بین الملل

دعوای دولتی بین حریری و عون در پی مقاله مشاور ریاست‌جمهوری لبنان

سرویس اطلاعات رئیس جمهور لبنان گفته است كه مجموعه ای از موضوعات مطرح شده است كه باید در پاسخ به پیام آژانس اطلاعات نخست وزیر لبنان توسط سلیم جاری ساتی ، وزیر پیشین ، مشاور نخست وزیر آون ، توضیح داده شود.

به گزارش گزارشگر یک ، با استناد به وب سایت Russia Today ، سرویس اطلاعاتی رئیس جمهور لبنان اظهار داشت که “اعتراضات رئیس جمهور عمدتا مربوط به توزیع مناصب وزیری به صورت قبیله ای است و نام پیشنهادی به هیچ وجه مورد بحث قرار نگرفته است.”

این دفتر خاطرنشان کرد که رئیس جمهور معتقد است که استانداردهای توزیع دفاتر یکسان نیست و از نخست وزیر خواست که در این مورد تجدید نظر کند. رئیس جمهور همچنین با انحصار نخست وزیر متولی سعد حریری برای تعیین وزرا ، به ویژه وزرای مسیحی ، بدون موافقت رئیس جمهور مخالفت کرد. طبق قانون اساسی ، ترکیب دولت باید مطابق توافق رئیس جمهور و نخست وزیر انجام شود.

دفتر میشل عون گفت: رئیس جمهور لیستی از نامزدهای پست وزارت را دریافت نکرد ، اما لیست لیست سعد حریری مورد بحث قرار گرفت.

طبق بیانیه دفتر میشل آون ، این سند آماده ارسال به رئیس جمهور یا فهرست نهایی نبود ، بلکه به منظور تبادل نظر در مورد لیست بود و هر زمان نخست وزیر مجبور به رفتن به کاخ می شد ، او با موضوعات جدید و متفاوت به قصر می رفت. چارچوب نهایی که وی در آخرین جلسه ارائه داد با آنچه در مورد رئیس جمهور بحث شد متفاوت بود. رئیس جمهور همچنین اسامی اعضای حزب سیاسی معرفی شده برای وزیر را ذکر نکرد ، اما به نخست وزیر یادآوری کرد که لازم است با رئیس مجلس مشورت کند که در نهایت به دولت رأی می دهد و در تصویب قوانین اصلاحی که دولت می خواهد اجرا کند ، همکاری خواهد کرد. آن ها خواهند. رئیس جمهور هرگز سعی نکرد به احزاب سیاسی نقشی در تصمیم گیری یا تکرار اشتباهات دولتهای قبلی که در آنها سهمیه بندی و بحث سیاسی وجود داشت ، بدهد. بیش از هر چیز ، او می خواهد به یک دولت منسجم دست یابد که توانایی مقابله با شرایط دشوار کشوری را داشته باشد که انعطاف پذیری ، صراحت و واقع بینی لازم است ، نه انحراف و عصیان.

در همین حال ، دفتر سعد حریری اعلام کرد که از تنش های موجود بین وزیر سابق سلیم جاری ساتی و مشاور نخست وزیر فعلی دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری ابراز تأسف می کند و نمی توان توضیح داد. نخست ، دوره ریاست جمهوری با پیشرفت دولت متفاوت بود و بخشی که مشاور حقوقی وی در مورد مهلت های تعیین شده برای نخست وزیر ، متولی ، اعلام کرد.

این بیانیه در پاسخ به مقاله مشاور رئیس جمهور ، به ویژه دریافت نامه ای از نامزدهای کنفرانس وزیران توسط آون ، از جمله انتخاب چهار وزیر مسیحی در دومین دیدار خود با میشل آون ، بیانیه کاخ بابا ، بیان شد. مشخص شد که خلاف گفته هاست. در انتصاب یک کشیش مسیحی مشخص شده است.

نخست وزیر متولی در ملاقات اخیر با رئیس جمهور توزیع مواضع را بررسی کرد و برنامه روشنی برای تماس با فراکسیون پارلمان ارائه داد که منجر به تشکیل دولت و ارائه ضامن سوم به یکی از احزاب این حزب سیاسی می شود.

دفتر حریری امیدوار بود که ریاست جمهوری روند شکل گیری بازی را متوقف کرده و درگیری بین مشاوران را برای تسهیل روند شکل گیری پایان دهد. اکنون اولویت قرار دادن کشور در مسیر نجات واقعی ، فارغ از بحران ، معیشت و پیامدهای اقتصادی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا