عمومی

سرقت بزرگ – گزارشگر یک

فدراسیون فوتبال آسیا میزبان مسابقات مقدماتی جام جهانی ایران برای بحرین بود. مقامات ورزشی ایران گفتند که این اقدام یک تبانی عمده بود ، اما نزدیک به سرقت است.

به گزارش گزارشگر یک همشهری او نوشت: “پنجشنبه و جمعه گذشته ، دو خبر بد در کمترین زمان ممکن بر وضعیت فوتبال ایران تأثیر گذاشت و رئیس جدید فدراسیون با اولین و مهمترین چالش مدیریتی خود روبرو شد. این داستان نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا است. باشگاه ها هفته ها منتظر بودند تا اعلام کنند میزبان مرحله گروهی و حداقل یکی از آنها امید زیادی به میزبانی داشت ، در حالی که بقیه مسابقات مقدماتی جام جهانی قرار بود در یک مجموعه برگزار شود و بازیهای باقی مانده از گروه C به امید میزبانی ایران ، اما هیچ اتفاقی نیفتاد ، لیگ قهرمانان آسیا به میزبانی امارات ، عربستان سعودی و هند برگزار شد و بحرین در کمال ناباوری میزبان بازی ملی بود ، دو اتفاق عجیب که البته مسابقه دوم دیگر دیگر.

همه به جز ایران و استرالیا

شاید در لیگ قهرمانان آسیا ، نماینده ایران خود امید زیادی به میزبانی نداشت و فقط پرسپولیس که به گروهی مثل عربستان تعلق نداشت امید زیادی به میزبانی داشت. با این حال اوضاع تیم ملی و مقدماتی جام جهانی کاملاً متفاوت بود. تیم ملی ایران از 4 بازی 3 بازی انجام داد و انتظارات زیاد بود که آنها مجبور به انجام 3 بازی به خصوص مقابل بحرین و عراق باشند. این مسئله مختص ایران نبود و سایر تیم های برتر 8 گروه نیز همین وضعیت را داشتند. در این شرایط ، مسئولان فیفا میزبان بقیه مسابقات را به کشورهای برتر واگذار کرده اند و در شرایط عادی 3 مسابقه 4 دور رفت را برگزار کرده اند. این قاعده دو مورد استثنا داشت. استرالیایی هایی که 100٪ امتیاز خارج از خانه کسب کرده اند و در گروه از وضعیت خوبی برخوردار هستند. استرالیا که بر فراز کویت و اردن سر به فلک کشیده بود ، مردد بود و از میزبانی در کویت منصرف شد. دومین استثنا اما ایران بود که اعتقادی به اعلام بحرین به عنوان میزبان بقیه بازی نداشت. در این شرایط ایران که در بازی اول میهمان بحرین بود ، در بازی دوم نیز میهمان این تیم شد و از بازی خانگی مقابل عراق و هنگ کنگ محروم شد.

این یک توطئه آشکار بود. میزبان بحرین در گروه C هفته هاست زمزمه می کند و فقط یک اعلامیه رسمی باقی مانده است. طی دو هفته گذشته ، مطبوعات چندین بار این احتمال را ذکر کرده و اعلام کرده اند که بحرین نیز در تاریخ 30 مارس در این برنامه تلویزیونی برگزار می شود. در همین حال ، تنها افرادی که به این موضوع پاسخ نداده اند مقامات فدراسیون و فدراسیون فوتبال بوده اند که طی چند ماه گذشته تمرکز خود را روی فدراسیون و انتخابات حومه آن گذاشته اند. دیروز پس از اعلام رسمی برگزاری بحرین ، رئیس روابط عمومی جدید فدراسیون فوتبال از طریق تلفن میهمان برنامه “ورزش و مردم” بود و در اولین واکنش خود به این رویداد گفت: “متأسفانه این اتفاق افتاد و یک نامه رسید. “این یک بی عدالتی آشکار است.”

علی جوادی اشاره کرد که اتحاد قبلی فرصت را از دست داده و اتحاد جدید می تواند دو روز پس از انتخابات به مشکل پاسخ دهد. “آنها گفتند که به دلیل قوانین گمرک ، تبلیغات محیطی و تحریم ها نمی توانند بعد از 24 ساعت میزبان باشند.” آنچه برای مسئولان ایرانی عجیب است این است که بحث قوانین تعرفه و تبلیغات مربوط به AFC است ، اما مسابقات مقدماتی جام جهانی توسط فیفا برگزار می شود ، نه AFC! رئیس کمیته ملی المپیک روز گذشته در مصاحبه ای با ورزش و مردم گفت: “این یک رقابت بزرگ بین فیفا و AFC بود.” وی افزود: “آنها برنامه هایی را برای AFC مرتكب شدند تا ظلم آشكاری علیه ایران و فیفا انجام دهند تا در مورد این تصمیم سكوت كنند.” صالحی امیری گفت که تمام تلاش خود را برای برگرداندن رای انجام می دهد و در این رابطه با توماس باخ ، رئیس کمیته بین المللی المپیک تماس گرفت. وی تأکید کرد که اتحاد قبلی در این زمینه کار خوبی انجام نداد و حمایت ایران از شیخ سلمان کاملاً اشتباه بود.

ایران-بحرین؛ مذاکرات در بن بست

نکته جالب در مورد اقدامات AFC این است که آنها ظرف 24 ساعت خیلی سریع به اولین نامه ایران پاسخ دادند. اما نامه دوم که ایران به فدراسیون ارسال کرد ، حدود یک هفته بدون اعلام جواب رأی نهایی برای جذب بحرین بی پاسخ بود. قرار بود میزبان تا 20 مارس اعلام شود ، اما AFC چند روز پیش شروع به کار کرد و از ایران اخراج شد. در همین حال ، مقامات ورزشی ایران در مورد مذاکره با مقامات عالی رتبه سیاسی ، چه در گذشته و چه در حال حاضر ، مثل همیشه غیرقابل باور هستند. یکی از جالب ترین موارد این است که عزیزی خادم ، رئیس جدید فدراسیون ، نزد دکتر ظریف رفت و از وزیر امور خارجه خواست تا با مقامات ایالتی این گروه برای تغییر میزبان مذاکره کند. روابط سیاسی بین ایران و بحرین کاملاً قطع شده و هیچ سفارتخانه ای در بحرین وجود ندارد! در این شرایط ، مشخص نیست که وزیر امور خارجه باید با کدام مقامات بحرین مذاکره کند. ظریف هیچ ارتباطی با AFC ندارد و انتظار اینکه این دو آژانس با یکدیگر مذاکره کنند اساساً یک انتظار بیهوده است. شکی نیست که AFC با جذب بحرین ظلم آشکاری علیه ایران مرتکب شده است که این یک توهین به فوتبال ایران است. در عین حال ، ایران همیشه در فوتبال و سیاست با بحرین مشکل داشته است و بعید به نظر می رسد که بحرین برای جذب ایران از راه های مختلف دخالت کرده و تیم ملی ما را از خود دور کند. بقیه مسابقات قرار است در ماه ژوئن برگزار شود ، تا آن زمان ، بحرین می تواند برنامه های ایمن سازی عمومی را برای ورود به ورزشگاه ارتقا دهد. تصور کنید. از هوای گرم اواخر بهار در بحرین در برابر چشمان هواداران بحرین لذت ببرید! این ایرانی نیست.

رویکرد متغیر عربستان سعودی: بگذارید ایرانی ها بیایند

چیزهای عجیب و غریب درباره میزبان مرحله گروهی لیگ قهرمانان وجود دارد. در گروهی که همزمان تیم های ایران و عربستان حضور داشتند ، گفته شد که آنها میزبان هر دو کشور نخواهند بود زیرا ایران و عربستان سعودی به یکدیگر سفر نمی کنند. اما اکنون استقلال به میزبانی عربستان سعودی است و اگر فولاد قیام کند ، باید به عربستان سفر کنید. تیم سعودی از سال 1995 تمایلی به سفر به ایران ندارد. در این مدت ، ایران به AFC ادامه می داد که تیم هایی که به عربستان سعودی سفر می کنند مشکلی ندارند و این مسابقه باید رفت و برگشت باشد. با این وجود عربستان اصرار داشت در منطقه بی طرف بازی کند و AFC تصمیم گرفت در منطقه بی طرف بازی کند. اکنون مشخص نیست که آیا عربستان سعودی که تصمیم به جذب ایرانیان گرفته است ، تضمین می کند که تیم سعودی در آینده به ایران سفر کند یا خیر. عربستان از هر 5 تیم لیگ قهرمانان از هر 3 تیم سه برد و حتی پرسپولیس که حتی یک تیم عربستان را نمی دید نیز نتوانست آن را شکست دهد. AFC میزبانی ایران را به بهانه هایی مانند قوانین گمرک ، تبلیغات محیطی و تحریم ها محروم کرد و میزبانی گروه E را به گوا در هند واگذار کرد. البته تصمیم میزبانی AFC باید توسط کمیته اجرایی فدراسیون تأیید شود. تنها ایرانی AFC مهدی تاج است که جای AFC را می گیرد و البته ایرانی ها انتظار زیادی برای تأثیرگذاری او دارند. روز گذشته رئیس روابط عمومی فدراسیون پاسخ جالبی به این س questionال داد که آیا اقدامی در این زمینه انجام شده است؟ ! “

امیدی داری؟ امیدی نیست

در مجموع ، شایعات درباره این تصمیمات عجیب و عزل افراد گروگان از ایران همچنان ادامه دارد. مقامات ورزشی ایران متعهد شده اند که در این زمینه پیگیری کنند و گفتند دادگاه CAS باید در این باره ادامه دهد. اما وعده های مسئولان همیشه یادآور اقدامات گذشته است که هیچ یک تأثیر کمی در ورزش ایران نداشته است. هنوز این واقعیت را به خاطر ندارم که فصل گذشته حق جذب تیم های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا سلب شد و مدیران باشگاه با سر و صدا به مقرهای فدراسیون فوتبال آسیا در مالزی رفتند. اگر نتایج آن مذاکرات را به خاطر می آورید ، کافی است به یاد داشته باشید که فصل گذشته در ایران حتی یک بازی در لیگ قهرمانان آسیا وجود نداشت.

تاج: ما از تصمیم گیری اطلاع نداریم.

مهدی تاج به انتقاد از میزبانی بحرین پاسخ داده است. پس از انتخاب بحرین به عنوان میزبان مقدماتی جام جهانی گروه ایرانی ، انتقاداتی از بازی مهدی تاج به عنوان نایب رئیس AFC وجود دارد. انتظار می رفت مهدی تاج نقش تأثیرگذاری بیشتری در تصمیم نایب رئیس AFC داشته و به احقاق حقوق فوتبال ایران کمک کند. اما مهدی تاج درباره این انتقاد به فارس گفت: “تصمیم در مورد میزبانی مسابقات با هیئت مدیره در میان نخواهد بود. این تصمیم بین کمیته مسابقات AFC و فیفا گرفته می شود.” داده خواهد شد. “

تاج گفت: “ایران شایسته میزبانی از همه مسابقات ورزشی بین المللی است و فدراسیون به دلایل این تصمیم پاسخ خواهد داد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا