اقتصادی

عرضه مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز

مدیر مرکز نوآوری و رشد واحد فنی دانشگاه محقق اردبیلی ثبت اختراع ترکیب مواد اصطکاکی غیر مس برای تولید لنت ترمز خودرو در یکی از واحدهای فنی واقع در مرکز را صادر کرده است.

به گزارش گزارشگر یک، دکتر. برومند صلاحی اظهار داشت که این محصول پس از ثبت نام تجاری در تولید تجاری است. ترمز در کشور تولید مواد پد اصطکاک نهادینه شده است.

موسس و مخترع این محصول ، مدیرعامل شرکت ، Dr. آیدا معزی پور گفت: “این شرکت توانست الزامات مورد نیاز این محصول را ایجاد کند و همچنین دانش فنی را برای طراحی ترکیب مواد اصطکاکی مورد استفاده در خودرو ایجاد کند. لنت ترمز – از فعالیت های تحقیقاتی و آزمایشگاهی گرفته تا تولید صنعتی.” در مرکز واحد نوآوری و رشد واحد فناوری در دانشگاه محقق اردبیلی.

دکتر معزی پور افزود: تیم متخصصان این گروه تحقیقاتی متشکل از اساتید دانشگاه و محققان صنعتی و دانشگاهی در مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع سلولز است که موفق به تکیه بر دانش فنی و تجربه صنعت خود شده اند. ما مطابق نیاز بازار و استانداردهای محیطی تولید و عرضه می کنیم.

وی افزود: “لنت های ترمز از نیروی اصطکاک مواد برای تبدیل انرژی جنبشی به انرژی حرارتی برای کاهش سرعت چرخش و توقف چرخ های خودرو استفاده می کند.”

همانطور که معزی پور توضیح می دهد: ساختار مورد استفاده در لنت ترمز شامل چندین ماده (متشکل از 10 تا 30 قطعه) با خواص مختلف است و مواد مورد استفاده در اینجا در چهار گروه قرار می گیرند: اتصالات ، پرکننده ها ، اصلاح کننده های اصطکاک و الیاف.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در ادامه گفت: این ترکیب ضریب اصطکاک و ثبات کافی ایجاد می کند و میزان سایش باید معیاری برای عمر پد باشد. باید مطلوب باشد و سختی آن نباید آنقدر زیاد باشد که باعث خوردگی دیسک شود و خیلی کم نباشد تا پد را جذاب نکند.

معزی پور گفت: لنت های ترمز باید مقاومت خوبی در برابر دمای بالا ناشی از ترمز داشته باشند و ضریب اصطکاک آنها باید در محدوده استاندارد باشد.

مخترع مواد اصطکاکی بدون مس گفت: “یکی از موادی که خواص اصطکاکی لنت ترمز را بهبود می بخشد مس است که به دلیل هدایت حرارتی بالا باعث انتقال سریع حرارت می شود و از افتادن ضریب اصطکاک لنت ترمز جلوگیری می کند. در دمای بالا درجه حرارت.”

وی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان می دهد مس و سایر فلزات سنگین باعث مشکلات زیست محیطی می شوند و با محیط زیست سازگار نیستند. بنابراین ، طبق مقررات ، کمتر از 5 درصد در لنت ترمز در سال 2020 و کمتر از 1 درصد در سال 2025. و حذف کامل آن نیز مطلوب

معزی پور گفت: “پس از سالها تجربه و تحقیق ، محققان شرکت موفق به ارائه ترکیبی از مواد اصطکاکی بدون مس و آزبست (سرطان زا) شدند که همه آنها در حد قابل قبول و مطلوب استاندارد هستند.” این اتفاق نمی افتد و دارای ضریب اصطکاک بالا است ، بنابراین برای درجه حرارت بالا مناسب است و قیمت و کیفیت آن بسیار خوب است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا