اجتماع

علل شرایط نابسامان کارون و هورالعظیم

سالهاست کارشناسان محیط زیست و آب در مورد عوامل تهدید کننده حیات رودخانه ها و منابع آبی کشور هشدار می دهند ، اما چنین نکرده اند. اما ناگهان ، همه این تهدیدها همراه با خشکسالی و بارندگی کم واقعیت “عینی” را به “پیش بینی” کارشناسان داد. در این شرایط باید منتظر برنامه دولت سیزدهم برای مدیریت این وضعیت باشیم.

به گزارش گزارشگر یک ، اولین عاملی که کارشناسان از آن به عنوان عامل اصلی مشکل کاهش آب ایران یاد می کنند ، برنامه های توسعه آب بر اساس 70 سال گذشته در کشوری با آب و هوای خشک و نیمه خشک است. از زمان تدوین اولین برنامه توسعه کشور در سال 1327 ، 11 طرح توسعه یا سند توسعه در کشور اجرا شده است (5 طرح توسعه قبل از انقلاب و 6 طرح توسعه پس از انقلاب) که همه آنها بر اساس عطارد بوده است. یعنی 70 سال.ایران بر اساس پارامترهایی است که متناسب با قابلیت ها و پتانسیل های اکولوژیکی این سرزمین نیست.

هنگامی که برنامه توسعه یک کشور مبتنی بر آب است ، مهمترین دستور صادر شده بر اساس آب ، عملاً توسعه زمین های کشاورزی است. بنابراین ، مدیریت آبهای سطحی که کمتر از 20 درصد منابع آبی ایران را تشکیل می دهد ، به منظور توسعه زمین های کشاورزی و رسیدن به افق برنامه توسعه در دستور کار قرار دارد. این فصل رشد است ، نه کشاورزی. به همین دلیل آنها نیاز به پس انداز دارند و به همین دلیل از فناوری و ابزار ساخت سد برای آماده سازی آنها برای فصل رشد خود استفاده می کنند.

تامین آب شیلات واقع در بیابان!

یکی دیگر از عواملی که کارشناسان از آن به عنوان محرک اصلی پروژه های احداث سد و آبرسانی یاد می کنند ، تامین آب صنعت آب در مناطق بیابانی کشورهایی است که منابع آب در آنها دور از دسترس است. سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب آب از سرشاخه ها و بالادست کارون به مناطق بیابانی برای صنعت فلز و فولاد منتقل می شود. صنایع آبرسانی که برای خنک کردن واحدها به آب نیاز دارند و باید در مناطقی مانند هرمزگان و بوشهر در نزدیکی دریا ساخته شوند ، اما در مناطق خشکی مانند یزد ، اصفهان و کرمان و آب آشامیدنی از حوضه های آبریز کارون و دز به آنها احداث شده اند. صنایع فولاد و فلز چربی برای سرمایش منتقل می شود.

پروژه های سدسازی و جابجایی آب بر منابع بی جان آب تأثیر می گذارد.

کارون با ارتفاع 890 کیلومتر ، تنها رودخانه قابل کشتیرانی در ایران است که آن را به بزرگترین و پرآب ترین رودخانه کشور تبدیل کرده است. دز به قمرود ، سد و تونل انتقال آب “کوهرنگ 3” و “بهشت آباد” در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری اصفهان ، در ایران با برنامه ریزی های سد “کوهرنگ 2” و تونل انتقال آب ، پروژه “سد کوچری” و انتقال آب ؛ به تامین آب صنعت فلزات و فولاد از طریق سه خط انتقال به یزد و کرمان ادامه داد.

به گفته برخی کارشناسان ، پروژه ایجاد سدها و انتقال آب از سرشاخه کارون یکی از عوامل اصلی تنش آبی در استان خوزستان است و “مافیای آب” استان خوزستان و پرآب ترین دشت های کشور را مهاجرپذیرترین استان ها کرده است. .. با اجرای این پروژه ها تشنه ترین منطقه کشور است.

علاوه بر این ، 29 سد با ظرفیت بیش از 18 میلیارد متر مکعب در کف کارون ساخته شده و تالاب های “پایین دست” کارون و هورالعظیم را خشک کرده است. این سدها علاوه بر جلوگیری از جریان آب کارون ، باعث تبخیر آب در پشت سد می شوند زیرا ایران سرزمینی گرم با نرخ تبخیر زیاد آب است. با این حال ، با ساخت سدهایی از این منابع آبی ، قسمت پشتی سدها با سرعت بیشتری به دریاچه های وسیع تر تبخیر می شود.

در برخی از فصول ، ارتفاع تبخیر آب در استان خوزستان به 4-5 متر یا بیشتر می رسد ، اما وزارت نیرو ، همراه با سیاست احداث سد ، تنش آبی را بر پای کشاورزان ، مردم ، جوامع بومی مولد و جوامع بومی مولد قرار می دهد. به اقلیم.

توسعه کشاورزی مطمئن

برخی کارشناسان رعایت نکردن الگوهای کشاورزی در بخش کشاورزی را تهدید دیگری برای منابع آب کشور ، از جمله رودخانه ها می دانند. تعیین الگوهای کاشت تعیین می کند که چه محصولاتی باید در چه منطقه ای ، در چه فصلی و تا چه حدی کاشته شود ، اما وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته است این امر را با موفقیت اجرا کند. بنابراین ما شاهد کاشت محصولات زیادی هستیم که نه تنها به آب زیادی احتیاج دارند ، بلکه اغلب از ظرفیت خود فراتر می روند.

در 15 سال گذشته ، تأکید زیادی بر اجرای روشهای آبیاری تحت فشار یا روشهای آبیاری قطره ای و بارانی برای کاهش مصرف آب شده است ، اما اجرای این روش در ایران مانند برداشت قبلی از آب یکسان نیست. به همین ترتیب ، مقدار محصول افزایش یافته است. بنابراین ، در حالی که بهره وری آب افزایش یافته و آب کمتری برای رشد هر محصول استفاده می شود ، برداشت از منابع آب زیرزمینی و سطحی ثابت و در برخی موارد افزایش یافته است.

عوامل دیگری نیز در کاهش کیفیت آب و شوری رودخانه کارون نقش داشته اند ، که می تواند ناشی از افزایش ورودی و خروجی کارخانه ها ، محصولات کشاورزی و فاضلاب در شهرها باشد. با این حال ، در سال های اخیر یکی از مهمترین عواملی که به عنوان یکی از عوامل اصلی ریش ریش کارون در نظر گرفته می شود ، ساخت و آبگیری سد گتوند بوده است که منجر به طغیان و افزایش شوری گنبدها و رگه های نمکی در اطراف سد گتوند شده است. سد. در پایین مسدود شده است. با این حال ، برخی از اساتید دانشگاه در کشور معتقدند که ساخت و آبگیری سد تهویه گتوند باعث شوری آب کارون 10 تا 20 درصد بیشتر از “پایین دست” سد در گذشته شده است.

با این حال ، کارشناسان راه حل هایی را برای مشکلاتی مانند خشکسالی و از دست دادن منابع آبی ملی ، مانند “مدیریت جامع آبخیزداری” ، “اجرای الگوهای کشاورزی برای کاهش مصرف آب در کشاورزی” و “جابجایی صنایع پر مصرف مانند کارخانه ها” پیشنهاد کردند. به وی گفت: “فولاد و آهن از منطقه مرکزی تا سواحل جنوبی” ، “مدیریت یکپارچه حوضه آبریز” ، “بازنویسی اسناد توسعه ملی براساس پتانسیل های اکولوژیکی زمین” ، “عملیات اجرایی برای کاهش و برچیدن دولت” انرژی “این” لانه مافیایی آب است. ”

علی اکبر محرابیان – وزیر نیرو – وی توضیح داد که در اولین سفر خود به خوزستان در هفته دولت ، مسائل مربوط به آب آشامیدنی و کشاورزی استان خوزستان “کمی پیچیده” است. آب در شبکه ما همچنین دو شبکه آبرسانی دیگر در شمال شرق و جنوب شرق داریم که امیدواریم در اسرع وقت آنها را بیابیم و در اسرع وقت شاهد حل مشکلات مردم در حوزه آب و فاضلاب باشیم.

به گزارش گزارشگر یک ، خوزستان و دیگر نقاط کشور در ماه های اخیر دچار خشکسالی و کم آبی شده اند و بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی ، در شرایط کم بارندگی این امر ضروری است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا