عمومی

سوگواره ای برای امام؛ وصایت علی(ع)

سه قسمت قبلی ، ‌از زخم، بهبودی و شهادت علی (ع) گفتم. در زیر مقدمه برخی از وصیت نامه های وی است.

اف. وصیت نامه ها خواسته ها و نگرانی هایی است که فرد در مورد جانشین خود ابراز می کند و دیگر به او ضرری نمی رساند و به او آسیب نمی رساند و به گفته امام ، راز من این است که روز بعد صندلی من خالی است و شخص دیگری روی آن می نشیند این است که شما خواهید فهمید چه کسی شما از دست داده اید.

نسبت اندکی قبل از عزیمت به امام و سایر کشورها پس از بازگشت از صفین و تجربه حادثه ناخوشایندی ، وصیت نامه ای از امام حسن (ع) ، یکی از نامه های طولانی نهج البلاغه ، که حاوی مطالب اساسی و ارزشمند است ، می فرستد. نکات و توصیه ها 31) وی پس از ضربه زدن ، اراده کوتاهی (خطبه 149) دارد که اعتقادات انسان یا نیازهای انسانی را از دیدگاه امام به شرح زیر بخواند:

1. ایمان به خدا ، عمل به سنت های نبوی و اعتقاد به مرگ انسان ، که اساس دین آسمانی و تعامل انسان است و متعلق به چیزها نیست ، با چشم پوشی از امور دنیوی و حرص و آز ، این فسادپذیری و ناپایداری است.

۲. روابط اجتماعی و همجوشی (خطبه 149) ، پرهیز از جنگ و ناسازگاری و از همه مهمتر ، ارتقا promoting دیگران ، تمرین دوستی و تحمل در زمینه روابط و پرهیز از سو susp ظن و بدخواهی نسبت به دیگران. در جایی که تحمل بزرگ تلقی شود ، به جای تحمل زیاد قرار می گیرد (شهیدی ، ترجمه نهج البلاغه ، ص 305).

سه. تلاش برای سازماندهی زندگی و ارتقا work کار مردم ، تا جایی که ممکن است توانمند باشد (همان ، ص 145) ، بر دو نکته اساسی تأکید دارد.

اول: با پرهیز از وابستگی به دیگران / قدرت ، آزادی و کرامت انسانی را حفظ کنید. شما نباید از شخص دیگری چیزی بخواهید!

دوم: توجیه نکردن هدف به وسیله خواسته ها را هرگز به خیر نرسید ، با شرارت انجام داده و با سخت کوشی به ثروت نرسیده نرسید.

4. بخشش بهتر از انتقام و پیروزی است ، پس روابط خود را با برادران و دوستان تقویت کنید و از دشمنان و نرم خوی استفاده کنید (همان ، ص 306).

5. پایداری شخصیت و تحت تأثیر شرایطی که در آن قرار گرفته است ؛

خون این ارزش های انسانی و عزت اوست که اراده امام از خانه به دست آورد. این نباید به هیچ وجه به خود یا دیگران آسیب برساند ، زیرا نباید با دیگران تعامل کند به گونه ای که نشان دهنده بی توجهی به کرامت باشد. و این ارزش اوست. همانطور که در بخش Wills در این مورد ذکر شد ، قانون طلایی اخلاق: رم پسرم! خود را بین خود و دیگران قرار دهید. سپس بگذارید دیگران همان کاری را که دوست دارند برای شما انجام دهند و کارهای بدی برای خودتان انجام دهند. مظلوم واقع نشوید زیرا ستمدیده را دوست ندارید و کارهای خوب را دوست دارید. من می خواهم با من خوب رفتار شود … (نامه 31).

زندگی بشر تنها وقتی معنا پیدا می کند که همه از نظر مذهبی – به معنای پایبندی به اصل ارزشها – بالاترین مسیر تعالی و اخلاق را انتخاب کنند. این همان چیزی است که امام در طول زندگی و با اراده خود به آن رسیده است.

* استاد ، م Instituteسسه علوم و فرهنگ اسلامی ، بهار 1400. a.vasei@isca.ac.ir

دکمه بازگشت به بالا