سلامت و دانشگزارشگر کسب و کار

درمان ریزش مو در مردان با ماینوکسیدیل

ریزش مو و حتی طاسی را باید به عنوان بخشی از روند افزایش سن پذیرفت و باید بدانید که الگوی ریزش مو و طاسی در مردان و زنان متفاوت است. در مردها معمولاً ریزش موها از طرف شقیقه‌ها شروع می‌شود و ممکن است به مرور زمان مانند حرف M طاسیِ جزئی و کلی به وجود آید. در زنان خط رویش جلویِ مو مانند الگوی ریزش مو در مردان به عقب نمی‌رود و مانند آنها طاس کامل نمی‌شوند اما به تدریج ضخامت موهای کل سر نازک و نازکتر می‌شوند.

گفته می‌شود طاسی در مردان بیشتر ارثی است و ممکن است به هورمون‌های مردانه مرتبط باشد. ریزش مو در مردان از همان دوران بلوغ شروع می‌شود و براساس آمار ریزش مو دو سوم مردان را تا سن 35 سالگی و 85 درصد را تا سن 50 سالگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما دلایل ریزش مو در زنان مشخص نیست و تا به اینجا بیشترین زمان ریزش مو در خانم‌ها بعد از یائسگی دیده شده است و این نشان می‌دهد که ریزش مو به دلیل کاهش هورمون‌های زنانه است.

حال اگر به تازگی نگران ریزش موهای خود شده‌اید و در اینترنت به دنبال راه چاره می‌گردید بدانید که تنها نیستید! ریزش مو در شرایط استرس‌زای امروزی میلیون‌ها زن و مرد را تحت تاثیر قرار داده و برای درمان قطعیِ آن هنوز تحقیقات ادامه دارد. در میان جستجوهای خود حتماً به اسم ماینوکسیدیل به عنوان یک درمان موضعی برای ریزش مو برخورده‌اید. قرار است در این مطلب به بررسی این ماده و صحت این موضوع بپردازیم.

Behandeling van haarverlies by mans met minoxidil

ماینوکسیدیل چیست و چگونه عمل می‌کند؟

ماینوکسیدیل که به اسم روگین نیز شناخته شده است، یک نوع درمان ریزش مو در مردان به صورت موضعی است که به صورت فوم یا محلول تولید می‌شود و بدون نسخه‌ی پزشک قابل تهیه است. این محلول در فرمول‌های 2 و 5 درصدی به بازار عرضه می‌شود.

ماینوکسیدیل در واقع با کوتاه کردنِ فاز استراحت (تلوژن) چرخه‌ی رشد مو، موها را به سمت مرحله‌ی فعالِ رشد مو (آناژن) حرکت می‌دهد. این یعنی موهای شما زمانِ کمتری را در حالت استراحت سپری می‌کند و مرحله‌ی رشد مو طولانی شده و همین امر موها زا تحریک می‌کند تا زودتر از حد معمول وارد مرحله‌ی رشدِ فعال شوند.

بنابراین می‌توان گفت ماینوکسیدیل جریان خون در پوست سر شما را بهبود می‌بخشد و ممکن است به موهایتان در تامین مواد مغذیِ مورد نیاز برای رشد کمک کند. اگر هم مستعد به طاسیِ الگوی مردانه هستید، این اثرات ترکیبی به تحریک رشد، بهبود ضخامت و تراکم موهایتان کمک خواهد کرد.

ماینوکسیدیل و ریزش مو

همانطور که گفته شد ماینوکسیدیل باعث می‌شود موهای شما زودتر وارد فاز رشدِ فعال شود، بنابراین ممکن است قبل از اینکه رشد موهایتان بهتر به نظر برسد برای مدتی بدتر شود. منظور از این بدتر شدن این است که ممکن است طی چند هفته تا چند ماه استفاده از ماینوکسیدیل متوجه شوید ریزش موهایتان افزایش یافته است.

دلیل این امر هم این است که موهایتان به سرعت باید مرحله‌ی استراحت و ریزش مو را طی کند تا وارد فاز رشدِ فعال شود. بنابراین بدانید که اگر برای اولین بار است که از ماینوکسیدیل استفاده می‌کنید ممکن است بیش از حد نرمال ریزش در موهایتان احساس کنید.

ریزش در هنگام استفاده از ماینوکسیدیل چه مدت طول می‌کشد؟

نتایج استفاده از ماینوکسیدیل مانند هر داروی دیگری در افراد مختلف متفاوت است. اما به طور کلی اگر به طور منظم و دائم شروع به استفاده از ماینوکسیدیل کنید برای دیدن اولین نشانه‌ها از اثرگذاری باید 8 هفته صبر کنید. در نهایت نیز بعد از گذشت حدود 4 ماه شاهد کاهش ریزش مو و افزایش رشد مجدد مو خواهید بود.

بنابراین اگر بعد از گذشت 4 ماه هنوز شاهد ریزش مو هستید، ممکن است ماینوکسیدیل محصول مناسبی برای شما نباشد. اگر با گذشت 4 ماه ریزش موهایتان همچنان ادامه داشت و بدتر شده بود بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و به دنبال روش جایگزین باشید.

ماینوکسیدیل و اثر آن

باید این را در نظر بگیرید که به دلیل عوامل مختلفی که بر روی ریزش مو تاثیر می‌گذارد تحقیقات برای درمان قطعیِ ریزش موها ادامه دارد و نمی‌توان از هر درمانی انتظار معجزه داشت! دانشمندان معتقدند که ماینوکسیدیل ممکن است با افزایش جریان خون و مواد مغذیِ لازم برای فولیکول‌های مو، رشد مو را تحریک کنید. بنابراین استفاده از ماینوکسیدیل در نهایت منجر به پرپشتی و ضخیم‌تر شدنِ مو می‌شود اما دستیابی به آن زمان‌بر خواهد بود و برای حفظ این امر باید دوره‌ی درمان را کامل کنید و صبور باشید.

بهتر است بدانید که اگر موهای شما به طور کامل ریخته و طاس هستید بعید به نظر می‌رسد که ماینوکسیدیل به شما برای رشد مجدد موهایتان کمکی بکند. دلیل این امر هم کاملاً واضح است، وقتی ریزش مو به جایی می‌رسد که کچلی کامل رخ دهد و چندین سال رشد مو متوقف شده باشد در واقع فولیکول‌های مو تغییرات دائمی خود را داشته‌اند و رشد مجدد مو تقریباً غیرممکن است. در نهایت پیشنهاد ما این است که به محض مشاهده‌ی اولین نشانه‌های ریزش مو درمان را آغاز کنید. ماینوکسیدیل و سایر دارو و درمان‌های ریزش مو هر چه زورتر آغاز شوند بهتر جواب می‌دهند.

قبل از هر درمانِ خودسرانه با پزشک مشورت کنید و اگر از ماینوکسیدیل استفاده می‌کنید آن را به درستی مصرف کنید. مصرف این دارو بسیار ساده و آسان است اما استفاده‌ی اشتباه از آن ممکن است اثر آن را کم کند و خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد. توصیه می‌کنیم دستورالعمل‌ها و توضیحات نوشته شده بر روی محصولات را با دقت بخوانید و طبق آنها عمل کنید.

محلول ضدریزش و تقویت کننده‌ی مو از شرکت لامینین حاوی ماینوکسیدیل و کافئین است. این محلول علاوه بر کمک به تنظیم فعالیت غدد سباسه و کنترل ترشح سبوم، از تبدیل تستسترون به دی هیدروتستسترون که یکی از عوامل اصلی ریزش موهاست جلوگیری می‌کند.

عوارض احتمالی استفاده از ماینوکسیدیل

اگرچه استفاده از ماینوکسیدیل برای بیشتر افراد بی‌خطر و ایمن است اما ممکن است در هنگام شروع استفاده از این دارو عوارض جانبی را تجربه کنید. برخی در هنگام استفاده از ماینوکسیدیل بر روی پوست سر خود خارش و پوسته پوسته شدن را تجربه خواهند کرد. برای جلوگیری از این امر توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان بیشتر از مقدار ذکر شده و معمول از این دارو استفاده نکنید و پس از استفاده دستان خود را بشویید که از تماس با بقیه‌ی نواحی بدن جلوگیری کنید.

اگر مشکل قلبی و فشار خون دارید قبل از استفاده از ماینوکسیدیل با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که استفاده از این محصول برای شما بی‌خطر است یا نه. اگر هنگام استفاده از این ماده دچار سرگیجه، افزایش ضربان قلب، ضعف و تورم دست و پا شدید فوراً به پزشک مراجعه نمایید. زنان در حین بارداری و شیردهی نباید از ماینوکسیدیل 5% استفاده کنند. همچنین گفته می‌شود افراد زیر 18 سال نیز نباید از ماینوکسیدیل استفاده کنند.

توصیه می‌کنیم در صورتِ مشاهده‌ی هر یک از موارد زیر با پزشک خود در موردِ ادامه‌ی مصرف ماینوکسیدیل مشورت کنید:

  • ترشحات سبز، زرد و خاکستری رنگ از زخم به وجود آمده بر روی پوست سر
  • ریزش تکه‌ای و ناگهانی که با الگوی ریزش طبیعی موی شما مطابقت ندارد
  • پوسته پوسته شدن، خارش و قرمزی پوست سر که به مدت طولانی ادامه یابد

کلام آخر

اگر برای ریزش موهای خود به دنبال درمان از طریق استفاده از ماینوکسیدیل رفته‌اید، بدانید که برای دیدنِ نتیجه‌ی مورد نظرتان باید صبور باشید. در این بین ممکن است متوجه شوید که ریزش موهایتان کمی بدتر شده، اما  نگران نباشید زیرا که این امر کاملاً طبیعی است و یک اثرِ متداول در هنگام استفاده از این دارو می‌باشد.

در آخر نیز با مشاهده‌ی تداوم هر یک از عوارض جانبیِ ذکر شده با پزشک خود درباره‌ی منع یا ادامه‌ی مصرفِ ماینوکسیدیل مشورت کنید. ریزش مو به حالتی می گویند كه به صورت غیرطبیعی و بیشتر از حد نرمال موها بریزد و موی جایگزین آن رشد نكند. در حقیقت تعادل بین ریختن موی سر و رویش مجدد به هم خورده و از تعداد موهای موجود روی سر به تدریج كاسته می شود.

ریزش بیش از اندازه مو مشکلی شایع است که می تواند هم مردان و هم زنان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. این عارضه زمانی رخ می دهد که پوست سر و فولیکول های مو از برخی تغییرات رنج می برند. این شرایط می تواند در نتیجه یک بیماری یا تغییراتی مشخص در محیط شکل گرفته باشد. در نتیجه حالت بی مویی یا طاسی بعد از مدتی بروز می كند.

محلول ماینوکسیدل با نام تجاری minoxidil به صورت تخصصی برای درمان ریزش مو استفاده می شود که این محلول در بعضی از دیگر بیماری ها مانند ریزش مو با الگوی سکه ای توسط پزشک تجویز می شود. محلول ماینوکسیدیل از طرف دیگر جنبه ی تقویت مو را هم دارد و عموماً برای موهای کرکی و ضعیف تجویز می شود. یکی از معایبی که محلول ماینوکسیدیل به ‌عنوان درمان قطعی و %100 طاسی سر تلقی نشد، دائمی نبودن آن بود که با قطع کردن استفاده از محلول ریزش مو مانند گذشته شروع می شود.

یکی از مواردی که می‌تواند در اثرگذاری دارو مؤثر باشد، شروع به موقع مصرف آن است. پزشکان توصیه می‌کنند که مصرف این دارو بلافاصله پس از مشاهده ریزش موها آغاز شود، نه زمانی که به ‌راحتی می‌توان اثرات ریزش مو را در او مشاهده کرد. معمولاً نشانه‌های بهبودی پس از مصرف داروی ماینوکسیدیل 4 تا 6 ماه پس از آغاز مصرف قابل مشاهده خواهند بود. این دارو ممکن است در بعضی افراد باعث درمان کامل ریزش شود و در بعضی دیگر تنها مقدار آن را کاهش دهد.

گاهی ریزش مو در صورت عدم اقدامات درمانی به موقع و مناسب، غیر قابل جبران و برگشت ناپذیر می‌شود. ما به شما توصیه می‌کنیم؛ در صورتی که دچار ریزش مو به طور غیر عادی هستید؛ در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید. بسیاری از روشها مانند ، و در مواردی نیز کاشت مو، درمانهای مناسبی برای ترمیم و جایگزینی موهای از دست رفته شما می‌باشند.

شما می‌توانید برای برخورداری از کلیه خدمات ترمیمی و ، به کلینیک تخصصی دکتر رامین مدرسی در اصفهان مراجعه نمایید. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه می‌باشید؛ با شماره تلفن تماس حاصل فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا