عمومیگزارشگر کسب و کار

صدا های عجیب و غریب از زیربندی

اگر در حین رانندگی احساس کردید صدای صوت قطار شنیده می شود، به این معنی نیست که شما به ایستگاه قطاری نزدیک شده اید بلکه تسمه ماشین شما شل شده است.

به گزارش خودروتک، گاهی این صدا و دیگر صداهای غیر عادی در خودروی شما آنقدر طبیعی جلوه می کنند که ممکن است دچار اشتباه شوید. مثلا فکر کنید باران می بارد یا فردی در نزدیکی شما در حال کار کردن با آبمیوه گیری است. گاهی خودروها صداهای نامتعارفی از خود بروز می دهند که قطعا بی دلیل نیست. کسی که به محض شنیدن این صداها را عیب یابی می کند، اصطلاحا صداگیر نامیده می شود.

صدایی شبیه به برخورد و سایش دو جسم فلزی

این صدا معمولا با فشردن پدال ترمز شنیده می شود. اصطکاک قسمت گوشتی لنت با دیسک ترمز چرخ موجب توقف خودرو می شود. به مرور زمان وقتی این قسمت گوشتی تمام می شود، دیسک ترمز چرخ با قسمت فلزی لنت ترمز درگیر می شود. تعمیرکاران در چنین مواقعی می گویند: « لنت تمام کرده اید». در حال حاضر بیشتر لنت ها از جنس سرامیک هستند.

گاهی اوقات ممکن است در حال حرکت و بدون گرفتن ترمز این صدا را بشنوید پس به یاد داشته باشید در چنین حالتی لنت ترمز شما تمام شده و باید تعویض گردد.

علائمی دیگری هستند که با دقت به آنها می توانید از تمام شدن لنت خودروی تان اطمینان حاصل کنید. کم شدن سطح روغن ترمز یکی از این علائم است. خودروهای مدرن چراغی هشدار دهنده دارند که تمام شدن لنت را تذکر می دهد. تمام شدن لنت از روی خط ترمز خودرو و قدرت آن هم قابل تشخیص است. بعضی مواقع این صدا را خرت خرت می شنوید.

صدای جیغ یا صوت

صدایی شبیه به صوت قطار یا سنگ فرز؛ این صدا معمولا از پیشرانه خودرو شنیده می شود و مربوط به تسمه است. تنظیم نبودن تسمه یا بروز ایراد در قطعات وابسته به تسمه مثل تسمه سفت کن باعث ایجاد این صدا می شود.

این صدا می تواند مربوط به هر کدام از تسمه ها باشد؛ تسمه دینام، تسمه مارپیچ و

صدای صوت کشیدن

اگر هنگام دور زدن خودرو یا چرخاندن فرمان به چپ یا راست، صدایی مانند صوت یا ناله از قسمت موتور شنیدید، «پمپ هیدرولیک فرمان» شما خراب شده است. سفت شدن فرمان از علائم دیگر ایراد در این قطعه است چرا که موجب کمتر جابه جا شدن روغن هیدرولیک در سیستم فرمان می شود.

بعضا پیش آمده است که تعویض روغن فرمان موجب از بین رفتن این صدا شده است. پس قبل از هر کاری ابتدا این کار را کنید و اگر باز هم صدا شنیدید، اقدام به تعویض پمپ روغن هیدرولیک کنید.

استفاده از روغن های غیر و فرسوده شدن بر اثر کارکرد طولانی، از دلایل خرابی پمپ هیدرولیک فرمان است.

صدای فیس فیس

صدایی شبیه به باز بودن آب و نشت آن از شیلنگ روی زمین؛ این صدا بیشتر از قسمت موتور خودرو حس می شود. نشت آب در سیستم خنک کننده موتور یا لوله وکیوم آن معمولا باعث بروز این صدا است. از علائمی که به شما کمک می کند مطمئن شوید که ایراد مربوط به همین قسمت است، بالا رفتن مصرف سوخت و حرارت بیش از اندازه موتور ماشین است.

صدای تق تق

این صدا را تنها زمانی متوجه می شوید که فرمان را به چپ یا راست بچرخانید. از هر سمت که صدای تق تق شنیدید سر پلوس یا کله پلوس آن سمت خراب است.

اگر در حین حرکت، لرزشی زیر پای راننده یا شاگرد حس شود ناشی از تاب برداشتن میل پلوس است.

صدای زوزه کشیدن

شایع ترین علت شنیدن این صدا سوختگی، خوردگی یا به اصطلاح کچل شدن دنده برنجی است. اگر دیفرانسیل در قسمت عقب باشد، ممکن است این صدا کمی متفاوت تر به گوش برسد. از دلایل دیگر صدای زوزوه کشیدن خرابی بوش دنده، خرابی بلبرینگ و خرابی کراون ویل و پینیون است.

از مهمترین دلایل بروز این خرابی ها و به طبع شنیدن صدای زوزه، تعویض نامناسب دنده و وارد شدن فشارهای بیش از حد به دیفرانسیل باشد.

صدای تلق تلق

شنیدن هر صدایی شبیه به تلق تلق خصوصا هنگام عبور از دست انداز، مانع و چاله های خیابانی مربوط به سیستم تعلیق و جلوبندی است. در این مواقع تنها تعمیرکاران خودرو می توانند تشخیص بدهند که صدا دقیقا مربوط به کدام ناحیه و کدام قطعه است.

صدایی شبیه به برخورد باران به یک سقف فلزی (شاق شاق)

شنیدن این صدا ناشی از عملکرد نادرست سوپاپ در جایگاه خود است. شل بودن یا لق بودن سوپاپ از مهمترین عوامل عملکرد ناصحیح سوپاپ هاست.

صدای خر خر کردن یا آبمیوه گیری

خرابی دنده های گیربکس و ناهماهنگی در جابه جایی نیرو بین چرخ دنده های گیربکس از دلایل شنیدن صدای گرفتن آب هویج در ناحیه گیربکس است. شنیدن صدای آبمیوه گیری بیشتر حین تعویض دنده به گوش می رسد.

توجه داشته باشید؛ در خودروهایی که دیفرانسیل در جلو است، به دلیل یکپارچه گی گیربکس و دیفرانسیل، صدا کمی متفاوت تر می شود.

صداهای ضربه ای از ناحیه موتور خودرو

شنیدن صداهایی شبیه به تاپ تاپ یا ضربه ی چکش به جسمی سخت از جمله صداهایی است که از قسمت موتور خودرو به گوش می رسد. به طور کلی شنیدن چنین صداهایی ناشی از عملکرد نادرست قطعات در سیستم موتور خودرو است. مثلا نارسایی در کوئل موتور باعث شنیدن صدای پق پق می شود.

حواستان باشد شنیدن صداهای غیرعادی از این قسمت را شوخی نگیرید و سریعا به متخصصین مراجعه کنید.

در این مقاله به بررسی علت صدا های غیر عادی خودرو می پردازیم که نباید نادیده گرفته شوند، چرا که ممکن است هشدار دهنده یک خطر جدی باشند. بنابراین با تشخیص و عیب یابی صدای زیاد ماشین به رفع آن می پردازیم.

عیب یابی صدای غیر عادی خودرو

تشخیص علت 15 صدای غیر عادی ماشین

به سروصداهای ناهنجار به دقت گوش بدهید. اگر هر روز تکرار می شوند به این معنی است که مشکل جدی شده و وقت اقدام کردن است. با بی توجهی مشکل خود به خود رفع نخواهد شد و باید عیب یابی خودرو از روی صدا را جدی گرفت؛ چرا که تعلل در انجام تعمیر مشکل را حادتر می کند که به معنی تعمیرات گران قیمت تری هم خواهد بود.

