عمومی

دشمن سرطان را بشناسید! – گزارشگر یک

با ورزش‌های هوازی می‌توانم خطر ابتلا به سرطان و رشد توم‌های سرطانی را از بین برد.

به گزارش گزارشگر یک، روزنامه جام جم نوشته: «در برنامه ریزی روزانه یا هفتگی برای ورزش هم فرصتی در نظر گرفته شده یا نه؟ اگر جواب شما این است که اوضاع خراب است! اگر جواب شما مثبت است از همین هفته، برنامه ورزشی خود را طوری طراحی کنید که ورزش‌های هوازی یا ایروبیک را در اولویت قرار دهید. حتی در همین هوای سرد. چرا؟ به دلیل اینکه ورزش‌های هوازی به شکل ویژه‌ای بدن را در مقابل سرطان ایمن می‌سازند. جریان از چه قرار است؟

نتیجه آخرین پژوهش منتشر شده نشریه علمی تحقیقات سرطان نشان می‌دهد هوازی می‌تواند به سرطان و عدنش آدن را کند. به این دلیل که اصطلاح «غذا» برای رشد تومورهای سرطانی در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد. پژوهشگران از جمله «با دویدن تومور را گرسنه نگه‌دار!» استفاده می‌کنند. این جمله چه معنی دارد؟

ورزش باعث افزایش مصرف «گلوکز» ذخیره‌شده در سلول‌های بدن می‌شود. این نوع قند، منبع اصلی سوخت برای سلول‌های سرطانی بوده است که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، این سلول‌ها را متوقع می‌کند. در فهرست ورزش‌های هوازی، دویدن در اولویت قرار گرفته است. چا ی ای زش ا آن ت 72 ص ابا ط ا ط ط ط زیک ازیک زیکان مان عایی آنای پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و قایقرانی در رده‌های بعدی قرار دارند. این نتیجه حاصل از بررسی داده‌های سلامت ۲۷۳۴ نفر در یک دوره ۲۰ساله است.

از گرسنگی منتشر نمی‌شوند

در مرحله دوم، ضوعیت موشهایی که قبل و بعد از تزریق سلولهای سرطانی ملانوما (نوعی سرطان پوست) ورزش هوازی انجازی انجازی انجازی میدادن دی، ملانوما (نوعی سرطان پوست) نتیجه بررسی نشان داد موش‌هایی که منظم ورزش می‌کردند، نسبت به حیوانات کم‌تحرک، تومورهای سرطانی متاستاتیک کمتر داشت. تغییرات سوخت‌وساز مربوط به مصرف گلوکز در موش‌های پرتحرک مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آن شد که ورزش باعث افزایش گلوکز در اندام‌های داخلی می‌شود و در نتیجه سلول‌های سرطانی از سوخت برای تکثیر می‌شوند و از «گرسنگی» می‌میرند.

دکتر جیمز هیکس، اکولوژیست و زیست شناس توسعهی از دانشگاه اروین کالیفرنیا می‌گوید: «این پژوهش می‌دهد ورزش‌های هوازی باعث می‌شود برنامه‌ریزی مجدد مسیرهای سوخت‌وساز مربوط به گلوکز در بدن باشد. ای اه ب باف های سال را ه قاب رای ص ش ش یجه یجه ا ا آن یای

فقط دویدن نیست

گر چه دویدن به عنوان ورزش هوازی، شاخص ترین تاثیر را دارد اما این تاثیر را در سایر ورزش های هوازی نیز دارد. علاوه بر این برای ورزش مناسب برای هر شخص باید بر اساس سن، توان بدنی، وزن و … انتخاب شود. به همین دلیل ورزش‌های منظم و روزانه مانند پیاده‌روی سریع به طور چشمگیری خطر ابتلا به آن از سرطان‌ها، مانند مثانه، سینه، روده‌ بزرگ‌تر (دیه رحم مری)، کلیه‌ها و معده را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهند. ورزش سنگین یا با سرعت بالا می‌تواند برای ابتلا به افراد مبتلا به سرطان به دلیل ضعف بدنی، مناسب نباشد. بنابراین بالارفتن ضربان قلب به میزان ۵۰ تا ۷۰ درصد نیز مناسب است.

ورزش، روان را هم نوازش می‌کند

از تأثیر مثبت ورزش بر سلامت روان نیز نباید غافل شود. بهویژه برای افراد مبتلا به سرطان. به گفته جوی پولئو، مدیر آموزش مرکز سلامت بدن مناسب و بهبودیافتگان سرطان می‌گوید: «ورزش یکی از خودتوانسازترین برنامه‌ها برای بازیافت مجدد سلامت جسم و روان و حفظ آن است.»

او ادامه می دهد: «ورزش مناسب و دوست داشتنی خود را انتخاب کنید. »

منبع: healthline.com

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا