عمومی

 ضرورت اخراج جمهوری آذربایجان از سازمان همکاری اسلامی

اگرچه دوطرف سعی دارند انجام این سفر را جهت تقویت «روابط راهبردی» برای خرید تسلیحات علیه ارمنستان یا استفاده از لابی یهود برای تضعیف لابی ارامنه، عنوان کنند اما بنظر می رسد مقابله مشترک با آرمان آزادی فلسطین،یکی از اهداف اصلی و پنهان این سفر است.در این ارتباط نکات زیر می تواند قابل تامل باشد.
۱. بنا به آمار رسمی اسراییل واردکننده ۴۰ درصد از کل صادرات نفت خام جمهوری آذربایجان است و اخبار غیررسمی میزان پنجاه در صد را تائید می کند. جمهوری آذربایجان با فروش نفت به اسراییل و تامین سوخت این رژیم، موتور جنگی تل‌آویو را علیه مردم مسلمان و بیگناه فلسطین روشن نگه می‌دارد. در واقع دولت باکو بعد از آمریکا،شریک اصلی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین است.
۲. در مقطع فعلی دولت نتانیاهو در موقعیتی بسیار شکننده در داخل سرزمین های اشغالی قرار داشته و در عرصه نظامی نیز شکست سختی در مقابل مجاهدین فلسطین متحمل شده است. ایجاد فرصت برای خروج این رژیم از انزوا توسط جمهوری آذربایجان،اقدامی در خلاف جهت مردم فلسطین و منافع مسلمانان است. به عبارت دیگر در زمانی که برخی از کشورهای عربی که انگیزه عادی سازی روابط با اسرائیل را داشتند،هزم و احتیاط اختیار کرده و روند عادی سازی را متوقف ساخته اند،جمهوری آذربایجان با بی اعتنایی به جهان اسلام و مردم فلسطین، روابط خود را با اسراییل تقویت می کند.
۳. ارتباطات ضد فلسطینی باکو با اسرائیل بخصوص تاسیس سفارت جمهوری آذربایجان در تل آویو، موجی از اعتراض، خشم و نارضایتی را در میان گروه های فلسطینی و ملت فلسطین و جریان های سیاسی و سیاست مداران و افکار عمومی جهان عرب و کشورهای مسلمان برانگیخت. این اقدام همچنین با محکومیت گسترده رهبران و گروه های برجسته فلسطینی همچون جنبش جهاد اسلامی فلسطین (حماس)، فتح و جهاد اسلامی مواجه شده است و برخی رهبران فلسطینی از آن به عنوان «خیانت به آرمان آزادی فلسطین» یاد کردند.
۴. سازمان همکاری اسلامی (OIC)به عنوان دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد با عضویت ۵۷ کشور، نمی بایست نسبت به این قبیل تحرکات جمهوری آذربایجان بی توجه باشد. فلسفه ایجاد این سازمان در ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۹ اعتراض به آتش‌سوزی جنایی مسجد الاقصی توسط اسرائیل بود و سپس حمایت از آرمان فلسطین و مقابله با جنایات اسرائیل در دستورکار سازمان قرار گرفت.امروز سازمان همکاری اسلامی باید صدای جهان اسلام و پرچمدار اتحاد مسلمانان برای حفاظت و حمایت از منافع اسلامی و مقابله با عوامل مخرب از جمله رژیم صهیونیستی باشد. در بیانیه پایانی چهاردهمین نشست سران کشورهای اسلامی با عنوان «نشست مکه: دست به دست بسوی آینده» در ۳۱ مه ۲۰۱۹ نیز بر محوریت قضیه فلسطین و قدس و حمایت همه‌جانبه از مردم فلسطین تأکید شده است.جمهوری آذربایجان به عنوان عضو سازمان همکاری اسلامی،با فروش نفت به اسرائیل و تلاش برای خروج این رژیم از انزوا،خلاف مصوبه های سازمان همکاری اسلامی عمل کرده و می بایست با برخورد منطقی و قانونی مواجه شود.
۵. در این مقطع کشورهای مسلمان جهت حمایت از مردم فلسطین و گروه های جهادی باید از سازمان همکاری اسلامی بخواهند که موضوع اخراج یا تعلیق عضویت جمهوری آذربایجان در این سازمان را به دلیل مشارکت در جنایات رژیم صهیونیستی در دستورکار قرار دهد.جمهوری اسلامی ایران و اعضای محور مقاومت می توانند در این هدف مقدس،پیشگام باشند.

دکمه بازگشت به بالا