عمومی

در بازار ارز چه می‌گذرد؟

دو موج موازی در بازار ارز وجود دارد. یکی روی سیستم نیما و دیگری روی لایه آزاد ارز است. اگرچه ما هفته گذشته به یکدیگر نزدیک شدیم ، عدم تطابق بین دستگاه های داخل دولت ، توازن بازار را برهم زد.

به گزارش گزارشگر یک ، سروش خسروی یادداشت زیر را در روزنامه همشهری ادامه داد: نرخ ارز در بازار آزاد به دلیل کاهش عرضه ، افزایش نرخ ارز به حد فنی 4800 تومان و ابهام ناشی از واردات بدون انتقال ارز به مرز 17 هزار و 500 تومان رسیده است. از سوی دیگر ، بانک مرکزی در دو روز گذشته در چهارراه استانبول و سبزه میدان ، موتور قیمت واردات را معرفی کرده و منبع ارز واردات را مشخص کرده است.

برای اولین بار در موج دوم ، قیمت هر دلار آمریکا در سیستم نیما از 16000 فراتر رفته است. قیمت ارز نیمایی یکی از پایه های کشف نرخ ارز در بازار ارز آزاد در طی دو سال گذشته بوده است. فقط دو روز پیش فاصله بین قیمت دلار در بازار آزاد و نرخ ارز در سیستم نیما کمترین قیمت را داشت. این اتفاق فقط یک بار در پاییز گذشته رخ داد و امید به بازار ارز واحد افزود. اما مجموعه بعدی تحولات اقتصادی و سیاسی در ایران ، مانند حوادث ماه نوامبر ، ترور سردار سلیمانی ، حملات موشکی ایران به پایگاههای آمریکایی عراق و فروپاشی نهایی کرونا ، منجر به کاهش فروش نفت ایران ، افزایش کسری دولت و تسریع رشد شد. . میزان نقدینگی همه مناطق را فرا گرفته است.

نیما؛ سیستمی که صادرکنندگان غیر نفتی ارز صادرات را تأمین می کنند. واردکنندگان؛ این سیستم ارز مورد نیاز برای درآمد را تأمین می کند. قیمت ارز سیستم نیما روند صعودی و سقوط زیادی را نشان داد ، اما بانک مرکزی به طور کلی سعی در ارسال سیگنال مناسب از هیئت مدیره سامانه نیما به بازار ارز آزاد داشت. مدتهاست که سامانه نیما به یک بازار اصلی تجارت ارز تبدیل شده است و نرخ ارزهای یافت شده در این سیستم بطور خودکار بر بازار خرد معاملات در انتهای تقاطع های استانبول و Saab Jay Maidan تأثیر می گذارد.

فرایند کشف نرخ بهره سیستم نیما فرض بر این است که نرخ بهره برای شرکت کنندگان در بازار ارز افزایش یا کاهش می یابد. افزایش قیمت این سیستم معمولاً به معنای افزایش قیمت بازار آزاد آینده است. بدین ترتیب ، بانک مرکزی همواره سعی کرده است با واردات و بازگرداندن ارزهای حاصل از صادرات یادگارهای غیر آهنی ، نرخ ارز سیستم نیما را در زمان دیگری حفظ کند ، اما در بهار امسال بانک مرکزی تلاش کرده است تا سیاست تجارت را مسدود کند. تا حدودی با تنظیم نرخ ارز مدیریت شده سامانه نیما می توان از شروع افزایش قیمت در بازار آزاد ارز جلوگیری کرد و بطور قابل توجهی صادرکنندگان را با قیمتهای جذاب تری که ارز خود را به ریال تبدیل می کنند افزایش صادرات و بازگرداندن ارز به موقع. قابل پیشگیری است. تشویق صادرات کالا. البته این تصمیم مشخص است. تأثیر برخی از نگرشهای پوپولیستی و سیاسی حمایت چندانی در دولت ندارد. به عنوان مثال ، در هفته های اخیر ، برخی از سازمان های دولتی و اتحادیه های کارگری با روزنامه های پیشرو برای انحلال کالاهای ترخیص کالا از گمرک و بدون رضایت بانک مشهور تلاش زیادی کرده اند. این زمین لرزه بزرگ بود که تأثیر اساسی و اساسی در زیرساختهای تعادلی بازار ارز داشت و نتایج بازار فعلی ارز خارجی تهران به وضوح قابل مشاهده است.

در شرایط فعلی تحریم ها و مشکلات مالی ناشی از وقوع ویروس تاج ، خود بزرگراه مانع جریان ارز شده است و در سال های اخیر برخی از آژانس های دولتی به طور موثری تعداد کمی از کانال های ارزی را بسته اند.

مرکز تحقیقات کنگره و اتاق بازرگانی تهران اخیراً گزارش تجزیه و تحلیل جداگانه ای صادر کرده اند که نسبت به تجارت خارجی ایران هشدار داده است و می تواند به جلوگیری از ورود ارزهای خارجی ادامه دهد. این به دلیل افزایش سطح مجازات ها و محدودیت های شرکای خارجی ایران است. در این شرایط دولت و سازمان های دولتی باید جناح را رها کنند. چاره دیگری نیست و بانک مرکزی باید با جدیت سیاست اولویت را برای مدیریت بازار ارز اجرا کند. در غیر این صورت ، اجرای سیاستهای متناقض در بخش فارکس از صادرات و در بخش فارکس اختصاص یافته به واردات می تواند تأثیر بسیار بدتری در اقتصاد و منحنی تورم در آینده داشته باشد. به نظر می رسد بانک مرکزی با بازگرداندن نرخ ارز به کانال های بالاتر به عنوان ناظر بازار ارز ، سعی در ترغیب تولیدکنندگان داخلی در بازار صادرات و صادرکنندگان دارد. این خط مشی پشتیبانی نمی شود. از آنجا که این خط مشی درست است که یک فلش بتواند دو نشان را هدف قرار دهد ، اعمال این سیاست امکان مدیریت نرخ ارز بازار آزاد را فراهم می کند ، در حالی که قیمت سیستم نیما به صادرکنندگان امکان می دهد تا فعالانه تر عمل کنند. است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا