اجتماع

رد ۲۸درصدی درخواست سفرهای خارجی درشهرداری تهران/حضور شهرداری در مجمع «متروپلیس» در شهریور ماه

سخنگوی شهرداری تهران از رد ۲۸ درصدی درخواست‌های سفر خارجی در مجموعه شهرداری تهران در کمیته سفرهای خارجی به دلایلی مختلفی از جمله ملاحظات صرفه جویی خبر داد.

به گزارش گزارشگر یک، عبدالمطهر محمدخانی در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در ارائه گزارشی از فعالیت‌های کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران، گفت: قطعا برقراری دیپلماسی از اهمیت بسزایی برخوردار است و در همین راستا شهرداری تهران در حوزه بین الملل مبتلابه این موضوع است. بر اساس رصد صورت گرفته ۹ سازمان و مجموعه بین المللی در حوزه شهری فعال هستند که شهرداری تهران نیز به لحاظ فعالیت های بین المللی در کنار این دستگاه‌ها حضور دارد.

وی ادامه داد: رقابتی جدی بین کشورهای منطقه برای عضویت در سازمان های بین المللی وجود دارد که ایران و ترکیه نیز در این حوزه رقابت جدی دارند. البته در دو دهه گذشته کشور ترکیه در این حوزه موفق تر بوده؛ لذا یکی از اقداماتی که باید صورت گیرد ارتقاء جایگاه شهرداری تهران در این عرصه است.

حضور شهرداری تهران در مجمع «متروپلیس» در شهریور ماه

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به حضور شهرداری تهران در مجمع «متروپلیس» در شهریور ماه سال جاری گفت: سازمان WEGA یکی از سازمان های حوزه شهر هوشمند است که شهرها را به سمت تحقق شهر هوشمند سوق می‌دهد که در دوره جدید شهرداری عضو این سازمان شده است. بی تردید شبکه همکاری بین شهرها ظرفیتی است که شهرداری از آن استفاده می‌کند. شهرداری از پیش در سازمان ISOCARP عضویت داشته و این عضویت را ادامه داده است.

محمدخانی با تاکید بر اهمیت توجه به نقش شهر تهران در تحولات بین المللی افزود: نقش و جایگاه تهران باید در این زمینه مورد توجه جدی قرار بگیرد. بر خلاف تصور برخی نخبگان، تهران نقش موثری در تحولات بین المللی دارد و نگاه ها به تهران بسیار مهم است. از طرف دیگر تهران داعیه ام القرای جهان اسلام را دارد و جزو یکی از ابرشهرها با جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفر است.

تلاش برای بین المللی تر شدن شهر تهران

وی افزود: رویکرد ما در حوزه بین الملل تلاش برای بین المللی تر شدن شهر تهران است. در جهان شهرها بر اساس تبادلات بین المللی و عضویت در سازمان های بین المللی درجه بندی می شوند که متاسفانه تهران جایگاه مناسبی ندارد و یکی از تلاش های ما ارتقای این جایگاه است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با تاکید بر لزوم انتقال دانش و تجربه روز میان شهرها افزود: تلاش ما صادرات خدمات فنی مهندسی و دانش فنی به کشورهای همسایه است که در این مسیر به حمایت شورای شهر نیز نیاز داریم. البته این تلقی زمانی وجود داشت که فعالیت های شهرداری باید صرفا در شهر تهران باشد اما با توجه به ظرفیت شهرداری در حوزه خدمات فنی و IT درخواست هایی از کشورهای همسایه برای استفاده از ظرفیت ها، تجربیات و محصولات وجود دارد که برای مثال خرید سامانه های ۱۳۷، «تهران من» و … را از سوی کشورهای منطقه داشته‌ایم.

محمدخانی با تاکید بر اینکه بخشی از سفرهای خارجی مربوط به شرکت در اجلاس های بین المللی است، افزود: شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، بازدید از پروژه‌ها و تجهیزات برای عقد قراردادهای خارجی، شرکت در دوره های آموزشی با هزینه سازمان های بین المللی، شرکت در مسابقات فرهنگی و ورزشی، مذاکرات دو جانبه برای تفاهمات اقتصادی، هفته‌های فرهنگی مشترک تهران و دیگر کلانشهرها و سفر به همراهی تیم‌های دولتی از جمله سفرهای خارجی است که در شهرداری تهران انجام می شود.

وی افزود: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ مقایسه ای میان سفرهای خارجی انجام شده در شهرداری تهران انجام شده است. در دوره قبلی مدیریت شهری تقریبا دو سال با شیوع کرونا مواجه بودیم که سفرهای خارجی در این ایام ممنوع بوده و یا برخی کشورها پذیرش مسافر نداشتند. لذا با اختلال جدی در این حوزه مواجه بوده ایم. بر همین اساس فعالیت بسیاری از سازمان ها و برنامه های بین المللی پس از کرونا به صورت پر حجم آغاز شد. به شکلی که «متروپلیس» از سال گذشته حدود سه برنامه بین المللی را برای جبران ایام کرونا برگزار کرده است.

وی با اعلام اینکه از شهریور تا اسفند ماه سال گذشته ۱۲۷ نفر در ۳۱ سفر خارجی شهرداری تهران حضور داشتند، گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان ۴.۳ نفر و در سال قبل ۳.۵ نفر در تیم ها حضور داشتند. ۱.۶ سفر در هر ماه انجام شده و در ۱۸ ماه نخست سال بطور میانگین ۱.۵ سفر اتفاق افتاده و ۶.۷ نفر در هر ماه در قالب ماموریت های خارجی در سفرها حضور داشتند که این ارقام با توجه به کثرت شرکت ها و سازمان های شهرداری تهران به هیچ عنوان عدد قابل توجهی نیست.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه شهردار تهران تنها دو سفر رسمی به تاجیکستان و عراق داشته است، افزود: میزان رد درخواست های سفر در کمیته سفرهای خارجی ۲۸ درصد بوده و از میان موارد تأیید شده نیز ۲۶ درصد سفرها به دلایلی همچون عدم صدور ویزا محقق نشده است. پس از کرونا اجلاس های بین المللی به صورت وبیناری برگزار شده که در همین راستا در ۱۳ اجلاس به صورت ویدئو کنفرانسی شرکت کردیم. سفرهای انجام شده در شهرداری تهران به کشورهای عراق، اسپانیا، ترکیه، امارات، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، هند، ژاپن، مالزی، قطر، اردن و آلمان انجام شده است که سفر به آلمان اعزام یک کارشناس ما در قالب تیم دولت بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا