دندانپزشکی وجود دارند که می‌تواند به رفع مشکلات بهداشت دهان و دندان شما کمک کنند:
•    استفاده از دهانشویه به طور مرتب. بهتر است یک فرمول قوی را انتخاب کنید که باکتری‌ها را از بین ببرد. همچنین اطمینان حاصل کنید که حداقل 60 ثانیه برای از بین بردن باکتری‌ها دهانشویه را در دهان خود نگه می‌دارید.
•    استفادهٔ روزانه از نخ دندان. یکی از عادت‌هایی است که انجام دادن آن در زمان خستگی یا بعد از یک روز طولانی سخت است. اما کشیدن نخ دندان مخصوصاً برای افراد سیگاری حیاتی است، زیرا یک روش مؤثر برای جلوگیری از تجمع جرم روی دندان است. اگر متوجه خونریزی زیاد در زمان استفاده از نخ دندان شدید، این می‌تواند نشانه‌ای از بیماری پریودنتال باشد.
•    زبان و لثه‌های خود را با دقت در زمان ملاقات دندانپزشک بررسی کنید. به دندانپزشک خود اطلاع دهید که سیگاری هستید، بنابراین آن‌ها می‌توانند مراقب علائم بیماری پریودنتال و سرطان دهان باشند. هرچه سریعتر این مشکلات تشخیص داده شوند، احتمال جلوگیری از بروز یک مشکل جدی در همان ابتدا بیشتر است.

کمک به دندان‌ها: آیا می‌توان تأثیر مخرب سیگار را از بین برد؟

البته بهترین کاری که می‌توانید برای سلامت دندان خود انجام دهید، ترک سیگار است. دندانپزشک شما ممکن است بتواند اطلاعاتی در مورد برنامه‌های ترک سیگار ارائه دهد یا به شما بگوید که در گذشته برای دیگر بیماران چه برنامه‌ای را طراحی کرده است. پزشکان متوجه هستند که ترک سیگار می‌تواند یکی از سخت‌ترین کارهایی باشد که باید در مورد آن تلاش کنید و زمان بر است. اگر شما نیاز به بازگرداندن لبخند جذاب خود دارید، می‌توانیم خدمات زیادی را انجام دهیم از جمله:
•    ونیر: ونیر روکش‌های چینی است که روی دندان‌های شما اعمال می‌شود تا ظاهر لبخند شما را بهبود بخشد. آن‌ها دائمی و با سیمان متصل می‌شوند. با استفاده از این فرم دندانپزشکی زیبایی، شما قادر به نگه داشتن دندان‌های موجود در دهان خود هستید، اما آنها را سفید و تازه می‌کنید تا لبخند جذابی داشته باشید. ونیرها ممکن است یک گزینه خوب باشند، اگر سیگار کشیدن منجبر به تغییر رنگ دندان‌های شما شده است، اما اکثر آنها هنوز در جای خود هستند و از لحاظ ساختاری مشکلی ندارند. شما به تعداد کمی مراجعه جهت اعمال مجموعه‌ای کامل از ونیرها خواهید داشت.
•    سفید کردن دندان – می‌خواهید رنگ دندان‌هایتان را بهبود ببخشید، اما تمایلی به استفاده از روکش مانند ونیر ندارید؟ سفید کردن دندان ممکن است پاسخی برای شما باشد. دندانپزشک می‌تواند بلیچینگ، را جهت ایجاد رنگی سفیدتر از رنگ فعلی دندان‌هایتان انجام دهد. چه فقط بخواهید یک لکه از روی دندان‌های جلویی خود حذف کنید، یا چه بخواهید همه آنها را سفید کنید، دندانپزشک شما می‌تواند به شما کمک کند که به ظاهر درست دست یابید.
•    تصحیح بایت – هنگامی که شیمی و طرح دهان شما تغییر می‌کند، مانند زمانی که شما تحت عمل جراحی برای بیماری لثه یا دندان افتاده قرار گرفته‌اید، بایت شما ممکن است تغییر کند. خوشبختانه این مشکل را می‌توان اصلاح کرد. دندانپزشک شما باید اشعه ایکس را انجام دهد. اغلب دندانها برای رسیدن به شکل مطلوب، که می‌تواند بایت را بهبود دهد، تغییر شکل داده می‌شوند و سر درد طی چندین دهه، جراحان عمومی بارها در رابطه با مضرات سیگار به مردم هشدار داده است. اما سوال مهمی که در اینجا پیش می آید چگونگی مکانیسم آسیب رسانی سیگار به بدن و سلامتی فرد است. در واقع می توانید از خودتان سوال کنید که تاثیرات منفی سیگار بر دندان ها چیست؟ اغلب شما از نحوه ی تاثیرگذاری و عملکرد سیگار در بروز بیماری های ریوی اطلاع دارید و به طور کلی با تاثیرات سوء آن آشنا هستید؛ اما اگر از شما در رابطه با تاثیرات منفی سیگار بر سلامت دهان و دندان ها سوال شود، به احتمال زیاد قادر به پاسخگویی به این سوال نمی باشید. بنابراین به شما توصیه می کنیم تا در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی چگونگی مکانیسم آسیب دندان و حفره ی دهان توسط سیگار بپردازیم.

سیگار چه بلایی بر سر دندان های شما خواهد آورد؟

اصلی ترین راه ورود مواد غذایی به بدن، دهان است. دود سیگار نیز از این راه وارد بدن شما می شود. حین روشن کردن سیگار و استنشاق دود آن، مسلما به تاثیرات منفی سیگار بر سلامت دندان های خود فکر نمی کنید. متاسفانه سیگار و دود حاصل از آن علاوه بر ظاهر دندان، روی سلامت آنها نیز موثر است.

تغییر رنگ دندان ها

مصرف روزانه یک پاکت سیگار، باعث از بین رفتن زیبایی و تغییر رنگ دندان ها می شود. مراقبت شما از دندان های خود باید مانند مراقبت از یک گلدان چینی ظریف و زیبا باشد. این گلدان چینی، همان مینای دندان است. این روکش نازک، در گذر زمان دچار ترک های ظریفی خواهد شد. با افزایش سن، ترک های موجود در مینای دندان بزرگ تر شده و مواد وارد شده به دهان به راحتی در بین آنها محبوس می شوند.

وقتی شما سیگار می کشید، دو ماده ی مهم موجود در سیگار وارد دهان شده و در ترک های مینای دندان به دام می افتند. این مواد شامل تار و نیکوتین هستند. وقتی این دو ماده در مینای دندان تثبیت شوند، دیگر امکان پاکسازی آنها وجود ندارد. به طور معمول، ایجاد لکه روی دندان ها بیشتر ناشی از ضعف عادات بهداشتی همچون مسواک زدن، می باشد. در نهایت شما شاهد موارد دیگری همچون: ایجاد پلاک های دندانی و تجمع تارتار روی دندان های خود خواهید بود، که باز هم در نتیجه ی وجود نیکوتین و تار در سیگار است. این مواد منجر به تغییر رنگ دائمی دندان می شوند و برای سفید کردن آنها باید از اقدامات تهاجمی استفاده کنید.

چگونه سیگار کشیدن باعث تخریب و از بین رفتن دندان های شما می شود؟

مصرف مزمن سیگار یکی از علل اصلی تغییر رنگ دندان و از بین رفتن ظاهر زیبای آنها است.

ایجاد اختلال به صورت تاخیر در پروسه های ترمیمی

میزان اشباع اکسیژن در سیستم عروقی تحت تاثیر سیگار کاهش پیدا می کند. اکسیژن، یکی از اصلی ترین ارکان موثر در پروسه های ترمیمی بدن است. با مصرف مزمن سیگار، حین بروز بیماری های دهانی یا انجام پروسیجر های مرتبط( کشیدن دندان، کار گذاری ایمپلنت های دندانی، دستکاری ریشه ی دندان و غیره)، فرایند ترمیم با سرعت کمتر و در بازه ی زمانی طولانی تر انجام می گیرد. افراد سیگاری ریسک بالایی جهت ابتلا به انواع عفونت ها دارند؛ علت این امر عدم توانایی لثه ها برای ترمیم خود و مقابله با عوامل آسیب رسان است.

افزایش ریسک ابتلا به بیماری های لثه

بیماری لثه، یکی از علل اصلی از دست دادن دندان در افراد بالغ است. در مقابل، شیوع بیماری لثه با مصرف سیگار ارتباط مستقیمی دارد، به صورتی که بروز این بیماری ها در افراد سیگاری زودتر از سایرین است. این افراد نه تنها دندان های خود را از دست می دهند، بلکه دارای احتمال موفقیت پایین تری برای استفاده از ایمپلنت های دندانی هستند.

پیشرفت بیماری های لثه

افزایش رشد باکتری ها در دهان بدون مصرف سیگار نیز باعث بروز بیماری های لثه می شود. نکته ی مهم در این میان این است که استعداد ابتلا به بیماری لثه در برخی افراد بیش از سایرین است و سیگار، آن را تشدید می کند؛ علت این امر ورود مداوم باکتری ها به حفره دهان با مصرف سیگار است. سیگار با تشکیل پلاک های دندانی باعث ایجاد مکان مناسب جهت رشد باکتری ها می شود. به تدریج لثه های شما دچار التهاب شده و ممکن است حین استفاده از مسواک، متوجه وجود خون روی براش یا در بزاق دهان شوید.

این فرایند آغاز پروسه ی التهاب لثه ( یکی از شایع ترین بیماری های لثه) است. در صورت عدم دریافت درمان مناسب، پریودنتیت ایجاد می شود. در این اختلال لایه ی داخلی لثه ها و استخوان ها از دندان جدا می شود. این امر باعث ایجاد فضاهای خالی بین دندان و لثه خواهد شد. این فضاها به مکان هایی بسیار مناسب جهت تجمع و رشد باکتری ها تبدیل می شوند. همراه با رشد باکتری ها، بافت های تخریب شده و عفونت نیز در محل اضافه خواهد شد. در یک فرد غیر سیگاری، سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت به محل مورد نظر مهاجرت می کند. اما در افراد سیگاری، عملکرد سیستم ایمنی مختل شده و عفونت به راحتی در مسیر لثه ای گسترش می یابد.

ساختارهای نگهدارنده ی دندان مانند استخوان یا بافت همبند اطراف آن، به علت توکسین های باکتریایی تخریب می شوند. این امر می تواند باعث از دست دادن دندان ها شود، زیرا این ساختار ها مانند قلاب دندان را در محل خود نگه داشته اند و با تخریب آنها، دندان از محل خود جدا می شود.

سیگار در واقع مانند یک تفنگ است که با شلیک خود باعث از بین رفتن دندان ها می شود. البته این عارضه به دنبال تخریب ساختارهای نگهدارنده ی دندان توسط سیگار، ایجاد می شود. متاسفانه سیستم ایمنی در افراد سیگاری دچار اختلال عملکرد خواهد شد، بنابراین بدن شما قادر به مقابله با عفونت های تخریب کننده ی بافتی نخواهد بود.

علائم بیماری لثه

آشنایی با علائم بیماری لثه برای افرادی که به صورت مزمن سیگار مصرف می کنند ضروری است. این علائم شامل موارد زیر می باشند:

1.جدا شدن لثه از دندان ها

2.خونریزی شدید حین استفاده از مسواک

3.متورم و قرمز شدن لثه ها

4.افتادن دندان ها

5.افزایش حساسیت دندان ها

6.احساس درد حین جویدن غذا

بنابراین لازم است به صورت منظم دندان و لثه های خود را معاینه کرده و با بروز هر یک از علائم ذکر شده، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر دندان های خود را از دست بدهید چه اتفاقی می افتد؟

برخی از افراد فکر می کنند با وجود ایمپلنت ها، از دست دادن دندان هایی که دوستشان ندارند مشکل بزرگی نیست!

این امر در صورتی صادق است که شما یک فرد غیر سیگاری باشید. لازم است بدانید که استفاده از ایمپلنت های دندانی مشروط به داشتن استخوان های سالم در فک است. در صورتی که شما دندان های خود را به علت تخریب استخوان ها و بافت های اطراف آنها از دست داده باشید، در واقع محل اصلی مورد نیاز برای کاشت انواع ایمپلنت را در اختیار ندارید.

به علاوه، تغییرات فک در شما به عنوان یک فرد سیگاری به صورت مداوم اتفاق می افتد. این امر بدین معناست که شما برای استفاده از دندان های مصنوعی باید از اتصالات محکم و منظم برای فیکس کردن دندان ها استفاده کنید؛ زیرا اندازه ی فک شما به تدریج کاهش پیدا می کند.

اگر سیگار را ترک نکنید چه اتفاقی می افتد؟

سیگار، دهان و دندان های شما را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین چرا نباید آن را ترک کنید؟در صورتی که چندین بار جهت ترک سیگار اقدام کرده ولی موفق نشده اید، باید به راه حل بهتری فکر کنید. برای این کار باید محدودیت هایی جهت مصرف تعداد سیگار در روز برای خود تعیین کنید. این اقدام به صورت چشمگیری باعث بهبود وضعیت سلامت دهان و دندان شما می شود و نقش بسیار موثری در حفظ دندان ها ایفا می کند.

همچنین لازم است یک برنامه ی منظم جهت ویزیت دهان و دندان توسط دندان پزشک برای خود تنظیم کنید. دندان پزشک ها می توانند راه های موثری را  جهت مقابله و و از دست دادن دندان ها، به شما معرفی کنند.

سیگار را دور بیندازید، از دندان های خود محافظت کنید

بنابراین، سیگار با دندان های شما چه می کند؟ در حالی که مصرف سیگار دارای تاثیر بسیار نامطلوب و مستقیم روی دندان های شما است، اما بیشترین تاثیر این ماده بر روی ساختارهای نگهدارنده ی دندان همچون استخوان ها، لثه و بافت های اطراف آن است.

در صورتی که می خواهید در طول زندگی خود از دندان های سالم استفاده کنید، مصرف سیگار را ترک کنید. همچنین، در صورتی که از بیماری لثه و اختلالات مرتبط با سلامت حفره ی دهان رنج می برید، با تماس بگیرید.

ها و درد دهان نیز متوقف می‌شود.
•    ایمپلنت‌های دندانی – اگر دندان‌های خود را به علت سیگار کشیدن از دست داده‌اید، دندانپزشک شما می‌تواند ایمپلنت‌های دندانی را طراحی کند، که عمدتاً جایگزین را جایگزین ریشه و تاج دندانی می‌شود که قبلاً در آن جا وجود داشته است. این روش بیشتر دائمی است و شامل چیزی بیش از یک جفت دندان مصنوعی است. ایمپلنت‌ها دائمی هستند و از ساخت ایمپلنت تا پیگیری بعد از کاشت، چندین هفته طول می‌کشد.

می کشید یا خیر؟

سیگار به طرق مختلف روی دندان ها و لثه های شما تأثیر می گذارد. این اثرات را می توان به سرعت توسط دندانپزشک شما شناسایی می شوند. بنابراین، بله، دندانپزشک شما متوجه می شود که آیا سیگار می کشید یا خیر. از جمله نشانه های آشکار می توان به زردی دندان ها، پلاک، عقب نشینی لثه ها و غیره اشاره کرد.

 

دکمه بازگشت به بالا