1- صدای ناله هنگام چرخاندن فرمان

اگر زمانی‌که پارک کرده‌اید و هنوز موتور روشن است، با چرخاندن فرمان به چپ و راست صدایی شبیه ناله از آن می‌شنوید، احتمالا سطح مایع هیدرولیک فرمان پایین آمده است. این مشکل به سادگی با اضافه‌ کردن مایع هیدرولیک رفع می‌شود. بااین‌حال بررسی کنید که آیا مایع با گذشت زمان مصرف شده است یا اینکه نشتی دارد. درصورتی‌که نشتی داشت باید نزد مکانیک بروید.

2- صدای کلیک کلیک هنگام دور زدن

علت صدای چرخ ماشین

اگر در هنگام دور زدن یا گاز دادن صدای کلیک کلیک می‌شنوید، پلوس خودرو ایراد پیدا کرده است. ممکن است سرپلوس یا میله آن مشکل داشته باشد. اگر فرمان را به سمت راست می‌چرخانید این صدا را می‌شنوید، میله سمت راست مشکل دارد و بالعکس. شاید هم این صدا به دلیل میله رابط چرخ و فرمان باشد که شل شده است. این مورد را سریعا به مکانیک نشان دهید، زیرا خطرناک است و ممکن است در هنگام رانندگی نتوانید به‌راحتی خودرو را کنترل کنید.

صدای غیرعادی در هنگام دور زدن

صدای غیر عادی خودرو

اگر فقط در هنگام دور زدن صدای غیرعادی از اتومبیل می‌شنوید، ممکن است لاستیک‌ها کم‌باد باشند یا اینکه ساییده شده باشند. اگر مشکل از چرخ‌ها نبود، ممکن است بلبرینگ فرسوده شده باشد یا چرخ‌ها به‌خوبی بالانس نشده باشند.

3- صدای کلیک هنگام استارت

اگر صدای کلیک شنیدید و به‌دنبال آن خودرو روشن نمی‌شود، خوابیده است. ممکن است یک کلیک بشنوید یا چند کلیک، فرقی نمی‌کند. اگر بعد از آن خودرو روشن نشود، مشکل آن به‌وضوح باتری است و باید باتری را عوض کنید.

4- شنیدن صدای پیس پیس خودرو

در صورتی که چنین صدایی به گوشتان خورد، سیستم خنک کننده موتور یا لوله وکیوم را چک کنید. سیستم خنک کننده موتور، حرارت موتور را متعادل نگاه می‌دارد و دیگری به کنترل میزان سوخت ورودی به موتور مربوط است که اگر دچار مشکل باشد، ماشین شما سوخت بیشتری نسبت به حالت عادی مصرف می‌کند.

5- صدای جیغ مانند برخورد دو فلز در هنگام ترمزگیری

صدای کشیدن دو فلز هنگام ترمز گرفتن

اگر صدای جیغ لنت ها تبدیل به صدای آهن قراض شده نشان دهنده کشیده شدن دو فلز روی یکدیگر می باشد. لنت ها مقصر اصلی هستند و با هر بار ترمزگیری یکی از روتور ها آسیب می بیند. گاهی اوقات ممکن است در حال حرکت و بدون گرفتن ترمز این صدا را بشنوید پس به یاد داشته باشید در چنین حالتی لنت ترمز شما تمام شده و باید تعویض گردد.

این صدا معمولا با فشردن پدال ترمز شنیده می شود. اصطکاک قسمت گوشتی لنت با دیسک ترمز چرخ موجب توقف خودرو می شود. به مرور زمان وقتی این قسمت گوشتی تمام می شود، دیسک ترمز چرخ با قسمت فلزی لنت ترمز درگیر می شود. تعمیرکاران در چنین مواقعی می گویند: « لنت تمام کرده اید». در حال حاضر بیشتر لنت ها از جنس سرامیک هستند.

مقاله پیشنهادی:

6- صدا هیس ‌مانند شبیه صدای خروج هوا زیر داشبورد

صدای هو هو در سرعت بالا

این صدا معمولا در هنگام فشردن یا رها کردن پدال ترمز شنیده می‌شود. ممکن است چندثانیه پس از خاموش‌ کردن خودرو هم آن را همچنان بشنوید. این صدا نشانه مشکلی در سیستم تقویت ترمز (بوستر) است. برای رفع آن باید این سیستم تعمیر شود. ممکن است بوت یا مهروموم تقویت‌کننده ترمز شکسته یا فرسوده باشند.

اگر این صدا را فقط در زمان روشن یا خاموش کردن سیستم گرمایشی/ سرمایشی خودرو می‌شنوید، احتمال دارد فن که زیر داشبورد نصب شده است خراب شده باشد. گاهی این صدا فقط زمانی شنیده می‌شود که سیستم را روی آخرین درجه تنظیم کرده باشید.

7- صدای تیک‌ تیک ماشین

اگر از موتور روشن خودرو صدای تیک یا کلیک می‌شنوید، ممکن است صدا از پیستون‌ها باشد. برای اینکه پیستون‌ها نرم و روان کار کنند، باید چرب باشند. بنابراین اگر سطح روغن پایین آمده باشد صدای پیستون‌ها بلند می‌شود. بنابراین با دیپ‌استیک یا میله ژرفاسنج اول سطح روغن را در مخزن بررسی کنید. اگر مشکل از کمبود روغن نبود، اتومبیل را به تعمیرگاه ببرید.

8- صدای انفجار بلند اگزوز

برای عیب یابی خودرو از روی صدا، همیشه نباید به صداهای داخل پیشرانه اتومبیل توجه کرد؛ گاهی وقتها سرو صداها از بخش های دیگری از ماشین از جمله اگزوز شنیده می شود؛ اگر صدای شنیده شده مانند صدای انفجاری بلند داخل اگزوز خودرو باشد پدیده بکفایر اتفاق افتاده است. احتمالاً مخلوط سوخت و هوا بیش از اندازه غنی است. همچنین دلیل دیگر این پدیده می تواند عملکرد ناقص و نادرست کاتالیزور اگزوز باشد.

اگزوز خودرو وظیفه خارج‌ کردن دود ناشی از احتراق سوخت در موتور خودرو را دارد. اگر لوله اگزوز فرسوده شده باشد، زنگ زده و نشتی پیدا می‌کند. اگر صدایی مانند انفجار شنیدید و بوی دود اگزوز را حس کردید مشکل از اگزوز است.

9- صدای  ضربه یا سیلی ‌زدن از زیر خودرو

علت صدای غیر عادی خودرو از زیر ماشین

اگر از پایین خودرو صدای ضربه‌ زدن یا تق‌تق بشنوید، مشکل از یاتاقان متحرک یا یاتاقان اصلی است. در این حالت به اصطلاح می‌گویند خودرو یاتاقان زده است. اگر صدا از بخش مرکزی خودرو به‌گوش برسد و شبیه صدای سیلی ‌زدن باشد، احتمال دارد رینگ پیستون یا دیواره پیستون فرسوده شده باشند.

در هر دو حالت، اگر با شنیدن صدای تق‌تق یا سیلی ‌زدن بی‌توجهی کنید و خودرو را خاموش نکنید، ممکن است موتور بسوزد. برای بردن خودرو به تعمیرگاه، بهترین کار این است که با امداد خودرو تماس بگیرید.

مقاله پیشنهادی:

10- صدای زوزه کشیدن ماشین

علت صدای زوزه کشیدن ماشین هنگم گاز دادن

شایع ترین علت شنیدن این صدا سوختگی، خوردگی یا به اصطلاح کچل شدن دنده برنجی است. اگر دیفرانسیل در قسمت عقب باشد، ممکن است این صدا کمی متفاوت تر به گوش برسد. از دلایل دیگر صدای زوزوه کشیدن خرابی بوش دنده، خرابی بلبرینگ و خرابی کراون ویل و پینیون است.

صدای خفیف و بم یا زوزه در زیر خودرو

عوامل مختلفی می توانند منجر به تولید این صدای ناهنجار در خودرو شوند. اگر با تغییر در شتاب خودرو صدا نیز تغییر می کند احتمالاً دیفرانسیل نیاز به روغن دارد؛ گیربکس مشکل پیدا کرده، سیبک ها پوسیده شده اند و یا بلبرینگ چرخ ها مشکل پیدا کرده اند. مشکل اینگونه صداها این است که در زیر خودرو تشدید شده و پژواک پیدا می کنند در نتیجه تشخیص درست منبع آن ها کمی مشکل است.

11- صدای تلق تلق هنگام عبور از دست انداز ها

شنیدن هر صدایی شبیه به تلق تلق خصوصا هنگام عبور از دست انداز، مانع و چاله های خیابانی مربوط به سیستم تعلیق و جلوبندی است. در این مواقع تنها تعمیرکاران خودرو می توانند تشخیص بدهند که صدا دقیقا مربوط به کدام ناحیه و کدام قطعه است.

شنیدن صدای ضربه و دنگ در سرعت گیر‌ها

صدایی شبیه به دنگ روی سرعت گیر‌ها یا ناهمواری‌های جاده به گوشتان می‌خورد؟ احتمالا مشکل از سگدست و یا اتصالات محور‌ها و شاسی است. البته قبل از اینکه به تعمیرگاه بروید، از زیر ماشین اتصالات اگزوز را نیز بررسی کنید که دچار لقی نباشند.

12- صدای قیژقیژ بعد از ترمزگیری

علت صدای غیر عادی خودرو از زیر ماشین

تولید این صدای غیر عادی خودرو نیز می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. از عوامل ساده ای چون کثیفی روی روتور ترمز، لنت ها و کفشک ها گرفته تا عوامل پیچیده تری چون خرابی بسیار زیاد لنت ها و یا کفشک های ترمز. همچنین می تواند منشا صدا تمام شدن لنت و برخورد نشانگر فلزی تمام شدن لنت با دیسک ترمز باشد که نشان می دهد وقت تعویض لنت فرا رسیده است.

صدای قیژقیژ موقع شتابگیری با خودرو:

این صدا نشان دهنده یا تسمه ها است. عامل دیگر ایجاد این صدا همچنین می تواند از تنظیم خارج شدن پولی گرداننده دستگاه هایی مثل واترپمپ باشد.

13- صدای جیغ‌ مانند پس از روشن‌ کردن خودرو

علت صدای غیر عادی خودرو ماند جیغ تسمه

اگر پس از روشن ‌کردن خودرو صدایی جیغ ‌مانند می‌شنوید که پس از گرم‌ شدن خودرو از بین می‌رود، مشکل از تسمه دینام است. اگر این تسمه را تعویض کردید و صدا قطع نشد، ممکن است تنسیونر (تنظیم‌کننده کشیدگی تسمه) آن فرسوده شده باشد.

برای اینکه مطمئن شوید، درهنگامی‌که موتور دارد کار می‌کند، روی تسمه دینام آب اسپری کنید. مواظب باشید آب روی خودتان نپاشد. اگر صدا قطع شد، تسمه دینام فرسوده است. موتور را خاموش کنید و تسمه را بررسی کنید که جایی از آن پارگی یا ترک دارد یا خیر.

14- صدای تقه از زیر ماشین هنگام گاز دادن

اگر زمانی که گاز می‌دهید، خودرو صدایی غیرعادی، شبیه به صدای ماشین‌های اوراقی می‌دهد، احتمالا یک سوراخ در قسمت اگزوز وجود دارد. اگرچه وجود سوراخ در اگزوز، موجب صدمه به ماشین نمی‌شود، اما از آن جا که در نتیجه‌ی این اتفاق، گاز‌های خطرناک به داخل اتاق خودرو نشتی پیدا می‌کنند، ممکن است برای سرنشینان آسیب زا باشد.

15- صدای سائیدگی چرخ دهنده‌ها هنگام تعویض دنده

صدای جیغ یا سوت مانند تعویض دنده یعنی سیستم انتقال قدرت خودرو خوب کار نمی‌کند اگر هنگام تعویض دنده صدایی شبیه جیغ یا ساییدگی شنیدید، حتما تا خرج سنگینی روی دست شما نگذاشته، به تعمیرگاه مراجعه کنید خوشبختانه امروزه به کمک دستگاه‌های دیجیتالی، مشکل گیربکس قابل تشخیص است و اگر زود مراجعه کنید جلوی هزینه‌های بیشتر را می‌گیرید.

صدا‌های عجیب از سایر قسمت‌های خودرو

عیب یابی صداهای غیر عادی خودرو

گاهی اوقات تعویض نکردن برخی قطعات کوچک موجب می‌شود تا به اجزای اصلی موتور خودرو شما آسیب برسد و وسایلی مانند پیستون‌ها از کار بیفتند می‌توانید با چکاب ماهانه خودروی خود، از این خسارات بزرگ جلوگیری کنید.

در انتها باید بگوییم که اگر از خودروی خود صدا‌های عجیب و غریب می‌شنوید، آخرین چیزی که باید انجام دهیم این است که ان را نادیده بگیرید بهترین راه برای محدود کردن هزینه‌های تعمیر، نگهداری منظم و هوشیاری است که با سرعت عمل همراه شود.

صدای چلپ چلپ خودرو

این صدا به احتمال زیاد مربوط به فن ها است و یا یکی از تسمه ها پاره پاره شده است.

صدای خس خس از اعماق خودرو

منشاء این صدا می تواند سیستم اگزوز خراب و یا حتی لنت ترمز خراب باشد.

صدای تقه از زیر ماشین هنگام دست انداز

کالیپر ترمز و یا دیگر قسمت ها آسیب دیده و یا از بین رفته اند و یا به درستی نصب نشده اند.

تشخیص علت صدا های غیر عادی خودرو چیست؟

این‌ها فقط تعدادی از مهم‌ترین صداهای خودرو بودند که به ما در شناسایی مشکل و رفع آن کمک می‌کنند. برای اینکه اتومبیل‌تان به‌دلیل بی‌توجهی مشکلات جدی‌تری پیدا نکند، با شنیدن صداهای غیرعادی در خودرو، حتما نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

علت صدای غیر عادی موتور خودرو چیست؟

علت صدا های غیر عادی موتور ماشین

صدا های غیر عادی خودرو در برخی اوقات از سمت موتور ماشین به گوش می رسد که به معنای صدای اضافه بوده و لازم است تا فورا به عیب یابی صدا بپردازیم. این صداها معمولا از سمت موتور خودرو است که مهمترین بخش یک خودرو محسوب می شود و قطعا اگر به خوبی مورد بازدید قرار نگیرد می تواند صدماتی را وارد نماید.

 علت صدای تیک تیک از موتور

دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو به دو دلیل می تواند از سمت سوپاپ ها باشد. یکی به دلیل کمبود روغن موتور و دیگری به دلیل سفت شدن فیلتر می باشد. این صدا با یک نظم دقیق به مانند تیک تاک ساعت است و از بالای موتور می توان صدای آن را به وضوح شنید. معمولا به دلیل ایراد در قسمت روانکاری که خود به دلایل کمبود روغن یا کیفیت پایین روغن می باشد است. و سفت بودن فیلتر و لق شدن سوپاپ ها هم از دلایل این صدای غیر عادی می تواند باشد.

صدای ناشی از یاتاقان زدن موتور

این صدا معمولا به شکلی بلند و واضح از زیر موتور شنیده می شود و با توجه به میزان خرابی یاتاقان می تواند متغییر باشد. یاتاقان زدن خودرو همانطور که در مطالب پیشین گفتیم می تواند بر اثر ایراد در روانکاری خودرو باشد. و این امر که معمولا به دلیل کمبود روغن است. برای عیب یابی این امر، موتور خودرو باید از قسمت زیرین باز شود و وضعیت یاتاقان ها و میل لنگ بررسی شود.

تنفس بد خودرو

علت صدای خر خر موتور خودرو

در اتصالات فلز به فلز در موتور خودرو واشرهایی استفاده می شود تا جلوی نشتی گرفته شده و به خوبی آب بندی انجام شود. از همین رو اگر واشر گلویی اگزوز خراب شود یک صدای ویزویز از این قسمت به گوش می رسد. و همچنین ممکن است یک صدای تاپ تاپ از همین قسمت به گوش برسد.

همچنین اگر واشر جانبی اگزوز دچار خرابی و نشت شود یک صدای تاپ تاپ در زمان بالا رفتن دور موتور به گوش خواهد رسید. همچنین در خودروهای انژکتوری واشری به نام منوفیلد وجود دارد که در صورت خرابی می تواند منجر به نوسان دور موتور شود به مانند خرابی استپر موتور و از همین رو صدای نشتی هوا از این قسمت به گوش خواهد رسید.

جسم خارجی در سیلندرها

علت صدای غیر عادی موتور خودرو

در صورت قرار داشتن یک جسم خارجی درون سیلندرها یک صدای کاملا واضح به گوش می رسد. این اجسام خارجی در زمان تعویض شمع ها و باز کردن ورودی هوای موتور، ممکن است که به داخل سیلندرها برود و تنها از طریق باز کردن سرسیلندرها می توان آن جسم را خارج نمود.

یکی دیگر از دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو خراب شدن زنجیر تایم می باشد. همانطور که در مطالب پیشین گفتیم در برخی از خودروها از تسمه تایم و در برخی از موتورها از زنجیر تایم استفاده می شود.. ااگر زنجیرتایم شل شود صدایی به مانند صدای فیلرها به گوش خواهد رسید و توسط یک مکانیک ماهر به راحتی تشخیص داده می شود. برای حذف این صدا باید این قطعه تعمیر یا تعویض شود.

مقاله پیشنهادی:

خرابی دسته موتورها

صدای زوزه موتور ماشین

دسته موتور اصولا به دلیل داشتن یک قطعه لاستیکی قسمت هایی از موتور مانند گیربکس را در جای خود نگه می دارد. و همچنین از لرزش و انتقال آنها و همچنین ارتعاشات انها جلوگیری می کند. اگر بخش لاستیکی دسته موتورها خراب شود منجر به ارتعاشات غیر قابل کنترلی خواهد شد که موتور را به لرزش در می آورد و برای حذف این صدا باید دسته موتورها تعمیر یا تعویض شوند.

قطعه دیگری در موتور خودرو به نام گژنپین وجود دارد و در صورت لق بودن ان، صداهایی ممکن است به گوش برسد. تنها راه حل این مشکل هم باز کردن موتور خودرو می باشد که پس از ان باید گژنپین معیوب، تعویض شود.

ضربه به موتور خودرو

زمانی که قبل از بالا آمدن پیستون جرقه زده شود، در اثر نیروی بسیار زیاد انفجار پیستون دچار ضربه شدید و اضافه می شود و این زمانبندی مختل شده می تواند صدای زیادی را ایجاد نماید. این مشکل به سرعت باید عیب یابی شود زیرا می تواند منجر به صدمات زیادی به موتور خودرو شود.

تایم بندی اشتباه حرکات پیستون ها و تنظیم نبودن زمان جرقه می تواند منجر به ضربه در موتور و ایجاد صدا شود. اگر جرقه قبل از بالا رفتن پیستون زده شود، پیستون با نیروی زیاد انفجار مواجه می شود و این امر منجر به ایجاد صدای زیادی در موتور خودرو می شود.

همچنین در برخی از مواقع، سوختن واشر سرسیلندر در مابین دو سیلندر باعث می شود تا کمپرس یک سیلندر به خانه بغلی سرایت کند و در عین کاهش قدرت موتور، مشکلات دیگری ایجاد نماید. این صدا توسط مکانیک های ماهر و با تعویض واشر سرسیلند انجام می پذیرد.

علت صدای زیاد موتور ماشین

علت صدای زیاد موتور ماشین

در ابتدا باید بدانیم که خودروی ما به چه دلیلی صدای زیادی تولید می کند. اگر به تازگی متوجه شده اید که خودروی شما صدای بیشتری نسبت به قبل تولید می کند و یا لرزش موتور را در هنگام رانندگی می توان حس نمود، باید به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است قسمتی از خودرو دچار مشکل شده باشد. این مشکل می تواند در موتور خودرو، اتصالات خودرو، اگزوز، جعبه دنده، فن ها، عایق بندی و یا هر مورد خاص دیگری باشد. پس برای دست یافتن به بهترین نتیجه، ابتدا بهتر است سر منشا ایجاد صدای زیاد خودرو را بیابیم.

اگر صدای خودروی شما زیاد شده است و در هنگامی که در کابین خودرو نشسته اید، صدای زیاد خودرو باعث از بین رفتن تمرکز شما شده است، بهتر است قبل از اقدام به هر کاری، موارد زیر را یک به یک چک و بررسی نمایید.

خرید و فروش اقساطی دنا پلاس اتومات در سایت ما امکان پذیر شد

عیب یابی صدای زیاد خودرو

  • اگزوز و اتصالات اگزوز را بررسی نمایید که فاقد هر گونه شکستگی، روزنه یا گرفتگی باشد.
  • اتصالات موتور و دسته موتور را چک نمایید که فاقد شکستگی و ترک خوردگی یا شل شدگی باشد.
  • کمک فنرها، اکسل ها و سایر موارد متعلق به سیستم تعلیق خودرو را بررسی نمایید.
  • لاستیک ها را از نظر ظاهری و ثابت بودن سرجای خود، بررسی نمایید.
  • اگر در شماره دنده خاصی صدای خودروی شما تغییر می کند، احتمالا باید سیستم جعبه دنده خودرو را بررسی نمایید.
  • قطعاتی که در بیرون از خودروی شما نصب شده است، نظیر آینه ها، آنتن، شل گیرها، قالپاق ها و سایر موارد را از لحاظ محکمی و ثابت بودنشان در سر جای خود، چک نمایید.
  • اطمینان حاصل کنید که موارد مصرفی خودروی خود نظیر روغن موتور، روغن هیدرولیک، روغن گیربکس، فیلتر هوا و سایر موارد را به صورت دوره ای تعویض نموده اید.
  • تسمه های خودرو را از نظر میزان کشش و آزادانه بودن حرکتشان چک نمایید.
  • فن های خودرو را چک نموده و از آزاد بودن آن ها، اطمینان حاصل کنید.
  • صندلی ها، لور دنده، فرمان، درب ها، درب داشبورد و سایر موراد داخل کابین را چک نموده و بررسی کنید که منشا صدای اضافه نباشند.

اگر تمامی موارد بالا را چک نموده و باز هم مشکل صدای خودرو شما رفع نگردید، بهترین روش کمک گرفتن از یک متخصص و تعمیرکار خبره برای کاهش صدای موتور خودرو است. اگر مطمئنید که خودرو هیچ مشکل خاصی ندارد، می توانید از گزینه های زیر برای کاهش صدای موتور خودرو استفاده ببرید.

 

دکمه بازگشت به بالا