اقتصادی

صدور شناسنامه ژنتیکی برای ۲۰۰ رقم برنج تجاری دنیا/تشخیص تقلبات با انگشت نگاری ژنتیکی

در حالی که شناسایی محصولات تقلبی برنج تاکنون دشوار بوده است ، محققان شرکت های دانش بنیان ایرانی توانسته اند از طریق انگشت نگاری ژنتیکی ، شناسایی ژنتیکی 200 رقم برنج تجاری در سراسر جهان را بدست آورند.

به گزارش گزارشگر یک “ما نمی توانیم آمار دقیقی از میزان تقلب در برنج ارائه شده ارائه دهیم و تنها چیزی که می توان گفت این است كه این مقدار بیش از حد تصور است. شما باید یك غربالگری انجام دهید.” این همان چیزی است كه محققان درباره اصالت غذا در مزرعه برنج.

این کلاهبرداری ها فقط به برنج محدود نمی شوند بلکه شامل محصولاتی مانند گندم نیز می شوند. این کلاهبرداری ها می تواند شامل نرخ تخریب بالا ، کیفیت نامرغوب یا ترکیب با انواع غیراستاندارد باشد.

قبل از استفاده از روش های ژنتیکی برای شناسایی ناخالصی ها در برنج ، مورفولوژی و مورفولوژی برنج قابل شناسایی نبود و برنج به گونه ای ترکیب شد که حتی مشخص نبود برنج نجس برنج است یا نه.

در حال حاضر روشهای مبتنی بر DNA وجود دارد و انگشت نگاری ژنتیکی با توجه به نوع برنج انجام می شود و اصطلاحاً به آن انگشت نگاری DNA می گویند. براساس DNA می توانید نوع برنج و نسبت مخلوط را تعیین کنید.

این روش توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان ارائه شده است. این روش در تنها آزمایشگاهی که تنها انواع برنج باسماتی جهان را مخلوط می کند مورد استفاده قرار گرفت ، اما محققان این شرکت ایرانی موفق به شناسایی 200 نوع برنج تجاری در جهان شدند که 120 نوع آن برنج ایرانی و بقیه برنج خارجی است. انواع مختلفی از این نوع برنج از طریق ژنتیک اثر انگشت دارند.

حسام شعبانی ، مدیرعامل شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با گزارشگر یک وی با بیان اینکه این شرکت در سال 1390 تاسیس شده است ، افزود: “فعالیت ما با همکاری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی سازمان غذا و دارو در زمینه آزمایش تقلب غذایی آغاز شد.”

وی شناسایی حلالها در داروها و شناسایی محصولات اصلاح شده ژنتیکی را از دیگر زمینه های تحقیق این شرکت عنوان کرد. این امر برای جلوگیری از تقلب انجام شده است و همچنین می توان نسبت مخلوط برای معاملات برنج را تشخیص داد.

شعبانی اظهار داشت که این طرح نحوه اجرای آن از 0 تا 100 در شرکت است. در حال حاضر ، تنها آزمایشگاه در جهان این آزمایشات را در آلمان فقط بر روی چند رقم برنج باسماتی انجام داده است ، اما 200 لکه را شناسایی کرده و نسبت ترکیب را اعلام می کند.

وی گفت: کلاهبرداری برنج در ایران رایج است و شناسایی ما بر اساس DNA برنج انجام می شود. او بیان کرد: DNA برنج دارای ناحیه ای از DNA برنج است ، جایی که این منطقه نقطه تمایز این برنج است و ما آن را 24 ساعته و با آزمایش انجام دادیم. به مدت دو سال توانستیم تفاوت بین برنج را دریابیم و از آن برای تمایز استفاده کنیم.

نکات برجسته شعبانی: این روش در حال حاضر برای شناسایی کلاهبرداری برنج وارداتی استفاده می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا