عمومی

خرید و فروش غیرقانونی سمندر لرستانی در آستانه سال نو – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

علی سالاروند در حاشیه همایش توانمندی جوامع محلی در منطقه «کول چپ» شهرستان پلدختر در گفت و گو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: این همایش به منظور هر چه بهتر با کمک جوامع محلی از گونه سمندر برگزار شد.

وی، خرید و خرید و فروش غیر قانونی سمندر لرستانی را اصلی ترین عامل عامل تهدید کننده این گونه دانسته ها و افزودن: متأسفانه گونه سمندر لرستانی به گونه ای است که در معرض خطر قرار گرفتن و قرار گرفتن در معرض خطر قرار گرفته و جمعیت آن است. شدت کاهش یافته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان برای ورود جوامع محلی به حفاظت از گونه سمندر لرستانی تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از خطر انقراض این کمیاب لازم است در حفاظت از محیط زیست محلی از آن فرهنگ سازی صورت گیرد.

خرید و فروش غیر قانونی سمندر لرستانی در آستانه سال نو

خطر قاچاق بیخ گوش سمندر لرستانی

سالاروند بر حفاظت از سمندر لرستانی به عنوان یک گونه اندمیک در خطر در نظر گرفتن تاکید کرد و افزود: به همین منظور سعی می شود با استفاده از اساتید دانشگاه لرستان جوامع محلی نسبت به ارزش ها و کارکردهای سمندر لرستانی در حفاظت از این گونه مشخص شوند.

وی یادآور می شود: سمندر لرستانی از جمله معدود گونه های دوزیست دمدار در ایران با توجه به زیبایی خاص و منحصر به فرد فردی است که در معرض خطر خطر است که نیاز به برنامه ریزی جامع و دقیق برای مقابله با عوامل ایجاد این گونه احساس می شود. انتظار میرود در سطح استان و کشور، تشکلهای مردم نهاد و جوامع بومی و محلی به ویژه در روزهای پایانی سال از این گونه حمایت و حفاظت همه جانبه باشند.

خرید و فروش غیر قانونی سمندر لرستانی در آستانه سال نو

خرید و فروش «سین» هشتم سفره عید

بنا بر این گزارش، روایت سمندر لرستانی حکایت زیبایی گونه‌های منحصربه‌فرد است که همین رنگارنگ بودنش برایش دردسرساز شده است تا هرساله در آستانه عید نوروز این گونه‌ها را تهدید کند برای رفتن به سفره «هشت سین» مردم اوج بگیرند.

سمندر کوهستانی لرستان در سالهای گذشته خطرهای بسیاری را تجربه کرده است، اینگونه ارزش در محیطی از بقایای جنگلهای بلوط که حاوی آبهای خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خالها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوهای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است. .

نام این گونه ترکیبی از دو کلمه سام (آتش) و اندر (درمیان) بوده و به همده ن دلیبی از دو کلمه سام (آتش) و اندر بوده است. در حقیقت جوامع محلی سمندر را نماد پاکی، شجاعت و انسان راست‌کردار داناروم و در بین یکها در جامعه محلی سمندر را نماد پاکی،

خرید و فروش غیر قانونی سمندر لرستانی در آستانه سال نو

اولین عاملی که باعث می شود سمندر لرستانی روند انقراض را آغاز کند، قاچاق بیشازحد اینگونه به دستاگران وحشی حیات بود، سمندر چنان یافت می شود که فروش سمندر در کنار خیابان و ماهیفروشی ها به یک امر کاملا عادی تبدیل می شود.

با ورود محیطزیست و برخورد جدی با قاچاقچیان اینگونه خطرناک بهفرد خطرات برایش کاهش پیدا می کند، اما بازهم در ایام نوروز زمزمه قاچاق اینگونه بهعنوان «سین» هشتم سفره عید به گوش میرسد.

دکمه بازگشت به بالا