سلامت و دانشگزارشگر کسب و کار

عوارض لیپوماتیک شکم

عوارض پس از بیهوشی

عمل لیپوماتیک با توجه به وسعت محدوده‌ی جراحی و شرایط جسمی بیمار ممکن است با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عموم انجام شود. در موارد که از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود پس از پایان جراحی بیمار ممکن است تا چند روز با عوارض داروی بیهوشی مانند تهوع، استفراغ، سرگیجه مواجه شود. همچنین حساسیت به داروی بیهوشی یکی از مواردی است که در برخی مواقع ممکن است ایجاد شود.

ایجاد درد پس از پایان جراحی

با توجه به برش‌هایی که برای وارد شدن کانول و ابزار جراحی روی پوست ایجاد می‌شود و میزان چربی‌های خارج شده از بدن، پس از جراحی تا چند روز ممکن است بیمار مقداری درد در موضع جراحی داشته باشد. آیا عمل لیپوماتیک درد دارد ؟ میزان درد معمولاُ قابل تحمل می‌باشد اما در برخی مواقع لازم است که بیمار از داروهای مسکن جهت کنترل و مدیریت درد استفاده نماید.

معایب لیپوماتیک

همان طور که گفتیم عوارض برای هر عمل جراحی به خصوص در زمینه زیبایی وجود دارد که ممکن است برای هر بیمار با شرایط مختلف، متفاوت باشد. حتی ممکن است در فیلم عمل لیپوماتیک که توضیحات جامعی درباره این عمل میدهد این موارد را دیده باشید. برخی از عوارض لیپوماتیک که قابل اجتناب نیستند عبارتند از :

  • کبودی بدن
  • تورم ، قرمزی یا خونریزی موقت ناحیه ورود و خروج کانولاها بعد از عمل که ممکن است 2 الی 4 روز ادامه داشته باشد.
  • امکان التهاب و ترشح مایع از قسمت های برش داده شده تا 6 ماه نیز وجود دارد.

لیپوماتیک برای بارداری مضر است!

یک باور غلطی که در بین مردم شکل گرفته ، این است که لیپوماتیک، می تواند روی بارداری خانم ها تاثیرگذار باشد. در حالی که این عقیده صحت ندارد! برخی نیز بر این باورند که پس از انجام ، فضای شکمی برای بارداری و نگهداری از جنین کافی نیست. این باور نیز کاملا اشتباه است.ممکن است پس از بارداری ، ظاهر بدن تغییر کند اما این که برای بارداری مشکلی به وجود بیاید خیر. چون لیپوماتیک با عضله ها کاری ندارد و تنها به خارج کردن چربی های اضافی از بدن می پردازد.

آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن

خاصیت ویبریشن دستگاه لیپوماتیک، موجب شکسته شدن سلول های چربی می شود و تنها کمی امواج اولتراسون از خود تولید می کند. مقدار این امواج به حدی ناچیز است که نمی توان گفت به سلامتی بیمار آسیب می رساند. دستگاه مذکور به علت داشتن حسگر، تنها چربی های اضافه را دفع می کند و هنگامی که با سایر قسمت های بدن برخورد نماید ، متوقف می شود.

بازگشت چربی بعد از لیپوماتیک

یکی دیگر از تفکراتی که درباره وجود دارد، برگشت پذیری آن می باشد. نمی توان گفت لیپوماتیک برگشت پذیر است یا خیر. کنترل وزن برای افرادی که لیپوماتیک انجام داده اند ، بسیار اهمیت دارد. زیرا چربی ها همواره درحال رشد کردن هستند و نمی توان آن ها را متوقف کرد. پس باید سعی کرد تا حد امکان آن ها را تحت کنترل قرار داد. به افراد چاق و دارای اضافه وزن نیز توصیه می شود از این روش استفاده نکنند. چرا که لیپوماتیک، برای لاغری نیست و مجددا تکرار می کنیم که این روش ، تنها برای خارج کردن چربی از بدن استفاده می شود.

خطر آمبولی در کمین است!

یکی از عوارض نادر اما پر سروصدا در لیپوماتیک، خطر آمبولی است که زمانی رخ می دهد که یک ماده جامد، مایع یا گاز درون رگ به حرکت در آید، وارد قسمت دیگری از بدن گردد و در نتیجه رگ های قلب مسدود و موجب نارسایی در بدن شوند. احتمال رخداد این اتفاق بسیار کم است اما می تواند با رعایت برخی نکات آن را به حداقل ترین میزان ممکن برساند. برخی از اقدامات مفید که در این زمینه انجام می شوند ، عبارتند از تجویز داروهای رقیق کننده خون و کمک به راه رفتن بیمار پس از عمل.

تاثیر پزشک در روند لیپوماتیک

طول مدت درمان لیپوماتیک کمی طولانی است و برخی بر این باورند که این طولانی بودن، موجب خستگی پزشک می شود و می تواند احتمال بروز خطا را افزایش دهد. هیچ اجباری برای پزشک وجود ندارد که درمان بیمار را بدون وقفه و استراحت انجام دهد. حتی در صورت امکان، می توان طول دوره درمان را برای بیمار طی چند جلسه اجرایی کرد. خارج کردن تمامی چربی موجود در بدن بیمار می تواند موجب بروز بیماری و مشکلات فراوانی برای او شود. از همین رو بهترین شیوه لیپوماتیک این است که پزشک بین 1 الی 1.5 سانتی متر از چربی زیر پوست بیمار را حفظ کند.

