اجتماعگزارشگر کسب و کار

طلاق در قبال بذل مهریه

زن فی نفسه حق طلاق ندارد و چنانچه بخواهد خود را از قید زوجیت مرد مطلقه سازد، باید یکی از ۶ بند مندرج در قانون در رابطه با عسروحرج را به اثبات برساند و اما راه حلی زن می تواند با استفاده از آن، خود را از اثبات این  ۶ بنده آزاد سازد، گرفتن وکالت در طلاق و به اصطلاحی که در میان مردم رواج پیدا کرده، گرفتن حق طلاق است. این حق طلاق در قالب وکالت در طلاق از مرد گرفته می شود. با توجه به توضیحات فوق، در این مقاله، ابتدا، دو فرض طلاق از طرف زن با بخشش مهریه و بدون بخشش مهریه و احکام و شرایط این دو فرض را بررسی کرده و سپس، بهترین وکیل دادگستری در تهران را معرفی می کنیم.

حق طلاق با بذل مهریه

در صورتی که مرد بخواهد به زن حق طلاق بدهد، مشروط بر اینکه مهریه را پرداخت نکند، زوجین می توانند در متن وکالت در طلاق اینگونه توافق کنند که زوجه فقط در صورت بذل کل یا قسمتی از مهریه حق طلاق خواهد داشت. در این صورت، حق طلاق مشروط به بذل مهریه می باشد. در این حالت زوجه برای اعمال حق طلاق خود باید مهریه تعیین شده در سند ازدواج را به زوج بذل نماید تا بتواند با استفاده از حق طلاق خود، طلاق بگیرد.

بنابراین زوجه می تواند مهریه خود را در قبال طلاق بذل کرده و با مراجعه به وکیل دادگستری از طرف مرد وکیل انتخاب نموده و خود را مطلقه سازد. اگر زوجه در این مورد از حق طلاق استفاده کند، در صورتی که قبلا مهریه خود را دریافت کرده است، باید آنچه دریافت کرده را به زوج پس بدهد، تا بتواند حق طلاق را اعمال کند.

حق طلاق بدون بذل مهریه

حالت دیگر این است که مرد بخواهد به همسرش علاوه بر اعطای حق طلاق، مهریه را نیز پرداخت کند. زوجین می توانند اینگونه توافق کنند وکالت در طلاق، یا به عبارتی حق طلاق بدون بذل مهریه باشد. یعنی زوجه اختیار داشته باشد بدون بذل مهریه خود را مطلقه سازد. در واقع اینگونه نیست که حق طلاق در قبال بذل مهریه باشد. زوجه حق گرفتن طلاق بدون بذل و بخشش مهریه را نیز دارد و می تواند مهریه خود را گرفته و بعد حق طلاق را اعمال کند یا خود را مطلقه ساخته و بعدا در خصوص مهریه اقدام کند. در این حالت برای گرفتن طلاق با حق طلاق، نیاز به بذل مهریه ندارد.

برای مشاوره طلاق از طرف زن و بخشش مهریه

در حقوق کشور ما، هنگامی که زن و مرد، با یکدیگر ازدواج می کنند، دارای حقوق و تکالیفی می شوند. از جمله اینکه حق پایان دادن به این نکاح و طلاق، اصولا در دست شوهر بوده و زن از حق مالی، تحت عنوان مهریه برخوردار می شود.

با این وجود، گاهی در شرایط قانونی، زوجه نیز می تواند برای طلاق یک طرفه اقدام نماید. نکته ای که لازم است به آن توجه شود، این مساله بوده که برخلاف آنچه، در عرف، شایع است، طلاق از طرف زن، لزوما مستلزم بخشش مهریه نبوده و زن می تواند در شرایط قانونی، بسته به وضعیت خود، برای طلاق بدون بخشش مهریه و طلاق با بخشش مهریه اقدام نماید که هر کدام این موارد، دارای احکام و شرایط مخصوص به خود می باشند.

طلاق از طرف زن با بخشش مهریه، یکی از انواع طلاق بوده که در آن، زن این امکان را داشته تا با تعیین شده در قباله ازدواج، برای طلاق اقدام نموده و به طور یک طرفه، به زندگی مشترک پایان دهد. اما، پیش از آنکه به توضیح این نوع از طلاق بپردازیم، بهتر است تا کمی در مورد طلاق از طرف زن و موارد آن توضیح داده و سپس، بگوییم که چگونه زوجه می تواند با بخشش مهریه، طلاق بگیرد.

طلاق از طرف زن، مطابق قانون مدنی، در موارد خاصی، مورد پیش بینی قرار گرفته است. در این موارد، زن می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، بی آنکه نیاز به رضایت شوهر باشد، برای اخذ حکم طلاق و ثبت آن، اقدام نماید. در ادامه، به توضیح این موارد می پردازیم.

آسان ترین و مهم ترین راهی که از طریق آن، زوجه می تواند بی آنکه نیاز به رضایت شوهر باشد، برای  اقدام نماید، داشتن وکالت در طلاق است. وکالت در طلاق، به دو صورت، امکان پذیر می باشد:

وکالت مشروط در طلاق

وکالت مشروط در طلاق، به این معنا است که زوجین، در ضمن سند ازدواج، شروطی را درج کرده و آن ها را امضا می کنند که در صورت تحقق هر یک از آن شرایط، زوجه، وکیل در طلاق شده و می تواند با مراجعه به داگاه خانواده، برای طلاق از طرف زن و به صورت یک طرفه اقدام نماید. به عنوان مثال، در ضمن سند ازدواج، این شرط قرار داده می شود تا اگر شوهر، بدون رضایت همسر، با زن دیگری ازدواج کند کند، زن، وکیل در طلاق بوده و می تواند با اثبات این امر، طلاق بگیرد.

وکالت مشروط در طلاق، همان شروط دوازده گانه طلاق است که در انتهای سند ازدواج درج شده و بعضا توسط زوج امضا می گردد. البته، درج شروط دوازده گانه، به این معنا نبوده که زوجین، محدود به این شروط هستند، بلکه آنها می توانند با توافق با یکدیگر، هر شرط مشروعی که خلاف قانون نباشد را به این شروط دوازده گانه اضافه نمایند.

وکالت مطلق در طلاق

وکالت مطق در طلاق که یکی دیگر از  بوده، نوعی از وکالت است که در آن، طرفین توافق می کنند که شوهر به زن وکالت داده تا زوجه، در مدت تعیین شده برای وکالت، هر زمان که بخواهد و بدون نیاز به هیچ شرطی، با مراجعه به دادگاه خانواده، برای طلاق از طرف زن اقدام کند.

بر خلاف وکالت مشروط که در دفاتر ازدواج و طلاق و در ضمن سند ازدواج، اعطا می گردد، وکالت مطلق در طلاق، در دفاتر اسناد رسمی و با تنظیم یک وکالت نامه رسمی، از طرف شوهر به زن داده می شود. در این وکالت، لازم است تا حق عزل وکیل، ساقط شده، زن، حق توکیل به غیر را داشته و حق اسقاط تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی نیز به زن داده شود.

مطابق ماده 1130 قانون مدنی، عسر و حرج، این گونه تعریف شده است : « به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه، با مشقت، همراه ساخته و تحمل آن، مشکل باشد» در ادامه نیز این ماده، مصادیق و نمونه های عسر و حرج را بیان کرده که البته، موارد عسر و حرج زن، محدود به این مصادیق نبوده و در هر مورد که سختی و مشقت غیر قابل تحملی در زندگی مشترک ایجاد شود، زوجه می تواند با اثبات عسر و حرج، طلاق بگیرد.

ترک زندگی خانوادگی توسط زوج، محکومیت قطعی وی به حبس پنج سال یا بیشتر، اعتیاد شوهر، ابتلا او به بیماری های صعب العلاج روانی یا مسری و ضرب و شتم یا هرگونه سو استفاده ادامه دار زوج، از موارد و نمونه های بوده که در ماده 1130 به آن ها اشاره شده است.

عدم پرداخت نفقه یا ناتوانی شوهر از پرداخت آن

مطابق ماده 1129 قانون مدنی: « درصورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرا حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم، شوهر او را اجبار به طلاق می نماید . همچنین است، درصورت عجز شوهر از دادن نفقه »

بنابراین، چه در فرضی که شوهر، عامدا از پرداخت نفقه خودداری کرده و چه در فرضی که وی قادر به پرداخت نفقه همسر خود نمی باشد، همسر او می تواند برای طلاق از طرف زن اقدام نموده و در صورت قطعیت حکم نفقه و عدم اجرای آن، دادگاه رای بر طلاق صادر خواهد کرد.

 

دکمه بازگشت به بالا