سلامت و دانش

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

بلکه این جذابیت از اولین روزی که حکیم بر روی زمین ظاهر شد و سر خود را بلند کرد تا شاهد عظمت شگفت انگیز آسمان ها باشد ، وجود داشت. تأثیری که این دانش بر اعماق ذهن و قلب انسان گذاشت ، نجوم را بخشی از بازتاب و شناخت او از آنچه در آسمان می دید ، و بخشی از تجزیه و تحلیل منطقی که از آن آگاهی داشت ، قرار داد.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها با تخیلات و توهمات زیادی ترکیب شده و به علوم نیمه بزرگ نجوم و نجوم تبدیل شده است. هزاران سال است که نجوم با این تخیل علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیر عمیقی بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده نوشته شده است و شاید یکی از روان ترین آنها کتاب خوابگردان باشد که زندگی بشر را از روزهای اولیه تا به امروز به عنوان دانش نجومی دنبال کرده است.
شخصاً ، من تحت تأثیر این قطعه از کوستلر قرار گرفتم و این علاقه در عشق من به آسمان ریشه دارد ، زیرا مادرم تخت مرا در هوای آزاد پهن کرده است ، و در میان عشق و ترس بالای سرم ، گاهی اوقات من رو به بالا نگاه کردم و بعد از مدتی ترسیدم ، بنابراین آن را روی صورتم نقاشی کردم.
داستان چگونگی تغییر علم نجوم در قرنهای 15 و 16 و پس از آن و تحول انقلابی نجوم در این قرن ، موضوع بسیاری از کتابها و مجلات است.
در ایران ، مجله نجوم این دانش را از نظر تحقیق و توسعه تاریخی و جاری ، عاقلانه به متقاضیان ایرانی ارائه کرد. بنده ، من این مجله را آشکارا به عنوان یک ایرانی علاقمند به این حوزه دانش دیده ام. اما متأسفانه در طول سالها آن را دیده ام زیرا مشکلات کمتری داشته ام. این بار ، هنگام بررسی مسائل مختلف ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم. من آن را برای مقاصدی غیر از زمینه انتشار علم برای تقویت دیدگاه های مردم ذکر می کنم.

من فکر می کنم بسیاری از اشتباهاتی که مردم این روزها مرتکب می شوند ناشی از درک نادرست از بهشت ​​است. این بر اساس وجود دانش شبه بین انسانها است که هزاران سال است که افراد غیرمسئول علمی از طریق زندگی افراد را بیان کرده اند. در حقیقت ، دو مشکل در اینجا وجود دارد ، به ویژه نجوم. اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. ثانیاً ، این دانش غلط تأثیر عمیقی بر زندگی مردم عادی دارد.
در صورت اصلاح در جامعه بشری ، باید توجه داشت که بخش مهمی از فروپاشی و البته عقب ماندگی مربوط به همان تصورات غلطی است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از مشکلات دیگر نیز وجود دارد. در پزشکی نیز همین امر صادق است. انواع نادرستی های علمی غلط مشکلات زیادی را برای انسان ها به وجود آورده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند. به عنوان مثال ، در علم نجوم و پزشکی ، این اعتقاد راسخ است که از این واقعیت که پزشک نیاز ندارد صرف نظر کرد و اینکه همه کسانی که باعث درد شده اند تحت درمان قرار می گیرند. یا در نجوم ، تحت عنوان روایت ، قصه های بی اساس از بدبختی های عصری که بسیاری از علمای دین آن را معتبر نمی دانند. با این حال ، اینها وجود دارد و قرن ها در قالب کتابچه های راهنمای زنده در اختیار مردم قرار گرفته است. با این حال ، بخش دیگری از عدم دقت مربوط به مشکلات داخلی این دانش است.
این حقیقت که ستاره ها بر زندگی انسان ها تأثیر می گذارند ، باعث ظهور یا سقوط یک سلسله می شوند یا سرنوشت انسان ها را می توان از طریق فالگیری به دست آورد. در این رابطه ، کتابهای نجومی کهن در بین مسلمانان و غیر مسلمانان دارای ده ها هزار صفحه است که به طور منظم به نام علم کپی و توزیع می شود. به این ترتیب ما یاد می گیریم که چگونه علمی می تواند به ما طرز تفکر غیرعلمی بدهد ، و سپس با توجه به اعتقاد عمیق ما به آنها و نقش عمیقی که این دانش در زندگی انسان دارد ، می تواند مشکلات زیادی برای ما ایجاد کند.
من فکر می کنم چند کتاب وجود دارد که داستان های ویرانی ناشی از جنگ و امثال آن و تأثیر اشتباه نجوم شبه را مرور می کند. تصحیح این مفاهیم مستلزم اراده ای قوی است تا ذهن مردم را از اطلاعات غلط و نادرست خلاص کند ، و این چیزی نیست جز ترویج علم در بین مردم برای قرن ها به نحوی که بتواند بر ذهن های سخت جامعه تأثیر بگذارد. ممکن است بسیاری از علوم تأثیر جمعی نداشته باشند ، اما نجوم یکی از زمینه هایی است که درک عمومی از آن تأثیر شگرفی دارد.
متأسفانه ، با نادیده گرفتن این جنبه از پرونده ، گاهی اوقات فکر می کنم که حتی پس از صدها سال کشف علمی مهم در این زمینه یا پزشکی ، اطلاعات نادرست همچنان ذهن افراد را به خود جلب کرده و اجازه حرکت آنها را از آنها می گیرد. از این منظر ، من نجوم را به عنوان یک مجله علمی برای طبقه متوسط ​​جامعه نیز می بینم و می خواهم از کسانی که برای چندین دهه تلاش سخت در تحقق این امر دخیل بوده اند تشکر کنم. زیرا من این را نوعی اصلاح می دانم ، نه فقط از نظر تاریخ علم یا روابط عمومی.

* مجله نجوم 30 سال انتشار ویژه

دکمه بازگشت به بالا