عمومی

روسیه در حال مدیریت عاقلانه بحران اوکراین

در خصوص تحولات مختلف موضوع حائز مهم است و بازیگران مختلف باید به تحولات خاص توجه داشته باشند. آمریکا به‌عنوان بازیگر اول سعی می‌کند که با محرکات خود روسیه را به جنگ با اوک ببرد. هدف آمریکا یک هدف کلان در رقابت های جهانی با روسیه، اعمال فشار بر این کشور و همچنین تضعیف موقعیت آن به منظور توانایی مسکو در منطقه اوراسیا، غرب آسیا و اروپا و در مجموع تضعیف رقیبی است که تلاش دارد دوران جنگ سرد را احیا کند، است. ، سیاست آمریکا فراتر از موضوع موضوع و دفاع از این کشور یا همراهی با اروپاست. ایالات متحده در واقع می‌خواهد مسکو را وارد جنگ کند و درخواست‌های خود را در روسیه ایالات متحده آمریکا در واقع می‌خواهد مسکو را وارد جنگ کند.

علاوه بر این در اروپا ما شاهد اختلاف نظر در مورد نحوه برخورد با روسیه هستیم. انگلیس که جزو اتحادیه اروپا نیست موضعی شبیه به آمریکا برای ودا تشم جز وارد مکیدا مکردن انگلیس که جزو اتحادیه اروپا نیست موضعی شبیه مریکا دارد. مکراً شاهد این بودیم که آمریکا و انگلیس از تقویت نظامی اورودون ایا دهم می‌یکد این دهم می‌ید شاراً شاهد ایمان که آمریکا و انگلیس است. اما در عین حال سعی می‌کند ارتباطات نظامی تنگاتنگی را با این کشور داشته باشد، انگلیس هم در این مسیر همراهی دارد.

اما برای اتحادیه اروپا که خود را همسایه روسیه میدانند و نیازمند به دریافت گاز از این کشور هستند و به بازار بزرگ روسیه چشم دارند آن ها هستند که با مسائل دیپلماتیک را حل کنند و اجازه ندهند جنگی رخ دهد چرا که جنگ روسیه با اروپا. جنگی درازمدت خواهد بود و ممکن است آثار بسیار مخرب سیاسی و اقتصادی شم شدر اروپا ی در هد شم شیاشت ه جنگی درازمدت بود و ممکن است آثار بسیار زیادی داشته باشد.

آمریکا نیز در ماجرای سال 2014 نشان داد وقتی روسیه کریم را الحاق کرد کنار اروپا نخواهد ماند و علیرغم قولهای اولیه از تشدید اختلافات روسیه اروپا برد، به همین دلیل شاهد هستیم که شولتزراعظم آلمان و ماکرون رئیس جمهور فرانسه هر دو به کرملین رفتند و با آقای پوتین دیدار کردند. در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز مقامات ارشد آلمانی شکستند که به‌دنبال راه کار دی.

دولتمردان که پیش از این کریمه را از دست بدهند این است که دونتسک و لوهانسک که اعلام استقلال کردند و اکثریت آن اسلاو و روستبار هستند و متمایل به روسیه هستند، جدا نمی شوند.

روسیه تا کنون عاقلانه عمل کرده و وارد جنگ نشده است اما همیشه باید انجام شود که دو شهر شرقی فوق العاده را برای خود ایجاد کند، مشکلاتی را برای روسیه ایجاد کرده است. اول که مهاجران از این شهرها به شهرهای مرزی روسیه رفته و پناهنده شده اند و دوم اینکه بهلحاظ حیثیتی دومای روسیه خواستار بهرسمیت شناختن استقلال این دو شهر شده و درصدد حمایت از آنهاست. اگر روسیه اشتباه کند و به این دلیل وارد جنگ شود، خواهد شد و خواست آمریکا را عملی کرده است اما نشان می دهد که آقای پوتین و روسیه در حال حاضر مدیریت عاقلانه موضوع هستند و سعی می کنند این تنش را در میان روسیه و کشورهای مختلف ایجاد کنند. اروپا سرایت نکند.

این احتمال دارد که با میانجیگری برخی از کشورهای اروپایی، محلی و روسیه سر میز منطقه بنشینند و مشکلات مناطق شرقی را مناطق شرقی را حل کنند.

* سفیر اسبق ایران در باکو، ازبکستان، زامبیا و تایلند
* منتشر شده در خبرگزاری گزارشگر یک

دکمه بازگشت به بالا