عمومی

سرطان پستان را جدی بگیرید! حتی شما آقای محترم

مادرش هنوز 40 ساله نشده است و برای معاینه خودش آمده است. مادرش 48 ساله نبود که بر اثر سرطان پستان درگذشت. “مادرم خیلی جوان بود. 4 سال پیش به او مبتلا به سرطان شد. خیلی خوب بود که او را از همان ابتدا به تهران بیاورم. تشخیص پزشک شهر اشتباه بود و ما خیلی دیر در مورد بیماری او فهمیدیم.” برو خودم را چک کنم. آمدم. ”

سالن پذیرایی موسسه سرطان پستان پر از زنانی است که منتظر چیزی هستند. برای مشاهده فاصله اجتماعی به دلیل شیوع ویروس کرونا ، روی صندلی نمایش داده شده است. بعضی از افراد در سرما روی صندلی های راحتی می نشینند ، دیگران ترجیح می دهند در حیاط و بیرون منتظر بمانند. چندین مرد در میان زنان ایستاده اند و منتظرند. مشتریانی که زود می رسند با مشتریان جدید جایگزین می شوند ، اما سالن خالی نیست.

بیشتر پیشخدمت ها زنان جوان هستند. زن جوانی با ابروها و موهای نامرتب از اتاق شیمی درمانی بیرون می آید. کلاه بافتنی به سر می گذارد ، دکمه های کت را باز می کند و سالن را ترک می کند. زن دیگری که به نظر می رسد یکی از پستانهایش را خالی کرده است ، خودش را محکم در چادرش می پیچد. برخی از زنان مسن با یک پسر یا دختر می آیند. آنها در گوشه ای از سالن می نشینند و بچه ها در دفتر کار می کنند. تعداد بیماران از شهر نیز مهم است.

قبل از مراجعه به پزشک ، باید به یک سری سوالات پاسخ دهید. مصرف سرطان و قلیان ، استعمال دخانیات و الکل از سن تا تاریخ خانوادگی. هر یک از این موارد می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

اما برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان چه کاری می توانید انجام دهید؟ دکتر. طبق گفته های بورسیه های جراحی پستان احمدی – بیشتر بیماران از مراجعه به پزشکی که در مرحله پیشرفته بیماری است لذت نمی برند ، اما شروع غربالگری زودهنگام می تواند درمان موفقیت آمیز را به تأخیر بیندازد.

وی ، مدیر اتاق عمل در م Instituteسسه سرطان پستان جهاد دانشگاهی در مصاحبه با گزارشگر یک در مورد سرطان پستان ، فرآیندهای درمان و مسائل موجود در این زمینه ، گفت:

شایع ترین انواع سرطان در زنان ایرانی کدامند؟

طبق آمار موجود ، سرطان پستان شایع ترین و شایع ترین علت مرگ سرطان در زنان است. این آمار در سراسر جهان مشابه است و به طور متوسط ​​از هر 8 نفر 1 نفر در طول زندگی خود به سرطان پستان مبتلا می شود.

چه چیزی خطر سرطان پستان را افزایش می دهد و آیا می توان از آن پیشگیری کرد؟

پیری ، یائسگی دیررس ، قاعدگی زودرس و ژنتیک از عواملی هستند که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند و چون بخشی از فیزیولوژی بدن شما هستند ، از جمله مشکلاتی هستند که نمی توانید کنترل کنید. با این حال ، برخی از عوامل را می توان کنترل کرد. به عنوان مثال ، شیردهی ، زایمان ، بارداری و مصرف قرص های جلوگیری از مواردی است که زنان می توانند کنترل کنند. چاقی ، اعتیاد به الکل و استعمال دخانیات نیز عواملی هستند که خطر سرطان پستان را افزایش می دهند ، اما افراد می توانند آنها را کنترل کنند. رعایت موارد بالا البته به این معنی نیست که به سرطان پستان مبتلا نخواهید شد. من سابقه خانوادگی سرطان ندارم و سبک زندگی سالمی را دنبال می کنم ، اما بیمارانی مبتلا به سرطان پستان دارم. در حقیقت ، انجام برخی اقدامات می تواند خطر عفونت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

آیا بیماران سرطانی پستان می توانند بیماری خود را کنترل کنند؟

زمان بیماری همیشه مهم است و هرچه زودتر از بیماری مطلع شوید ، موفقیت درمان شما بیشتر می شود. به عنوان مثال ، اگر خانمی در مراحل اولیه سرطان پستان باشد و بیماری او تشخیص داده شود ، می توان از طریق جراحی از شیمی درمانی جلوگیری کرد. این وقایع نشان می دهد که غربالگری بسیار مهم است. توصیه می شود یک بار در سال ماموگرافی و معاینه انجام دهید ، حتی اگر زنان بالای 40 سال بدون علامت باشند. یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد این است که بیمار وقتی بیماری در مرحله پیشرفته است به پزشک مراجعه می کند. به نظر من یکی از مشکلات فرهنگی در کشور ما این است که ما علاقه ای به قضاوت نداریم.

از چه سنی باید آزمایش غربالگری آغاز شود؟

غربالگری سازوکار خاص خود را دارد. بیمارانی که چندین فاکتور خطر دارند ، مانند تعداد افرادی که در خانواده آنها سرطان پستان دارند ، زودتر معاینه می شوند ، به عنوان مثال از 25 سالگی شروع می شود. از آنجا که در این سن ماموگرافی دقیق نیست ، سونوگرافی و ام آر آی به طور کلی برای افراد زیر 30 سال توصیه می شود. بعضی از افراد فکر می کنند ماموگرافی زیر 40 سال مضر است ، اما مضر نیست. به دلیل تراکم بالای بافت پستان ، ماموگرافی در تشخیص دقیق تر نیست. من 3 سال یک بیماری تحت نظر داشتم. در سن 28 سالگی با ام آر آی ، ضایعه سرطانی در سینه وی مشاهده شد ، اما او بهبود یافت و اکنون مشکلی وجود ندارد. در افراد فاقد عوامل خطر و علائم ، سن غربالگری با انجام ماموگرافی و معاینه در 40 سالگی آغاز می شود و باید هر ساله طبق دستور پزشک تکرار شود. اگر مشکلی بین این گروه های سنی وجود نداشته باشد ، می توانید فاصله بین غربالگری را افزایش دهید و هر دو سال یکبار آزمایش کنید. البته این فاصله بستگی به پرشک دارد.

چند درصد از این افراد مشاوره ژنتیک انجام می دهند؟ این به این دلیل است که برخی از آزمایش ها مانند مشاوره ژنتیک گران هستند و همه توانایی پرداخت هزینه های آن را ندارند.

بسیاری از بیماران به دلیل این مشکل مشاوره ژنتیک نمی گیرند. متأسفانه ، مشکلات بسیاری در سیستم های پیشگیری و بهداشت کشور ما وجود دارد و آزمایشاتی مانند مشاوره ژنتیک که گاهی زندگی فرد را تغییر می دهد ، تحت پوشش بیمه نیستند. ما امیدواریم که همه افراد در سراسر کشور که مسئول این کار هستند ، بیمه کامل این آزمون را ارائه دهند.

به عنوان پزشکی که سالها در این زمینه کار کرده اید ، آیا می توانید هزینه های درمان این بیماری را تخمین بزنید؟

از آنجا که هر بیمه درصد مشخصی از بیماری را پوشش می دهد ، ما فقط می توانیم دامنه قیمت را به شما بگوییم. تصور کنید شخصی بیمه نیست و وارد این چرخه شده است. مراجعه به پزشک متخصص در کلینیک خصوصی تقریباً 70000 تومان است. هزینه ماموگرافی و سونوگرافی هر کدام حدود 150 تا 200000 تن است. اگر بیمار مشکلی دارد ، باید نمونه برداری شود. رادیولوژیست هایی که این کار را می کنند هزینه ای جداگانه در حدود 800000 تومان دریافت می کنند. همچنین به سوزن های خاصی احتیاج دارد که مشمول بیمه نیستند و هزینه ای در حدود 250،000 تومان دارند. مرحله بعدی یک تست نمونه گیری است که حدود 800000 تومان هزینه دارد. اگر بیمار مبتلا به سرطان باشد باید با مراحل جداگانه تحت عمل جراحی قرار گیرد و متوسط ​​هزینه جراحی در یک بیمارستان خصوصی حدود 15 میلیون تومان است. آسیب شناسی نهایی حدود یک میلیون دلار هزینه دارد ، زیرا بررسی توده خارج شده از بدن بیمار پس از جراحی ضروری است. مرحله بعدی این است که بیمار شیمی درمانی کند. در این مرحله ما با طیف گسترده ای از قیمت گذاری دارو روبرو هستیم و یک نفر فقط می تواند 40 میلیون تومان برای دارو هزینه کند. 100 مدل سرطان وجود دارد ، هر مدل داروهای خاص خود را دارد و برخی از داروها در نقاط خاصی در دسترس نیستند. بنابراین ، نمی توان هزینه را در این بخش تخمین زد ، اما اگر یک نفر به طور متوسط ​​8 جلسه تزریق دارو انجام دهد ، هزینه هر جلسه در بخش خصوصی بین 50،000 تا 800،000 تن است. مرحله بعدی پرتودرمانی و پرتودرمانی است. جلسات پرتودرمانی به طور متوسط ​​بین 20 تا 25 جلسه است و هزینه هر جلسه حدود 1 میلیون تومان است. دوره درمان در اینجا پایان می یابد ، اما بیمار لازم است چندین معاینه و تصویربرداری را 2-3 بار در سال انجام دهد. این عدد تخمینی است و ممکن است در بعضی از مراکز درمانی بیشتر یا کمتر باشد.

چه تعداد دارو و درمان تحت تأثیر این تحریم ها هستند؟

بسیاری از داروهای شیمی درمانی در داخل کشور و با کیفیت تولید می شوند ، اما هیچ داروی مشابهی از آن وارد نمی شود. در دوران تحریم ، چندین مورد کمبود دارو وجود داشته است. اصطلاح تحریم ها در این دسته گاهی سو استفاده می شود. گاهی بیمار می گوید داروخانه 2 میلیون تومان دارو پیدا نکرده است اما واسطه همان دارو را به قیمت 10 میلیون تومان به او فروخته است. برخی از ذینفعان نیز از درد بیمار سو استفاده می کنند. اگر این دارو مورد تحریم باشد قطعاً نباید وارد کشور می شد ، اما در بازار سیاه می توانید شاهد فروش همان دارو با قیمت های کلان باشید.

موقعیت مکانی پزشکی ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته در زمینه سرطان پستان چگونه است؟

به عنوان مثال ، موسسه جهاد دانش گاهی برای سرطان پستان و آنچه در ایران در زمینه سرطان پستان انجام می دهیم ، می تواند اطمینان داشته باشد كه آنچه در ایران انجام می دهیم از نظر كیفیت مشهورترین مركز جهان است. گواه ادعای من این است که افرادی از خارج از کشور برای معالجه به ما مراجعه می کنند. درست است که هزینه درمان در کشور ما برای کسانی که پول خرج می کنند بسیار کم است ، اما اگر ما کار بی کیفیت انجام دهیم آنها به ما در جراحی اعتماد نخواهند کرد. من هیچ گونه کاستی در سیستم درمانی ایران در این زمینه ندیدم.

آیا آماری از تعداد افرادی که در ایران از سرطان پستان می میرند وجود دارد؟

اگرچه تعداد و تعداد دقیق مرگ و میرها مشخص نیست ، اما آخرین آمار وزارت بهداشت نشان می دهد که هر ساله حدود 13000 مورد جدید سرطان پستان وجود دارد که رقم وحشتناکی است و این تعداد در سال 1410 می تواند دو برابر شود. می توان گفت که در سال های آینده با سونامی سرطان روبرو خواهید شد. یک دلیل این است که جمعیت در 60 سالگی در حال پیر شدن است.

چند درصد از بیماران سرطانی درمان می شوند؟

با اطمینان می توانید بگویید که سرطان پستان در ابتدا درمان کامل است. با این حال ، بیشتر بیماران با پیشرفت بیماری وارد می شوند. با توجه به توصیه های بیماران ما در مرحله بالایی از بیماری ، می توان فرض کرد که میزان مرگ و میر در کشور ما بالاتر از کشورهای پیشرفته است.

عموم مردم معتقدند که سرطان به دلیل پارازیت ها و مصرف غذاهای تراریخته افزایش یافته است. آیا این باور درست است؟

در پزشکی ، ما باید براساس شواهد و اطلاعات صحبت کنیم. ما باید بتوانیم تحقیق کنیم تا ببینیم انگلی و مواد تراریخته سرطان زا هستند یا باید بتوانند با مقامات صحبت کنند. در صورت در دسترس نبودن این ویژگی ها ، داده ای برای بحث وجود ندارد. صحبت در این باره با چهار مقام وزارت بهداشت ، دو نفر می گویند سر و صدا مضر است و دو نفر دیگر می گویند نمی دانند. متأسفانه این نیز یک مسئله مدیریتی است که هیچ کس دوست ندارد وارد آن شود و تا وقتی وارد آن نشویم نمی توانیم در مورد آن صحبت کنیم.

