فرهنگی

دارالکلات ایران، اولین فرصت رهایی یزد از فقر باستان‌شناسی

گزارشگر یک / یزد در همین حال ، با توجه به بسیاری از دستاوردها ، به ویژه نقشه های باستان شناسی ایران ، در صورت ادامه اکتشافات مربوط به دوره پارینه سنگی ، مراحل اولیه بررسی محوطه باستانی شهر خاتم عاملی در کاهش فقر باستان شناسی خواهد بود. استان یزد.

“جواد میربهبودی” فرماندار خاتم روز گذشته در جلسه ای که به همین منظور با حضور باستان شناسان و مدیر میراث فرهنگی این محوطه در فرماندار شهرستان برگزار شد ، گفت: کرد شهر با اعتبار میراث ملی: متاسفانه به نظر می رسد خاتم یک شهر فراموش شده است.

وی گفت: شهر خاتم نه تنها از نظر موقعیت جغرافیایی بلکه از نظر پتانسیل و ظرفیت آن در زمینه گردشگری که دارای جنگل ، بافت تاریخی گسترده و 120 قلعه تاریخی است ، در استان یزد موقعیت بسیار مطلوبی را اشغال می کند. در ایران معروف به دارالکلات است.

مقامات گفتند که شهر خاتم برای بهره گیری از فرصت مورد نیاز توجه ویژه ای دارد و ابراز امیدواری کردند که در سال جاری مجموعه خاصی از اعتبارات دولتی در بحث زمینه تاریخی و شهروندی این شهر در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به بازتاب گسترده اخبار مربوط به ویرانه های باستانی این شهر در فضای مجازی ، اظهار داشت: مرحله اول تحقیق و کاوش های شهر سوخته خاتم در منطقه در حال بررسی است و این بستر دکتر است. “محمد حسین عزیزی خرانقی” در حال جستجو برای تبدیل شدن به صلاحیت توسعه گردشگری این شهر است.

اعتبار ضعیف در بخش اموال فرهنگی

“سید مصطفی فاطمی” رئیس میراث فرهنگی استان گفت که مشارکت شهرداری ها طی دو سال گذشته گام های خوبی در زمینه تاریخی شهر هرات و قلعه آن برداشته است. حوزه.

وی گفت که در سال های اخیر اطلاعات ما در مورد جزئی بودن شهر تغییر کرده است. “دستاوردهای تاریخی ما در مورد جزئی بودن کاتامسی قدیمی تر از آن است که فکر می کردیم ، برخی در قرون اولیه و در همان گروه نارین قلعه میبد هستند.

فاطمی همچنین درباره ظرفیت جنگل باغ شادی در زمینه گردشگری اظهار داشت: “این جنگل ظرفیت بسیار مناسبی برای پرورش نیمه طبیعی گونه های خاص مانند شیرهای ایرانی است. سازمان محیط زیست و در صورت تحقق ، یک ظرفیت عظیم گردشگری. می تواند باشد. “

مدیر پایگاه میراث یزد خاطرنشان کرد: 1400 سال توجه یزد به تهیه نقشه باستان شناسی کشور است. ما امیدواریم که این تغییرات بسیاری از مشکلات مرتبط با معادن و کارخانه ها را برطرف کند. اماکن باستانی ، مناطق کاملاً یخ زده و بقیه موارد برای معدن و صنعت باز است.

فاطمی خاطرنشان کرد: وضعیت استان یزد از نظر اعتبار زیرساخت های گردشگری بسیار ضعیف است. منابع ملی میراث فرهنگی کشور تنها 140 میلیارد تومان است كه حدود 8 میلیارد تومان آن به یزد می رسد در حالی كه برخی از وزارتخانه ها 60 هزار میلیارد تومان بهداشت با اعتبار ملی دارند.

وی در مورد مسائل حقوقی مالکیت قلعه با اشاره به اینکه انتقال بناهای تاریخی به مردم برای مرمت باید سریع انجام شود ، گفت: علاوه بر میراث فرهنگی ، توجه بیشتری به میراث طبیعی کاتام نیز باید شود. “

کتام ، شهری با توهم شکار گنج

“محمد حسین عزیزی خورانقی” ، عضو م instسسه باستان شناسی کشور و رئیس سایت باستان شناسی خاتم نیز با اشاره به دستاوردهای جدید این کاوش ها ، گفت: “ما از 10 آوریل در منطقه مستقر هستیم. کار بر روی سایت “

وی گفت که یزد با این کاوش از فقر باستان شناسی نجات خواهد یافت. یزد زاویه کاوش های باستان شناسی در اطلس های باستان شناسی ایران است که می تواند با این مطالعه از این انفعال و فقر نجات یابد.

کارشناسان گفتند که آثار متعلق به دوره پارینه سنگی در سه محوطه باستانی در این شهر پیدا شده است. وی گفت ، “برای اولین بار ، ما مصنوعاتی را در این منطقه یافتیم که مربوط به دوره پیشنهادی 45 تا 50،000 سال پیش بود ، و شواهد پردازش مربوط به استفاده از ابزار آهن متعلق به تمدن 4000 ساله نیز در این مطالعه.

وی توضیح داد که تحقیقات اولیه به پایان رسیده و مرحله اول این کاوش ها به پایان رسیده است. کاوش های باستان شناسی مانند باز شدن زخم هایی است که نیاز به بهبود و ترمیم دائمی دارد ، بنابراین هر کس پس از انجام کاوش بودجه ای را اختصاص می دهد. این منطقه.

عزیزی خوراناقی همچنین با ابراز تاسف از وضعیت شهر در ارتباط با حفاری های غیرقانونی گفت: “زیرا در هیچ کجای ایران توهم یافتن گنجینه هایی به بزرگی این شهر وجود ندارد ، برخی از ذی نفعان نیز آثار تاریخی خود را از دست داده و به بناهای طبیعی افتاده اند.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا