اقتصادی

طراحی اتصالاتی برای پایداری موقت سازه‌ها در روزهای اول بعد از زلزله

گروهی از پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله شناسی، اتصالاتی را طراحی کردند که می‌توان با استفاده از آن، سازه‌هایی که در زمان زلزله، آسیب دیده‌اند را به طور موقت پایدار کرد تا در زمان مقتضی نسبت به کاهش آن اقدام شود.

ک ف ناطقی اهی ، ج ای و و ض هی هی هی هی هی هشگ هشگ هشگ هشگ هشگ ا ا ا و و و ی ‌ گ ی ایای ضمن بیان این مطلب بیان کرد: زمانی که زلزله‌ها به ویژه در شهرهای بزرگ رخ می‌دهند، به دلیل وجود ساختمان‌های متعدد، تعداد زیادی از آنها که شرایط ناپایداری دارند، فرو می‌ریزند. ر حای که بای ای ازهازه بای باز بازی ه ر ک ام خ ش ش ق ق ق ق ی ان

وی ادامه داد: در این میان در مورد سلامت از ساختمان‌ها نیز نمی‌شود در تصمیم گیری کوتاه انجام داد، اما با توجه به اینکه پسلرزه‌های دیگری، آسیب به این سازه‌ها می‌شود، ممکن است به یک خطر بالقوه برای مردم تبدیل شود. در خصوص این سازه ها به طور جدی مورد بحث قرار نگرفته است.

ناطقی اهی اظهار داشت: ر ای اساس قیقای رای پژاه یال ز ه ا و و،،، زی زی ازی سایت سازه سای زای. چرا که در شهری مانند تهران در صورت رخداد زلزله‌های بزرگ، تعداد زیادی از آثار بر اثر زلزله می‌بینند، ولی تخریب نمی‌شوند و نیاز دارند با استفاده از روش‌های ساده و ارزان قیمت، این سازه‌ها به پایداری کمتری برسند تا در پس‌لرزه‌های احتمالی تخریب نشوند.

مجری، به جزئیات این پروژه اشاره کرد و داد: در این طرح ارتباطی با استفاده از میراگرها طراحی و بخشهایی از ستونی که در زلزله تخریب شده است را با استفاده از این اتصالات، مقاوم سازی که نتایج به دست آمده است. دست آمده مطلوب بوده است.

ناطق الهی، خاطر نشان کرد: با استفاده از این روش می‌توان در روزهای اولیه از زلزله با هزینه‌های کمتری، سازه‌های آسیب دیده در زلزله را پایدار کرد تا در زمان مناسب، درباره آن‌ها تصمیم‌گیری بعد انجام شود.

طراحی اتصالات برای پایداری موقت سازه‌ها در روزهای اول بعد از زلزله

به گفته وی، با استفاده از این روش می‌توان به صورت موقت عمر ساختمان‌های حساس مانند بیمارستان‌ها و مخابراتی که بر اثر آسیب آسیب می‌شوند را ارتقاء داد تا عملکرد آنها تا معرفی سازه‌ها حفظ شود.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله شناسی، جنس این ارتباطات طراحی شده از فولاد ویژه‌ای دانسته و در طراحی آن از روش‌های میراگر فلزی استفاده می‌شود و از طریق جذب انرژی بالا در این براکت‌ها ایجاد شده است.

وی در پایان با بیان اینکه ما در این پروژه از فلسفه میراگرها در طراحی براکت‌ها بهره بردیم، ذکر می‌شود: مطالعات آزمایشگاهی این طرح به پایان رسیده و چندین مورد قابل توجه به همراه است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا