عمومی

دلار، سنگ محک بی‌رحم – گزارشگر یک

احتمالاً وقتی لیگ هند در مجموعه تلویزیونی “پژمان” مورد تمسخر قرار گرفت ، هیچ کس فکر نمی کرد فوتبالیست های ایرانی به زودی کشور را ترک کنند ، اما افزایش وحشتناک قیمت دلار عجیب ترین موج مهاجرت در تاریخ فوتبال ایران را آغاز کرد.

به گزارش گزارشگر یک دنیای اقتصاد وی نوشت: “به من اعتماد كن ، قرارداد با پرسپولیس حتی 80000 دلار نیست.” ما باید به مهدی ترابی حق بدهیم. افرادی که از او انتقاد می کنند باید مدتی در موقعیت ترابی قرار بگیرند. ” این بخشی از مصاحبه روز گذشته با شجاع خلیل زاده است.

مدافعان پرسپولیس در تلاشند تا از تصمیم مهدی ترابی برای پایان دادن یک طرفه قرارداد سفید خود دفاع کنند. گفته می شود که ترابی پیشنهاد بزرگی از لیگ ستارگان قطر دریافت کرده است. بدین ترتیب او برای ادامه کار در پرسپولیس درخواست سالانه 19 میلیارد تومان حقوق و دستمزد کرد و در عین حال پیشنهادی 20 میلیارد تومانی از باشگاه لیگ برتر دریافت کرد! البته این رقم تعجب آور است اما شجاع خلیل زاده که در حال مذاکره با باشگاه پرسپولیس بر سر یکی از گزینه های خود بود ، دیروز ضمن ادامه مصاحبه بدون ذکر نام بازیکن مورد نظر گفت. “او را داد و نقاشی کرد.” به طور طبیعی ، حدس زدن نام این بازیکن بر اساس اخبار چند روز اخیر دشوار نیست! اما آنچه می بینید تصویری بیرحمانه از “بازار” فوتبال ایران است. صنعت ورشکستگی که با بحران جدی در تولید درآمد روبرو است اما در هزینه های سخاوتمندانه و افزایش هزینه ها دریغ نمی کند.

جالب است که این هزینه در وضعیت تاجگذاری در دنیا کاهش یافته است ، اما فوتبال ایران شاهد چاق شدن این ستون است! شاید مهمترین دلیل این ماجرا افزایش چشمگیر و شگفت آور قیمت ارز باشد. اگر شجاع خلیل زاده بگوید قراردادش با پرسپولیس فقط 80 هزار دلار است ، به این معنی است که او در مجموع 2 میلیارد تومان از قرمزها برای بازی در لیگ نوزدهم دریافت کرده است. بدون تمجید ، اما خلیل زاده یکی از بهترین مدافعان لیگ برتر است. حال بیایید وضعیت چند سال پیش را مقایسه کنیم. به عنوان مثال آندرانیک تیموریان برای یک فصل حضور در استقلال در لیگ سیزدهم 250 میلیون تومان قرارداد منعقد کرد. این زمانی است که این قرارداد یعنی در ژوئیه 1992 امضا شد ، در حالی که قیمت دلار فقط 3200 تومان بود. این بدان معناست که آندو ، بهترین هافبک دفاعی آن زمان فوتبال ایران ، 700 هزار دلار از استقلال دریافت کرده است. حدود ده برابر بیشتر از شجاع خلیل زاده که امروز در تخت جمشید دریافت کرد! در همان 13 لیگ ، حقوق سالانه علی دایی برای برتری پرسپولیس فقط 1 میلیارد و 750 میلیون نفر بود که معادل 550 هزار دلار با نرخ ارز فعلی است. امروز اگر یک مربی بخواهد به ارزش این دستمزد در باشگاه خود ریال بگیرد ، باید 13 میلیارد تومان قرارداد ببندد!

به اخبار این روزها توجه کنید! در کنار هافبک ثابت تیم ملی ایران ، جاتول لاهی به باشگاه “وایل” دانمارک پیوست ، مهد محمدی العربی قطر را ترک کرد و هاردی محمدی نیز به لیگ هند پیوست. وقتی لیگ هند در مجموعه تلویزیونی “پژمان” مورد تمسخر قرار گرفت ، هیچ کس فکر نمی کرد فوتبالیست های ایرانی به زودی کشور را ترک کنند ، اما افزایش وحشتناک قیمت دلار عجیب ترین موج مهاجرت در تاریخ فوتبال ایران را آغاز کرد. کسانی که بیش از 200000 دلار در هر کشور از دنیا پیشنهاد می دهند ، دریغ نخواهند کرد و کسانی که می مانند از تیم داخلی خود دستمزد یکسانی را مطالبه می کنند. “نتیجه این آشفتگی بازار برای فوتبال ایران ، از بین رفتن استعداد و یک بدهی عظیم است.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا