بین الملل

روایت سیاستمدار کُرد عراقی از نجات اربیل به دست حاج قاسم و یارانش

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین گزارشگر یک، «محمد حاجی محمود» دبیر کل حزب سوسیالیست دموکرات کردستان عراق، امروز (پنجشنبه، 5 ژانویه) به بهانه سومین سالروز شهادت «سردار حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سازمان الحشد الشعبی به یادآوری روزهای سخت منطقه کردستان در مقابله با داعش.

وی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد: «پس از حمله گروه تروریستی داعش به عراق، از تمام میان منطقه و جهان، شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اولین کسی بود که خود را به منطقه کردستان رساند. ».


محمد حاجی محمود؛ دبیر کل حزب سوسیالیست دموکرات کردستان عراق

مشمود توضیح داد: او به همراه ۴۸ نفر آمدند که متخصصان سلاح و مواد منفجره بودند و در جریان حمله با داعش، دو نفر از آن ها بودند.

وی افزود: «طی سه سال و نیم، به همراه حاج قاسم در ده‌ها نبرد علیه این گروه تروریستی شرکت کردند. او هرگز از ارائه حمایت و کمک، چه به طرف‌های سیاسی، چه به مردم کردستان دریغ نورزید».

«مسعود بارزانی» رئیس پیشین منطقه کردستان عراق در سال ۲۰۱۵ نیز طی مصاحبه‌ای درباره شرایط حاکم بر منطقه کردستان و درخواست کمک به اربیل از حاج قاسم گفته بود: سال ۲۰۱۴ داعش به دروازه‌های اربیل رسیده بود و نگرانی‌هایی درباره کاهش سریع شهر وجود داشت. من به آمریکایی‌ها، ترکیه‌ای‌ها، انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها و حتی سعودی‌ها زنگ زدم. تمام سران این را به من گفتند: در هیچ مقطعی نمی‌توانیم کمکی کنیم!».

وی تصریح کرد: «من با حاج قاسم سلیمانی تماس گرفتم و وضعیت را به دقت برای او شرح دادم. او به من گفت: فردا بعد از نماز صبح در اربیل پیش شما خواهم بود. من به او گفتم: تا فردا وقت نداریم، الان بیا!».

رئیس سابق کردستان عراق ادامه می‌دهد: «به من گفت: آقا مسعود، همین امشب شهر را حفظ کن. صبح روز بعد از حاج قاسم در فرودگاه اربیل بود و من به استقبال او رفتم. ۵۰ یا ۶۰ نفر از ویژه‌اش او را همراهی می‌کردند. سریعا به مناطق درگیری رفتند و نیروهای کُرد پیشمرگه را مجددا ساماندهی کردند».

بارزانی در این مصاحبه همچنین اشاره می‌کند: «طی چند ساعت، معادله روی زمین به نفع ما تغییر پیدا کرد. ماها یکی از سرکرده‌های داعش را اسیر گرفتیم که به ما گفت: جاسوسان ما در اربیل به ما خبر دادند که قاسم سلیمانی در شهر است و روحیه‌ای ما را از هم پاشید و ما عقب‌نشینی کردیم».

پایان پیام/ص




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا