اقتصادی

ساخت شیشه‌های نانومتری ضد بخار ایرانی برای هواپیماهای داخلی

یک شرکت فناوری نانو شیشه ای مقاوم در برابر بخار برای استفاده در هواپیماهای داخلی تولید کرده است.

به گزارش گزارشگر یک ، پنجره های هواپیما در قسمت کابین خلبان و کابین به دلیل طراحی پیچیده و پوشش نانومتری تنها در پنج کشور جهان تولید می شوند. با توجه به ارتفاع پرواز (تقریباً 35000 پا) و فشار کم هوا در این ارتفاع نسبت به زمین ، ساختار هواپیما باید طوری طراحی و مهندسی شود که فشار کافی انسان را در طول پرواز به کابین خلبان وارد کند. این می تواند باعث تفاوت فشار هوا در داخل و خارج هواپیما شود ، که همچنین می تواند باعث تجزیه اجزاء شود.

شیشه همچنین باید به گونه ای ساخته شود که بتواند فشار را تحمل کند ، در ارتفاعات بالا پرواز کند و حتی در دمای زیر صفر شکسته یا شکسته نشود.

از آنجا که شیشه جلو یا کابین خلبان باید فشار بیشتری را تحمل کند ، پنجره کابین خلبان از سه تا پنج لایه شیشه ، اکریلیک ، کربن ، پلاستیک و سایر مواد ساخته شده است. چنین شیشه ای ساختاری شبیه به شیشه های چند لایه و چند لایه دارد و ممکن است فقط در اثر برخورد با یک جسم خارجی (به عنوان مثال پرنده) بدون شکستن شکسته شود. شفافیت شیشه و خنثی سازی نور خورشید از دیگر تفاوت های شیشه جلو و پنجره های جانبی است.

یکی دیگر از ویژگی های مهم شیشه کابین خلبان این است که بخار آب روی سطح ایجاد نمی کند ، زیرا دید خلبان را کاهش می دهد و می تواند خطری ایجاد کند. بر این اساس ، یکی از شرکت های فناوری توانست شیشه هواپیما با روکش نانومتری تولید کند که از تشکیل بخار جلوگیری می کند.

هواپیماهای C130 ، بوئینگ 707 ، Fokker 50 ، Fokker 27 و Fokker 100 از جمله هواپیماهایی هستند که از محصولات نانو این شرکت استفاده می کنند و در حال حاضر محققان در حال ساخت نانو شیشه برای استفاده در هواپیماهای ایرباس هستند.

طبق اطلاعات موجود در دسترس عموم ، شرکتهای هواپیمایی کارون ، آسمان ، ایران ایر ، قشم ، ایرو وارش و پویا در حال حاضر از محصولات این شرکت استفاده می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا