عمومی

شیخ المُحدثین دوران؛ زبان حوزه

حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ مرتضی انصاری قمی از مبلغان دینی محسوب می شد. مرحوم آیت الله بروجردی درباره او صحبت کردند. هم زبان انصاری و هم قلم سید شرف الدین خادمان واقعی اسلام هستند. وی در 7 سال هجری قم به دنیا آمد و نسب این خانواده به شیخ قبیله ای سعد بن عبدالله بن ابی خلف ، یار امام حسن عسکری ، اشعری قمی برمی گردد. (با یکدیگر). پدر وی “آل عبدالصالح العابد المتهید” مرحوم آقا شیخ محمد حسین زاهد ، آگار شیخ اولگا ، ستایشگر و مشاغل شهر قم و از معتمدین گذرگاه بود. آقا شیخ ابوالقاسم قمی و آقا شیخ مهدی حکمی قمی.
گوهاز شیخ علی زاهد که توسط او و برادرش عابدی شناخته می شود (به دلیل شدت عبادت به این نام شناخته می شود) روزهای روزه و شعبان را در تابستانهای گرم و گرم روزه می گرفت و به هم پیوند می داد. در ماه رمضان نماز شب آنها رها شد. آنها در امر به معروف و نهی از منکر بسیار کوشا بودند و شخصاً از کسانی که مرتکب عمل نادرستی شده بودند توبه می کردند. در آغاز تأسیس حوزه علمیه قم در 7 هجری ، مرحوم انصاری در علوم دینی تحصیل کرد و مقدمات مرحوم علامه ادیب تهرانی و سطح ادبیات و آیات وی را معرفی کرد: میرزا محمد همدانی و ملا علی همدانی و حاج شیخ محمد علی حائری قمی آیه الله حاج سید محمد تقی خوانساری در دوره ای خارج از قانون و اصول آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری در کلاس 9 هجری قمری شرکت کرد و به زودی یکی از شاگردان برجسته وی شد. . در همین زمان ، مورد انتقاد شدید استادش قرار گرفت. داستان زیر گواه این ادعاست: یک روز قبل از اینکه او عام شود ، وقتی آیت الله هری وارد مجلس شد و منبر شیرین او به او نگاه کرد و او را صدا کرد و گفت: نام شما چیست و چرا هنوز تعمیم داده نشده اید؟ گفت انصاری: معلم! نام من شیخ مرتضی است و تاکنون توانایی ژنرال شدن را ندیده ام! آیت الله حائری گفت: “اگر شما شیخ مرتضی انصاری هستید (و نام خانوادگی وی در بین علما و مردم به” انصاری “معروف بود) ، پس توبه کننده ترین کسی هستی که سزاوار عمامه زدن است. فردا من مدرسه فیضیه هستم به اتاقت برو داخل بگذارید و عمامه ای روی سر خود بگذارید.

شیخ آل محدیتین دوران ؛  زبان دامنه

روز بعد مردم ، بازاریان و دانشمندان وقتی فهمیدند آقای حاج شیخ برای پرداخت هزینه عمامه شیخ مرتضی به مدرسه فیضیه می رود ، به مدرسه فیضیه رفتند.
وی از بنیانگذاران هجرت برای تبلیغات در ماه مبارک رمضان و محرم و به همراه دوستانش مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد و آیت الله شیخ محمدرضا طبسی بود. آیت الله طبسی ، مجله “حوزه” شماره در مصاحبه با 1 ، او گفت: در 10 سال گذشته من در ساوه بوده ام و دوستانم مکان دیگری را برای تبلیغ انتخاب کرده اند. مثلاً مرحوم سید محمد داماد آشتیان و مرحوم انصاری یزد را انتخاب کردند.
به گفته آیت الله حائری ، گو انصاری برای تأسیس جماعت و ترویج دین چند سال به روستای گاراکان (دو پاساک در آشتیان) رفت و مردم آنجا را به خطبه ها و خطبه ها کشاند. در حقیقت ، دین مردم گارکان و آشتیان به خاطر اقامت طولانی وی و تلاش شبانه روزی وی است. مرحوم استاد علامه ، حاج الاسلام سید عبدالعزیز طباطبایی گفت: «آقای انصاری در این مدت بیشترین استفاده را از وقت خود کرد.

شیخ محدثین دوران؛  زبان دامنه

او نسل دینی را آموزش داد ، بحارالانوار را به دقت مطالعه و تسلط یافت ، آن را حفظ و به دست آورد. او در تحقیق درباره حدیث تبحر زیادی داشت ، بنابراین هر حدیث از او می خواست که منبع صحیح را نقل کند. “پوشش چیست و بابی چیست؟” ؟ “او پاسخ داد. پس از حدود سه سال اقامت در منطقه ، وی برای انجام فعالیتهای مذهبی به خانه بازگشت.
وی گفت كه همانطور كه ​​در گارخان اقامت داشت و از زمان و جوانی خود استفاده می كرد ، به خاطر آوردن همه روایات بیهار آمد و به نظر می رسد كه روایات و حدیث های بحار در صورت لزوم از جلوی چشمان من می گذرد. ! او گفت من تمام تفسیرهای Bihar را در ذهن داشتم!

شیخ محدثین دوران؛  زبان دامنه

او خطیب بزرگی ، سخنوری فصیح ، فصیح و مبلغ دلسوز برای جامعه بود. عشق و اخلاص او نسبت به امام ناب – درجه کمال و روایت و راوی حدیث. وی روانشناس بود و غالباً مطالب روز را با حدیث و روایت تطبیق می داد و با شیرینی و مهربانی خود برای جامعه توضیح می داد. تخصص وی عمدتاً انتشار حدیث و اخبار بود که موضوع آن در آیات قرآن ذکر شده بود. او دهها حدیث و روایت را در انتهای تریبون آورد و آنها را با اشعار ، ضرب المثل ها و حکایات دلپذیر آمیخت. … او بیش از 30000 حدیث را حفظ کرد و از این گنجینه گرانبها در منبر به خوبی استفاده کرد.

* اعضای آکادمی پزشکی ایران

دکمه بازگشت به بالا