اجتماع

شاخص‌های وزارت بهداشت برای آب آشامیدنی سالم / موانع ساختاری در تامین آب شرب ۲ استان

رئیس اداره آب و فاضلاب وزارت بهداشت ضمن تشریح شاخص های بهداشتی آب آشامیدنی ، موانع موجود در این زمینه را در استان های خوزستان ، سیستان و بلوچستان برشمرد.

مهندس غلامرضا شقاقی در مصاحبه با گزارشگر یک ، در مورد آب آشامیدنی ، وزارت انرژی در حال تأمین آب از طریق شرکت های آب و فاضلاب است و وزارت بهداشت مسئول نظارت بر رعایت استانداردهای ملی است. کیفیت آب بر اساس دستورالعمل های از پیش تعیین شده ارائه شده توسط دانشکده پزشکی به روش های مختلفی کنترل می شود که یکی از آنها مدیریت کیفیت آب است.

مطالعه آب آشامیدنی کشور از سه جنبه فیزیکی ، شیمیایی و میکروبی

وی افزود: “آب از سه جنبه مورد بررسی قرار می گیرد: فیزیکی ، شیمیایی و میکروبی.” مهمترین مسئله مسئله میکروبیولوژیکی آب است که برخلاف آلاینده های شیمیایی اثرات کوتاه مدت دارد و اگر مشکلات مرتبط با آن سلامت آب را تهدید کند ، بلافاصله شاهد شیوع بیماری خواهیم بود. به همین دلیل ، پایش میکروبی آب کمتر انجام می شود. برخی از نظارت ها مانند باقی مانده کلر آزاد ، کدورت و pH آب روزانه کنترل می شوند.

وی در ادامه گفت: “مواد شیمیایی معمولاً هر شش ماه تا یک سال بازرسی می شود ، زیرا تغییرات کمی وجود دارد. بازرسی از تأسیسات آب آشامیدنی نیز برای نظارت انجام می شود ، که امکان سنجی سیستم تأمین آب را بررسی می کند و در صورت وجود مشکلی ، خطر سیستم آب را تعیین می کند. با نتیجه نظارت ، بلافاصله به منبع تأمین آب و سازمانهای مرتبط در هر سطح برای حل مشکل گزارش می شود.

برنامه ایمنی آب آشامیدنی

شقاقی افزود: “کیفیت آب آشامیدنی ، به ویژه پارامترهای میکروبی آب ، در هر زمان می تواند تغییر کند و نتایج مدیریت کیفیت آب به تنهایی رضایت بخش نیست.” سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای اطمینان از کیفیت آب آشامیدنی سالهاست در حال تدوین برنامه ای تحت عنوان “ایمنی آب آشامیدنی” است و ما چندین سال است که این برنامه را در چندین استان با همکاری سازمان های مربوطه مانند: وزارت انرژی ، اداره امور داخلی ، گروه جهاد ما وزارت کشاورزی ، حفاظت از محیط زیست ، صنعت ، معدن و تجارت و نفت را دنبال می کنیم ، بر اساس آن تمام خطرات آب آشامیدنی در حوضه های آبریز را تعیین و بررسی می کنیم. تا حد مصرف برای انجام اقدامات كنترلی لازم. اکنون برخی از شهرها از نظر ایمنی در آب گواهی دریافت کرده اند.

مشکلات ساختاری در خوزستان و سیستان و بلوچستان

وی درباره وضعیت سلامت کیفیت آب در سیستان و استانهای بلوچستان و خوزستان گفت: “ما با مشکلات ساختاری در استان روبرو هستیم ، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی ، مسائل آب در اثر خشکسالی بیشتر می شوند. به همین دلیل ، ما موفق به دریافت برنامه ایمنی خود شده ایم. ما در این شهر محلی آب نداشتیم. از طرف دیگر ، شاخص های مختلف کلر آزاد باقیمانده ، کدورت و شوری در آب شهرهای استان خوزستان مطلوب نیستند ، که به دلیل مشکلات شبکه های زهکشی ، تصفیه خانه ها و منابع آب است. در تابستان ، شوری بسیار کمتر از استاندارد ملی است. این مشکلات سالهاست که دنبال می شود و برای حل آنها باید زیرساخت های لازم با کمک دولتها فراهم شود.

وی افزود: “البته ، چندین تصفیه خانه در حال ساخت و تکمیل است که به بهبود کیفیت آب کمک می کند.” بهداشت کیفیت آب در برخی مناطق مانند خوزستان به دلیل زیرساخت ها و عدم جمع آوری و تصفیه فاضلاب کافی به چالش کشیده شده است. وزارت بهداشت فقط در این زمینه به عنوان ناظر عمل می کند و هیچ قدرت اجرایی برای تغییر یا بهبود اوضاع ندارد.

خشکسالی و کمبود آب آشامیدنی ؛ مشکلات اصلی سیستان و بلوچستان

مدیر بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت گفت: “در سیستان و بلوچستان ، بزرگترین مشکل به دلیل خشکسالی دسترسی به آب آشامیدنی در تعداد کم و دسترسی به برخی مناطق است.” آب آشامیدنی توسط تانکرها انجام می شود. “نه ، به طور حتم آب از این طریق تأمین می شود ، اما برای اطمینان از دسترسی آسان باید اقدامات مناسب انجام شود.

وی افزود: “شاخص های مختلفی درباره سلامت آب آشامیدنی وجود دارد و یکی از آنها دسترسی به آب آشامیدنی است. در واقع حداقل 50 تا 100 لیتر آب در روز باید فراهم شود تا این قابلیت دسترسی وجود داشته باشد.” شاخص بعدی شاخص کیفیت میکروبی است که 95٪ و 99٪ یا بیشتر را در مناطق شهری اجازه می دهد. در عمل ، نتیجه باید با استانداردی مطابقت داشته باشد كه این رقم در برخی از مناطق استانهای سیستان و بلوچستان و خوزستان كمتر از این شاخص باشد.

با این حال ، بیماری های منتقله از طریق آب

وی همچنین در مورد بیماری های منتقله از طریق آب به گزارشگر یک گفت: “این بیماری بیشتر میکروب های بیماری زا است که مشهورترین آن وبا است.” با این حال ، بیماری های دیگری نیز وجود دارد ، مانند سل و هپاتیت A. البته برخی ویروس ها مانند ویروس نوروواک نیز از طریق آب قابل انتقال هستند. آلاینده های شیمیایی همچنین تأثیرات طولانی مدت بر سلامت انسان دارند. به عنوان مثال ، وجود آرسنیک در آب ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

دستگاه تصفیه آب خانگی؛ آره یا نه؟

سرانجام ، شاگاگی گفت: “کیفیت و سلامت آب توسط وزارت بهداشت و کارشناسان شرکت های آب و فاضلاب بررسی و کنترل می شود.” استفاده از سایر دستگاه های تصفیه آب در خانه اغلب منجر به کیفیت پایین آب یا کاهش قابل توجه مقدار املاح می شود زیرا دیگر تحت کنترل نیستند و به درستی کنترل نمی شوند ، اما برخی املاح باید از طریق آب به بدن انسان برسد. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا