بین الملل

روسیه: کوزوو با آتش بازی می‌کند

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه دوشنبه به خبرنگاران گفت: مقامات در پریشتینا با ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا یک سری حرکت‌آمیز را انجام داده و از خشونت با انگیزه قومی برای هدف قرار دادن سرب‌های باقی‌مانده در کوزوو استفاده کرده‌اند.

زاخارووا گفت که آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو با «بازی با آتش، ایجاد هیستری صرب‌هراسی و تشدید تنش‌ها» به یک درگیری مسلحانه نزدیک می‌شود تا توجه به سیاست‌های داخلی شکست‌خورده خود را منحرف کند. او اضافه می‌کند که فقط بردباری‌های محلی و دولت بلگراد مانع از تبدیل موقعیت به حوادث می‌شود.

ماریا زاخارووا با تایید موضع بلگراد مبنی بر اینکه آلبانیایی‌های کوزوو و غرب به طرز «ریاکارانه» قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل، توافقنامه‌های بروکسل و واشنگتن را نادیده می‌گیرند، گفت: ما با رهبری صربستان اعلام همبستگی می‌کنیم.

تصمیم وزارت خارجه روسیه گفت: قطعنامه ۱۲۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مشخص می‌کند که به وضوح می‌تواند امنیت خود را به کوزوو بفرستد و حتی مدافعان قواعد بر قوانین نمی‌توانند این موضوع را بیان کنند.

به طور خاص به اظهارات بعدی آنالنا بربوک، وزارت امور خارجه آلمان اشاره کرد که چنین استقراری را «کاملاً غیرقابل قبول» دانست و صربستان هم این واکنش آلمان را «پوچ» توصیف کرد.

زاخارووا اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به جای فشار بر آل‌آیایی‌های قومی برای پایبندی به توافق‌های امضا شده، سندی را بر عهده گرفته‌اند و شریک عمل کرده‌اند و شریران سرزنش ص‌های کوزوو را می‌دهند.

ماه گذشته، بروکسل و واشنگتن موفق شدند دولت کوزوو را که صربستان آن استان را جدا کرد، خود تلقی می‌کند، متقاعدکننده‌ای است که از طرح خود برای غیرقانونی پلاک‌های خودروهای صربستان که وارد کوزوو می‌شوند، صرفنظر می‌کنند. آرامش نسبی اما کمتر از دو هفته دوام آورد.

در همین حال روز دوشنبه «الکساندر بوتسان-خارچنکو» نماینده روسیه در بلگراد به شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ گفت که بن‌بست فعلی در کوزوو شباهت عجیبی به بحران دونباس دارد.

این دیپلمات‌ها: کل وضعیت، همه چیز، از جمله نگرش پریشتینا (دولت کوزوو) نسبت به صرب کوزوو، هر چند در کوچک‌تر، شبیه به آنچه در هر اتفاق کوچک‌تر گفته می‌شود و همچنان هم در حال مشاهده است. غرب هم با دولت با قومیت آلبانیایی کوزوو هم همان رفتاری را دارد که با کی‌یف دارد.

این نماینده روسیه با مقایسه بحران دونباس با تنش‌ها در کوزوو، افزود: «میل پریشتینا برای کنترل تمام کوزوو، از مناطق مناطق با صحنه صرب، آن هم به هر قیمتی، چیزی است که در قلب این بنبست نهفته است. هر روز بیشتر وضعیت، به عواقب شدیدتر خواهد شد.

در تاریخ ۱۰ دسامبر، «ویوسا عثمانی» رئیس جمهوری کوزوو کرد، انتخابات محلی که قرار بود در ماه جاری میلادی در مناطقی با جمعیت اکثرا صرب برگزار شود، تا آوریل سال آتی میلادی به تعویق می‌افتد.

در همان روز، «الکساندر ووجیچ» رئیسجمهوری صربستان هم گفت که بلگراد از بانهای ناتو می‌خواهد تا نیروهای ارتش و پلیس صربستان را در کوزوو مستقر کنند، با این حال گفت که فکر نمی‌کنم این خواسته را تایید کند. ی طی یک کان خ د ااد اظهاری ای یاس راطی ناه ه ااع ی اه

وزیر خارجه آلمان هم گفت که لفاظی صربستان در خصوص موضوع کوزوو «غیر قابل قبول» است و به تنش‌های پیرامون کوزوو دامدن است.

پس از اعلام استقلال کوزوو از صربستان در ۱۸ فوریه ۲۰۰۸، برخی از کشورها از جمله آمریکا، آلمان و انگلیس، استقلال کوزوو را به رسمیت می شناسند و برخی دیگر مانند روسیه، یونان و صربستان را به رسمیت شناختن کوزوو مستقل خودداری می کنند. صربستان، هنوز کوزوو را با عنوان استان خودمختار کوزوو و متوهیا، بشخی از قلمرو خود را به حساب می‌آورد.

این باری اولین باری است که بلگراد آسیب مفاد یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به جنگ ۱۹۹۸-۱۹۹۹ خاتمه داد، که در آن ناتو علیه صربستان برای حفاظت از کوزوو با اکثریت آلبانیایی‌تبار وساطت کرد، درخواست‌قرار نیرو در کوزوو کرده است.

این قطعنامه می‌گوید که صربستان می‌تواند تا ۱۰۰۰ مامور نظامی، پلیس و مقام‌های گمرک را در اماکن مذهبی مسیحیان ارتدوکس، مناطقی که اکثریت صرب دارند و گذرگاه‌های مرزی مستقر کند و این در صورتی که چنین استقراری توسط فرمانده کی‌فور تأیید شود.

311311

دکمه بازگشت به بالا