تجمع آب بعد از لیپوماتیک

این مورد معمولا در بین بیمارانی دیده می شود که پزشک آن ها مهارت کافی استفاده از دستگاه را نداشته باشد و چربی که به صورت مایع از بدن خارج شده است را به سمت منافذ کوچک پوست هدایت کند. ناگفته نماند که با همکاری بیمار و تبحر پزشک می توان از این عارضه جلوگیری نمود.

درد و خونریزی حین لیپوماتیک و پس از آن

با توجه به استفاده از بی حسی موضعی حین درمان لیپوماتیک می توان گفت درد چندانی حس نمی شود اما عمده ترین دلیل خونریزی و درد در این زمان ، به رعایت نکردن توصیه های پزشک توسط بیمار می باشد. بیمارانی که نوبت لیپوماتیک دارند از 2 هفته قبل از موعد جراحی نباید داروهایی مثل آسپرین و وارفارین استفاده نمایند. توصیه های لازم برای قبل از عمل جراحی باید به صورت کامل از سوی پزشک مشخص شوند. پس از جراحی نیز بیمار باید مطابق تجویز و توصیه های پزشک معالج خود مراقبت های فردی را انجام دهد تا از بروز درد و خونریزی جلوگیری شود. در صورت رعایت کردن مراقبت های پس از جراحی ، زخم بیمار به خوبی بهبود می یابد.

لیپوماتیک باعث افتادگی پوست می شود!

یکی از دغدغه های همیشگی داوطلبان پیکرتراشی، شل شدن پوست است که باید بگوییم در لیپوماتیک این اتفاق نمی افتد. به علاوه این شیوه می تواند مصرف نظر از مرد یا زن بودن بسیاری از افراد برای از بین بردن چربی‌های اضافی خود با استفاده از ورزش و رژیم ناتوان هستند (معمولاً برای بانوان بعد از بارداری این مشکل به‌وجود می‌آید). همه عاشق داشتن تناسب اندام و پیکری زیبا هستند و حاضرند برای دست‌یابی به استایل و اندام زیبا هر کاری را انجام دهند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی روش‌های مفید و قطعی برای حذف چربی‌های که از بین بردن آن‌ها سخت است، بسیار کارساز است.

عوارض نادر عمل لیپوماتیک

در برخی از موارد نادر مشاهده شده است که عمل لیپوماتیک عوارض شدیدتری هم دارد که برخی از آن‌ها سلامتی شما را به‌خطر خواهند انداخت. به عنوان شخصی که می‌خواهد، این عمل را انجام دهد باید با این عوارض لیپوماتیک هر چند احتمال وقوع آن بسیار کم باشد، آشنا شوید.

احتمال بروز عفونت بعد از عمل جراحی

اگرچه احتمال بروز عفونت‌های شدید بعد از عمل لیپوماتیک بسیار نادر است، اما در برخی از موارد نادر مشاهده شده است که بیمار بعد از عمل دچار عفونت‌های بیمارستانی شده است و برای او دردسر‌های به‌وجود آمده است. عفونت‌های به‌وجود آمده در این حالت معمولاً دو نوع سطحی و پیشرفته هستند. عفونت‌های سطحی به سرعت از بین خواهند رفت، اما عفونت‌های پیشرفته ممکن است مشکل ساز شوند چرا که این عفونت‌های می‌توانند به بافت‌های بدن بیمار حمله کنند.

یکی دیگر از عوارض لیپوماتیک که احتمال وقوع آن کم ولی بسیار خطرناک است، آمبولی است. عارضه آمبولی زمانی رخ می‌دهد که چربی‌های آب شده در بدن به جای تخلیه وارد بدن می‌شوند و باعث تنگ و مسدود شدن رگ‌های بیمار خواهد شد. معمولاً آمبولی به دلیل کم تجربگی و عدم مهارت پزشک یا استفاده از دستگاه‌های نه چندان پیشرفته لیپوماتیک اتفاق خواهد افتاد.

البته باید بدانید که دستگاه‌های امروزی بسیار پیشرفته هستند و امکان بروز آمبولی تا حدود زیادی کاهش یافته است. به یاد داشته باشید که پزشک معالج شما تعیین‌کننده نتیجه عمل جراحی و عوارض بعد از آن است، پس در انتخاب آن دقت کنید و تمام جوانب را در نظر بگیرید. یکی دیگر از عوارض عمل لیپوماتیک شکم و پهلو وارد شدن آسیب به سیستم ایمنی است. همان‌طور که در بالا اشاره شد، برای انجام لیپوماتیک از امواج فروصوت استفاده می‌شود و در صورتی‌که طول موج این امواج یا مدت زمان وارد شدن این امواج به بدن زیاد باشد، منجر به وارد شدن آسیب به سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

بروز عوارض در بدن به دلیل تخلیه زیاد چربی

متأسفانه در برخی از بیماران که دارای سطح چربی زیاد در بدن خود هستند، بعد از انجام عمل و خارج کردن چربی‌های اضافی دچار برخی مشکلات خواهند شد. عوارض لیپوماتیک ناشی از دست دادن چربی زیاد در بدن برای این افراد بسیار سخت و سنگین است و این افراد را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

  • از جمله دیگر عوارض لیپوماتیک می‌توان به ، درد‌های شدید، جمع شدن مایعات در زیر پوست و افتادگی پوست بعد از عمل اشاره کرد.

به عنوان نکته پایانی لازم به ذکر است که این عمل تماماً عوارض نیست و مزایایی بسیار زیادی دارد، از جمله اینکه، تعداد برش‌های (سوراخ‌های) که در این روش بر روی بدن بیمار به منظور خارج کردن چربی (لوله یا کانولا) داده می‌شود، بسیار محدود است و همین طور زمان انجام این عمل جراحی نسبتاً کوتاه است.

دکمه بازگشت به بالا