عمومیگزارشگر کسب و کار

روش اجرا و نصب منهول پلی اتیلن

عناوین مقاله ( جهت نمایش سریع)

نصب منهول و قرار دادن منهول در محل گودال از مهمترین و ساده ترین بخشهای اجرای منهول فاضلاب و  () میباشد و به دلیل خواص این کار بسیار ساده میباشد ولی باید دقت کافی داشت که منهول در جای مناسب قرار گیرد.روش اجرای منهول فاضلاب با دیگر تفاوتی ندارد ولی به دلیل اینکه بیشترین کاربرد منهول‌ها در خطوط و شبکه فاضلاب و جمع‌آوری آبهای سطحی می‌باشد بیشتر با عنوان روش اجرای منهول فاضلاب نام برده می‌‌شود و نصب در تمامی کاربردها یکسان می‌باشد

لوازم موردنیاز این نوع آبیاری، آبپاش مخصوص، قطره‌چکان، آبپاش مخفی، فیلتر آبیاری، شیر برقی و غیره است. این وسایل و تجهیزات آبیاری قطره ای باید توسط متخصصینی در زمین‌های کشاورزی و زراعی موردنظر جای گذاری شوند تا گیاهان دچار بی‌آبی نشوند. یکی از وسایل مهمی که برای حفظ گیاهان در مزارع و مخصوصا گلخانه‌ها استفاده می‌شود، مه پاش است.

منهول پلی اتیلن برای استفاده در سیستم‌های فاضلاب صنعتی و فاضلاب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و روش اجرای منهول فاضلابی به شرح ذیل می باشد.

از سه بخش کلی تشکیل شده که عبارتند از:

  1. کفی یا تحتانی : در واقع پایه اصلی را تشکیل می دهد و تحت تاثیر بارهای شناوری است که از محل آبهای زیر سطحی بالا به این قسمت وارد می شود متصل بودن تمامی اتصالات پلی اتیلن به این  پایه اصلی می باشد دارای ۴ ورودی و خروجی است.
  2. میانی : رابط بین قطعه کفی و قطعات فوقانی است که امکان افزایش عمق را به ارتفاع دلخواه فراهم می سازد.
  3. فوقانی یا عدسی : قطعه ای مخروطی شکل  که پله یا نردبان در این بخش در  جهت سهولت ورود و خروج افراد در در نظر گرفته شده است. این قطعه در داخل (جداره) نصب شده و از جنس آلومینیوم جهت محافظت در برابر اکسیداسیون و مواد بازی و اسیدی جریانهای فاضلابی و با پوشش پلی اتیلن ساخته شده است.

عامل اصلی تفاوت بین تحمل بارهای وارده مانند بارهای شعاعی ترافیکی و محوری است که  اساسا سازه ی پلی اتیلنی به تنهایی نمی تواند بارهای سنگین بیش از حد طراحی خود را تحمل نمایند.به همین دلیل  ترکیبی از دو سازه پلی اتیلنی و بتنی مورد استفاده قرار می گیرد و دیواره بتنی به همراه دیواره ی منهول پلی اتیلنی با هم توانایی تحمل بارها خصوصا بار ترافیکی را خواهند داشت.

باید بر روی یک کف محکم قرار بگیرند. برای کف محل جاگذاری منهول می توانیم از مخلوط خاک یا بتن  نیز استفاده کنیم برای اینکار بعد از گود برداری باید قطعات بزرگ و قلوه سنگ ها از کف برداشته شود و و ماسه و شن محل زیر کف کاملا یک دست و تراز و بدون هوا شود.

در محل هایی که کف محل گودبرداری شده دارای خاک سست و یا سطح تراز آبهای زیر زمینی بالاتر از کف باشد می توان از دال بتنی کف استفاده کرد در عین حال. برای انتقال بارهای ترافیکی می توان چهار طرف ترانشه را بیشتر بازکرده وقسمتی از دال روی محل سفت زمین قرار گیرد تا بتواند بهتر بارهای وارده را به زمین منتقل کند.دال بتنی به تناسب بارهای وارده زنده و مرده می توان ضخامتش تغییر کند و نیز برروی این دال قرار می گیرد.

پس از کف سازی و استقرار  و تراز کردن خاک پرکننده را بصورت یکنواخت شروع به متراکم سازی نماییم. بایستی دقت نماییم که این خاک از دیوار منهول پلی اتیلن شروع و تا دیواره ترانشه ادامه داشته باشد پر کردن اطراف منهول که از اهمیت زیاد برخوردار است و در مناطقی که در اطراف منهول خاک اشباع شده وجود داشته باشد برای ایجاد تراکم از مخلوط شن و ماسه و کمی سیمان جهت پر کردن اطراف منهول استفاده می نمایند و حتماً پر کننده باید بصورت یکنواخت و لایه لایه باشد تا باعث انحراف منهول پلی اتیلن از خط تراز نگردد و اینکار تا بالا و نزدیک کف محل نصب ادامه می یابد. در مناطقی که در اطراف منهول پلی اتیلن خاک اشباع شده وجود داشته باشد برای ایجاد تراکم زیاد می توان از مخلوط شن و ماسه و کمی سیمان جهت پر کردن اطراف استفاده نمود و در مناطق خشک می توان جهت رسیدن به تراکم، مصالح مورد نظررا با آهک و آب به تراکم رساند.

مواد مخلوط پر کنند را لایه به لایه ریخته و خوب می کوبیم تا سطح آن دور تا دور در حدود۱۰-۱۵ cm زیر رینگ لنگر برسد.و  برای گیردادن روی این سطح،بتن می ریزیم و سطح آن را تا حدودبالاتر از ۱۰-۱۵ cm رینگ لنگر می آوریم.پس از سفت شدن بتنی مجدداشروع به ریختن لایه به لایه مخلوط پرکننده و کوبیده آن تا حدود ۳۰ cm مانده از کف زمین می کنیم.

جهت عبور لوله های پایین در داخل ، ماهیچه ای سیمانی ایجاد می گردد.تا از وجود لبه های اضافی که احتمال گیر کردن برخی قطعات در داخل فاضلاب است جلوگیری شود. دریچه منهول در واقع منهول را پوشش می‌دهد اغلب ساخته شده از چدن، بتنی یا ترکیبی از این دو یا کامپوزیتی و یا کوپلیمر می‌باشد

با محاسبه ورودی و خروجی  در بیرون ترانشه سوراخ ها را بر روی قسمت زیرین ایجاد می کنیم. و گود برداری دقیق جهت ورود و خروج لوله ها صورت می گیرد  حفر گودال ، با عمق مورد نیاز  باید ۱/۴اضافه تر از قطر منهول پلی اتیلن  باشد در حین استقرار لوله باید به اجرای درست واشرها دقت شود.

 

دکمه بازگشت به بالا