بین الملل

زلفی گل: پیگیر تصویب فوق العاده ویژه یاوران علمی وزارت علوم هستم/ شهید رئیسی را پهلوان سیاسی می‌دانم

در برنامه زنده تلویزیونی:

زلفی گل: پیگیر تصویب فوق العاده ویژه یاوران علمی وزارت علوم هستم  شهید رئیسی را پهلوان سیاسی می‌دانم

وزیر علوم گفت: یاوران علمی وزارت علوم را استادان وزارت علوم تلقی می‌کنیم، اما فوق العاده ویژه و پایه‌های یاوران علمی هنوز تصویب نشده و پیگیر آن هستیم، در این باره تبعیضی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه زنده تلویزیونی ضمن عرض تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه به جامعه ایرانی اظهار کرد: در صحن دولت همیشه به آقای رئیسی می‌گفتم تخصص را محترم بشمارید، ایشان هم همیشه در تصمیم گیری‌های کشور به تمام وزرا دستور می‌دادند که با دانشگاهیان مشورت کرده و تخصص را محترم بشمارید.

وی افزود: آیت الله رئیسی به دنبال محبوبیت دولت نبود، بلکه رفاه و منفعت عمومی را مهم می‌دانست و می‌گفت که عیبی ندارد اگر مسئله‌ای به ضرر ما باشد، اما نباید به مردم آسیبی وارد شود.

زلفی گل ادامه داد: شهید ابراهیم رئیسی «سامانه نان» را مهم تلقی می‌کرد و همیشه در تکاپوی تحقق آن بود، به صورتی که هر زمان بنده را می‌دید، می‌پرسید نان به کجا رسید؟. من هم می‌گفتم حاج آقا جان هم به میان آمد و فقط نان نیست.

وزیر علوم درباره خستگی ناپذیری آیت الله رئیسی گفت: روز دانشجو با حضور آیت الله رئیسی در شیراز برگزار شد و ایشان همیشه همراه جامعه دانشگاهی بود. شهید رئیسی بار‌ها تاکید می‌کرد مردم به ما اعتماد کردند و باید امانتدار صادقی باشیم، پس زمان زود می‌گذرد و با توجه به امکانات موجود تلاش بر افزایش بهره برداری را مورد تاکید قرار می‌داد و لازمه آن را کمک از دانشگاهیان می‌دانست. روز‌های جمعه از دفتر رئیس جمهور با بنده در منزل برای پیگیری مسائل تماس می‌گرفتند و در آن زمان خجالت می‌کشیدم که ایشان در محل کارشان حضور دارد، اما من در منزل هستم.

زلفی گل با بیان اینکه آیت الله رئیسی بسیار جدی پیگیری مسائل را مطالبه می‌کردند؛ تاکید کرد: مهم‌ترین ویژگی این شهید تقوای سیاسی بود و تواضع مهربانی را در کنار اقتدار خود داشتند و با وجود اختلافاتی که گاهی اوقات در دولت به وجود می‌آمد، اما به هیج عنوان اهل غیبت نبود و می‌گفت که شما برای رفع اختلافات پیش قدم شده و به نهاد مخالف توضیح دهید.

آیت الله رئیسی پهلوان سیاسی بود

وزیر علوم تاکید کرد: آیت الله رئیسی پهلوان سیاسی بود و این عنوان با قهرمان فرق دارد، البته هر دو ارزشمند است، ولی فرد قهرمان ممکن است دچار خطا شود، اما پهلوان با رعایت تمام اصول انسانی به دنبال ارتقای کشور است.

زلفی گل افزود: شهید رئیسی بر تحقق مرجعیت علمی، بیانیه گام دوم و سند نقشه جامع تاکید داشت و می‌گفت که فرمایشات مقام معظم رهبری را جدی دنبال کنید، آقای رئیسی دانشگاه‌ها را پیشرو می‌دانست نه پیرو.

وزیر علوم با بیان اینکه بار‌ها مهارت محوری و اشتغال پذیری دانشجویان را به شهید رئیسی انتقال می‌دادم؛ تاکید کرد: ایشان حرف بنده را عملی کرد و در برنامه هفتم توسعه هدایت آموزش‌های دانشگاهی به سمت مهارت محوری و اشتغال پذیری را لحاظ کرد.

زلفی گل درباره اشتغال نخبگان گفت: در بدو پذیرش مسئولیت بنده در دولت سیزدهم یکی از ضعف‌ها را نبود معاونت فناوری و نوآوری و صندوق علوم، تحقیقات و فناوری می‌دانستم، که هم اکنون هر دوی این مسائل را تحقق بخشیدیم.

وی ادامه بیان کرد: در طی ۳۲ ماهی که از دولت مردمی سیزدهم گذشته بیش از ۷۰ هزار شغل در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان برای جامعه دانشگاهی فراهم شده است؛ سطح اشتغال برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیازمند هزینه بالاست، اما برای افراد با تحصیلات کمتر اینگونه نیست، رئیس جمهور همیشه تاکید می‌کرد که باید برای دانشجویان این مقطع از طریق شرکت‌های دانش بنیان اشتغال را رقم بزنیم، همچنین شورای عالی عتف پس از ۱۱ سال با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

زلفی گل با بیان اینکه آیین نامه پژوهشگران مستقل در دولت شهید رئیسی تصویب شد؛ تاکید کرد: در گذشته اکر فردی مدرک ارشد یا دکتری داشت باید جزئی از کارمند دولت می‌شد تا می‌توانست کار پژوهشی انجام دهد، اما با تحقق این آیین نامه پژوهشگران می‌توانند در خانه فعالیت پژوهشی انجام دهند که البته مشکلات بیمه‌ای و محدودیت‌های دیگر برای آنها تسهیل یافته است، همچنین در این دولت آیین نامه‌ای برای دانشمندان یک درصد ملی و بین المللی تصویب شد تا معادل سرانه ۴ دانشجوی دکتری و ۴ دانشجوی ارشد به آنها پژوهانه اختصاص یابد که در قانون بودجه ۱۴۰۳ ردیف ویژه برای این مورد اختصاص یافته است.

وزیر علوم اضافه کرد: یاوران علمی وزارت علوم را استادان وزارت علوم تلقی می‌کنیم، اما فوق العاده ویژه یاوران علمی هنوز تصویب نشده و پیگیر آن هستیم، در این باره تبعیضی صورت گرفته است؛ چرا که سایر وزارت خانه‌ها این مشکل را ندارند و با وجود اینکه تقاضای ثبت آن در بودجه ۱۴۰۳ را داشتم، اما لحاظ نشده است. حتی، درخواست کردم که این مبلغ از بودجه اختصاصی دانشگاه‌ها تخصیص یابد.

زلفی گل ادامه داد: پایه‌های تشویق علمی از ۶ تا ۷ به ۶۰ درصد برای استادان رسانده ایم و در حال تصویب آن برای یاوران علمی هم هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که در دولت سیزدهم چه اقداماتی انجام نشده است، گفت: در دولت سیزدهم مهارت محوری و آیین نامه پژوهانه جامع در برنامه هفتم توسعه ذکر شده و تمام کار‌های آن انجام شده، اما باید در دولت برای اجرا تصویب شود، همچنین قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و ساخت خوابگاه متاهلی را در دستور کار داریم که تا پایان سال محقق می‌شود.

زلفی گل با بیان اینکه دو اتفاق رخ داد که آیت الله رئیسی به بنده تذکر دادند؛ تاکید کرد: اولین مسئله این بود که پس از کرونا بنده درخواست آغاز کلاس‌ها به شیوه تدریجی را داشتم و در مصاحبه‌ای همین را اعلام کردم، اما آقای رئیسی سریع با بنده تماس گرفتند و گفتند که هر چه سریع مصاحبه می‌کنی و حرفت را پس می‌گیری؛ چرا که بچه‌های مردم در خانه آسیب می‌بینند و باید برای آموزش‌های حضوری سریع به دانشگاه‌ها بیایند.

وزیر علوم اضافه کرد: مسئله دوم در خصوص اخبار منتشر شده پیرامون اخراج اساتید بود که با بنده تماس گرفتند و گفتند فوری به این موضوع رسیدگی کنید تا حق کسی پایمال نشود، بنده هم سفر یزد خود را نیمه کاره گذاشتم و برای پیگیری فرمایشات رئیس جمهور راهی تهران شدم، عدالت و حق الناس از ویژگی‌های بارز شهید رئیسی به حساب می‌آید.

دکمه بازگشت به بالا