اقتصادی

رفتارها و سیاست‌های مالی؛ عامل موج افزایش‌ قیمت خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو، عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو را که طی چند هفته گذشته جهش پیدا کرده را به سیاست‌های مالی و پولی سیاست‌گذاران (دولت) دانسته و معتقد است در زمانی که وعده‌ها فاصله معناداری با واقعیت پیدا می‌کنند، هجوم به بازارهایی است. قابلیت سرمایه‌های بلندمدت مانند مسکن و خودرو، دور از انتظار نیست.

بازار خ م م اهی که فز افزایش قی ها و ا م م ه و ر ر ا طی ی، ر ر ر ر ی افز ایش ایش زاگ هاد زاد زاز. فربد زاوه در گفت‌وگو با گزارشگر یک، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز، قیمت مسکن و هزینه خودرو که توام با آن است و جزوه معدود دفعاتی است که ما در همه بازارهای سرمایه‌ای شاهد جهش هم‌زمان هستیم، هیچ‌یک عامل دیگری نیست. بلکه همه این قیمت‌ها را افزایش می‌دهد که سیاست‌های مهم پولی و مالی دولت و رفتار دولت چه در داخل و چه خاجر از کشور است.

این کارشناس بازار خودرو تاکید می کند: کشوری که با کسری بودجه است، سرمایه اجتماعی آن را به انواع روبه‌کاهش می‌دهد و در مبادلات بین‌المللی بر روی موضوعات حساب می‌کند. سالهاست که مدل مدیریت اقتصادی ایران، مدل انتظار درمانی و گفتار درمانی است. وعده‌هایی داده شده است که در آینده اتفاقاتی رخ خواهد داد، برجام امضا شد، مشکل بودجه حل شد، قیمت نفت دوبرابر خواهد شد، اما طی یک سال و نیم نشان داده شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سیاست های پولی و انضباطی هم وجود ندارد. فلذا همه این موارد دست به دست هم داده و موج تورم را فعال کرده است. در بازار خودرو توقف دو الی سه ماهه قیمت‌ها ایجاد شد و پیش‌بینی بود که پس از آن، در آبان یا آذر ماه، شاتهد افزیمایی اما افزایش قیمتی که در حال حاضر اتفاق افتاده، شدیدتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تصور می‌شود که این افزایش قیمت پس از مدتی ادامه پیدا کند. این طی کردن مسیر افزایش قیمت‌ها اقتصادی دارد و ناشی از همان عواملی مانند کسری بودجه‌ و… است. در حالی که آیا به امید رسیدن به یک گشایش یا واردات خودرو دست نگه داشته و کمتر شده بود، ادن گشایش.

زاوه افزود: بر همین اساس برای تبدیل ریال به دارایی‌هایی که می‌توانند دارایی باشند، خودرو و… باشد، باعث می‌شود که قیمت‌ها در این بازارها که در آن امکان تبدیل ریال به کالاهای سرمایه‌ای با عمر بالاست (مسکن و خودرو) وجود داشته باشد. تحت تاثیر قرار می دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا