عمومی

شوخی های‌ برخی‌ با جشنواره جهانی فجر

به نظر می رسد برای اینکه مسئولان فعلی در مذاکرات بعدی خود مرتکب اشتباهی قابل پیش بینی اما غیرقابل برگشت نشوند باید به چند نکته اشاره کرد.

1. تاریخ را تنظیم کنید

اساساً ضروری است که همه رویدادهایی که وارد تقویم بین المللی می شوند با رویدادها و فرآیندهای مهم تشکیل دهنده آن تقویم همپوشانی نداشته باشند.

جشنواره فیلم کن با همکاری FIAPF جشنواره فیلم را در یک زمان مشخص در اواسط ماه مه برگزار می کند، مگر اینکه جشنواره فیلم به دلیل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به ناچار جابه جا شود.

شرط جشنواره فجر با FIAPF قرار است در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به گونه ای برگزار شود که با کن همپوشانی نداشته باشد.

نتیجه ترکیب این دو شرط به طور منطقی در نامه FIAPF آمده است.

در چنین شرایطی به نظر می رسد بهتر است از مشاوری حاذق و کارآمد استفاده کنید که به زبان انگلیسی آشنا باشد و در خوش بینانه ترین موارد مرتکب چنین اشتباهاتی نشود.

۲. نیاز به مراجعه به تقویم میلادی

در صورت تحقق تصمیم اخیر سازمان سینمایی، جشنواره فجر در سال 2022 در صحنه بین المللی برنامه ای نخواهد داشت. بر این اساس، پس از سپری شدن یک دوره تعطیلات قانونی به دلیل بحران کرونا در سال 2021، جشنواره یک دوره تعطیلات نامعتبر خواهد داشت. مسئولان و مذاکره کنندگان فعلی باید بدانند که سال 2022 بین خرداد 1400 تا بهمن 1401 پایان می یابد که جشنواره جهانی فجر برگزار نمی شود.

این خلأ که در مجامع بین المللی استدلال های قابل فهمی ارائه نکرده است، البته بر تداوم و اعتبار جهانی جشنواره فجر تأثیر منفی خواهد داشت.

سه. شایسته است نگاهی جدی به جشنواره های بزرگ بین المللی کشور داشته باشیم.

تجربه های غیرحرفه ای منجر به جشنواره های موضوعی یا ایدئولوژیک و یا حتی برخی از جشنواره های ملی گاهی آنقدر غیرحرفه ای است که به طور همزمان در شهرهای مختلف اکران می شود و یا حتی بدون اطلاع از صنعت سینما جشنواره های فیلم را در کشورهای دیگر برگزار می کند و همچنین توسط خارجی ها هدایت می شود.

به دلیل تقارن جشنواره فجر بهمن ماه و جشن انقلاب، بسیاری از مردم مفهوم این جشنواره را اشتباه گرفته و آن را جشنی عمومی می‌دانستند. در این میان برخی از خودی ها به دلیل همین اتفاق، جشنواره را صرفاً محلی برای شعارهای روبنایی می دانند.

جشنواره‌های بزرگ بین‌المللی فیلم کشور در واقع باید مکان‌هایی باشند که بر اساس کنوانسیون‌ها و قوانین این حوزه به فعالیت‌های سینمایی بین‌المللی می‌پردازند، نه جشنواره‌هایی که با وجود سالن‌های خالی، مدعی خرید فیلم‌های پرمخاطب خارجی هستند. مخاطبان تئوریک غیر جشنواره. . جشنواره‌های بزرگ این کشور برای افراد حرفه‌ای و عاشقان جدی فیلم برگزار می‌شود. آنها مخاطب محدودی هستند که برای سه نمایش در سالن حضور دارند و در جشنواره های درجه یک دیگر مانند ورشو، تالین و کارلووی واری مورد تقدیر قرار گرفته اند.

4. دستیابی به عضویت FIAPF

حضور اعضای هیئت مدیره FIAPF یعنی نمایندگان فدراسیون بین المللی تهیه کنندگان فیلم به تولیدکنندگان ایرانی امکان ارتباط مستقیم با آنها را می دهد و در صورت تداوم می تواند منجر به گسترش همکاری های بین المللی در زمینه تولید و عرضه شود. . البته، کسانی که همیشه به یک بودجه نامحدود گره خورده اند، اهمیت آن قابلیت های جدید را درک نمی کنند.

۵۸۵۸

دکمه بازگشت به بالا