سلامت و دانش

دانستنی‌هایی درباره ورم ملتحمه آلرژیک

عصر ایران به نقل از شفاف گفت: “خبر خوب این است که گزینه های درمانی بسیاری برای افرادی که از تورم چشم به دلیل آلرژی رنج می برند وجود دارد ، اما همه مجبور نیستند علائم خود را در خانه درمان کنند.”

ورم ملتحمه آلرژیک چیست

انواع مواد حساسیت زا می توانند باعث التهاب ملتحمه آلرژیک از جمله شوره سر ، گرد و غبار و قارچ ها شوند. هنگامی که چشم انسان در معرض ماده حساسیت زا قرار می گیرد ، این شرایط باعث ترشح ماده ای به نام هیستامین در بدن می شود. وقتی این اتفاق می افتد ، رگ های خونی در ملتحمه ، غشایی که جلوی چشم و داخل پلک را می پوشاند ، متورم می شوند.

اگر ورم ملتحمه آلرژیک را تجربه کنید ، شناخت دقیق اینکه کدام قسمت از چشم شما متورم است دشوار است و پاسخ ها همیشه یکسان نیستند. گاهی اوقات هنگامی که فردی به التهاب ملتحمه آلرژیک مبتلا است ، کره چشم متورم می شود. در این حالت باید بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کنید. در موارد دیگر ، پلک های متورم نیاز به درمان دارند ، اما این لزوما به این معنی نیست که شما باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

ملتحمه آلرژیک با سایر بیماری های مربوط به آلرژی از جمله اگزما (بثورات پوستی آلرژیک) ، آسم و رینیت آلرژیک (یا آلرژی فصلی) ارتباط دارد. ورم ملتحمه آلرژیک می تواند وضعیت افراد مبتلا به سندرم خشکی چشم را بدتر کند.

علائم ورم ملتحمه آلرژیک چیست؟

علاوه بر تورم ، علائم دیگر التهاب ملتحمه آلرژیک عبارتند از:

-قرمز

-روست

-خارش

-چشمان اشک آلود

خاک یا گرد و خاک در چشم وجود دارد

علاوه بر علائم ورم ملتحمه آلرژیک ، عطسه ، سرفه ، خارش یا آبریزش بینی ، سردردهای سینوسی و … نیز ممکن است رخ دهد که همگی علائم دیگر واکنش آلرژیک هستند.

ورم ملتحمه آلرژیک چگونه درمان می شود؟

اغلب ، بهترین راه برای مقابله با علائم آلرژیک پرهیز از هر چیزی است که می تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند. به عنوان مثال ، اگر به گربه حساسیت دارید و می دانید دوستی از گربه شما مراقبت می کند ، بهتر است با گربه او در فضای باز ملاقات کنید تا خطر واکنش آلرژیک به حیوان خانگی او کاهش یابد. در مورد ورم ملتحمه نیز همین طور است. بهترین راه پیشگیری است.

اگر شما به طور مکرر ملتحمه آلرژیک (تورم پلک ها و نازک شدن چشم ها) دارید و هیچ سرنخی در مورد علت ایجاد آلرژی وجود ندارد ، توصیه می شود به متخصص آلرژی مراجعه کنید. پزشک می تواند آنچه شما به آن حساسیت دارید را تشخیص دهد ، بنابراین می توانید زمان بروز علائم را پیش بینی کنید.

متخصصان آلرژی به تغییرات ساده در سبک زندگی کمک می کنند که خطر ورم ملتحمه آلرژیک و سایر مشکلات مربوط به آلرژی را کاهش می دهد. به عنوان مثال ، اگر متخصص آلرژی تشخیص دهد که گرده گیاه باعث بروز علائم شما شده است ، ممکن است توصیه کند در ساعات خاصی از روز که بالاترین گرده گیاه است ، در خانه بمانید. تغییر در برنامه روزانه می تواند علائم شما را بدون استفاده از دارو تسکین دهد.

اگر به اقدامات جدی تری نیاز دارید ، چندین گزینه پیش رو دارید. پزشک ممکن است ابتدا مصرف آنتی هیستامین ها را توصیه کند ، اما این در التهاب ملتحمه آلرژیک کمک چندانی نخواهد کرد. علائم چشم بسیار دشوارتر درمان می شوند. بنابراین ، پزشک شما ممکن است استفاده از قطره های چشمی همراه با گزینه های بدون نسخه و نسخه بدون نسخه را توصیه کند.

اگر علائم شما شدید باشد ، پزشک ممکن است گزینه های تزریق را توصیه کند که به تدریج تحمل بدن شما را در برابر مواد حساسیت زا افزایش می دهد. اما این احتمالاً لازم نیست. علائم آلرژیک چشم را می توان با محو شدن ماده حساسیت زا کاملاً بهبود بخشید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنم؟

به احتمال زیاد با از بین بردن علت علائم خود را بهبود می بخشید ، اما اگر علائمی دارید که نگران آن هستید ، دریغ نکنید که به دنبال کمک پزشکی باشید. اگر کره چشم به جای پلک متورم باشد ، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر درد در کره چشم یا درد شدید در اطراف چشم دارید ، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. سایر علائم مانند کوری شدید یا سردرد باید توسط پزشک در نظر گرفته شود.

دکمه بازگشت به بالا