چندین بار عکس های زنی که تحت عمل جراحی کامل افزایش پستان قرار گرفته بود تا به او در مورد سرطان پستان اطلاع دهد ، منتشر شده است. آیا این تصاویر واقعی هستند؟

اگر بیمار در مراحل اولیه بیماری ظاهر شود ، تخلیه کامل انجام نمی شود. جراحی ما حفظ پستان است. در بیشتر موارد ، می توان آن را بازسازی کرد تا شکل پستان در طی جراحی تخلیه از بین نرود. گاهی اوقات ما نیاز به برداشتن بافت داریم و به دلیل شرایط بیمار نمی توان در همان جلسه بازسازی را انجام داد. چنین تصاویری ارسال می شود و در مورد جزئیات توضیح داده نمی شود ، زیرا این عکسها بازخورد بیشتری دارند و مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهند ، اما این فقط 10٪ موضوع است و ممکن است برای 90٪ افراد اتفاق نیفتد.

چند درصد از افراد برای بازسازی پستان درخواست می دهند؟

تعداد کمی از افراد متقاضی هستند زیرا بیشتر شرکت های بیمه هزینه نوسازی را پرداخت نمی کنند.

قیمت آن چند است؟

در حال حاضر حدود دو شرکت فعال در زمینه تهیه و ساخت پروتز در ایران داریم که به دلیل قیمت دلار و سایر مسائل هر چند ماه یکبار در حال افزایش هستند. در حال حاضر ، هر پروتز حدود 8 میلیون پروتز است. به دلیل انواع مختلف بازسازی ، هزینه های بیمارستان نیز بسیار متغیر است و بسته به شرایط بیمار می تواند بیش از 20 میلیون در بخش خصوصی باشد.

این روزها زنان تمایل به جراحی پلاستیک از جمله جراحی پستان دارند. آیا این نوع جراحی می تواند به سرطان پستان نیز منجر شود؟

می بینید که تعداد متقاضیان جراحی پلاستیک سال به سال در دوران کرونا افزایش یافته است ، در حالی که نباید هیچ مراجعه پزشکی غیرضروری انجام شود! از آنجا که جراحی پلاستیک یک روش غیرضروری است ، متقاضی باید از عوارض احتمالی آگاه باشد ، بنابراین وظیفه جراح است که عوارض عمل مانند عفونت احتمالی ، خونریزی پروتز و تخلیه را همراه با آمار و احتمال نشان دهد. تا تصویری زیبا از رویه او به شما نشان دهد. این پروتزها باعث سرطان پستان نمی شوند ، اما احتمال سرطان همراه با سرطان خون کم است. در اینجا لازم است به یک موضوع مهم اشاره کنم. پزشکان از نظر قانونی مجاز به ارسال عکس از بدن برهنه بیمار در شبکه های اجتماعی نیستند. بیمارانی که می خواهند تصاویر جراحی را به سایر بیماران در مطب نشان دهند مجاز به ارسال در شبکه های اجتماعی نیستند. گرفتن و ارسال عکس از بیماران بیهوش اخلاقی و قانونی نیست.

آیا مردان به سرطان پستان مبتلا می شوند؟

بله ، و بیشتر مردانی که به ما مراجعه می کنند در مرحله پیشرفت بیماری هستند تا جایی که پوست نیز درگیر شود ، زیرا این اتفاق برای مردان تا آخرین لحظه رخ نمی دهد که آنها می توانند به سرطان پستان مبتلا شوند. در صورت مشاهده علائم در ناحیه پستان ، به مردان توصیه می شود تحت معاینه قرار گیرند.

توصیه شما به عنوان پزشک برای خانواده بیماران سرطانی چیست؟

خانواده بیمار نیز به شدت درگیر روند درمان سرطان هستند و تحت فشار روانی و اقتصادی قرار دارند. به طور خلاصه ، ما باید یاد بگیریم که به بیماران با تخصص جداگانه کمک کنیم و به یک متخصص مراجعه کنیم. به عنوان مثال ، شخصی که همسر وی مبتلا به سرطان پستان است باید از روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرد. برخی تصور می کنند کلاهبرداری به بیمار ربطی ندارد اما خود بیمار نیز بهتر است به یک روانشناس مراجعه کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا