سلامت و دانشگزارشگر کسب و کار

عکس تقویت هوش کودک

یکی از بهترین روش‌ها برای ارتباط بهتر و تقویت هوش کودکان، بازی است، آیا می‌دانید که پرورش مغز فرزندتان تا قبل از ۵ سالگی چقدر اهمیت دارد؟ کارشناسان به ما می‌گویند که ۹۰ درصد رشد مغز تا سن ۵ سالگی اتفاق می‌افتد، اگر در سال‌های اولیه به آموزش فکر نکنیم، فرزندمان در شروع مهد کودک در معرض خطر عقب افتادن از هم سن‌وسالان خود قرار می‌گیرد! بازی با کودکان بهترین نوع یادگیری است که به کتاب و درس و فعالیت‌های خسته کننده محدود نمی‌شود، در واقع این بهترین زمان برای سرگرم شدن هر دوی  شما است!

بازی های تک نفره برای تقویت هوش کودکان

استفاده از لباس نظامی چریکی می‌تواند به کودکان احساس ماجراجویی و هیجان بیشتری بدهد . تقویت هوش کودکان : هرچند که آموزش نام حیوانات به کودکان مفید است اما مجموعه‌ای از توانایی‌های بهتری هم وجود دارند که برای رشد اولیه‌ی مغز بسیار مهم است، به کودک نوپا کمک می‌کند تا به سمت انتخاب مهارت‌های زندگی ارزشمند حرکت کند، به این مجموعه از توانایی‌ها “مهارت‌های عملکرد اجرایی” می‌گویند، این مهارت‌ها آنقدرها هم جدید نیست، احتمالاً کارهای زیادی برای تشویق و بهبود آن انجام داده‌اید، مهارت‌های عملکرد اجرایی بر موارد زیر متمرکز است:

  • توجه: حفظ تمرکز و تغییر آن در صورت نیاز.
  • کنترل تکانه: فکر کردن قبل از عمل (همیشه اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید را نگویید و انجام ندهید).
  • حافظه‌ی کاری یا حافظه‌ی فعال: نگه داشتن افکار متعدد در ذهن و مدیریت آن‌ها.
  • برنامه‌ریزی: توانایی ترسیم و انجام مجموعه‌ای از اقدامات برای رسیدن به اهداف.

بچه‌هایی که مهارت‌های عملکرد اجرایی را به خوبی می‌دانند در مدرسه عملکرد بهتری دارند، مشکلات رفتاری کمتری نشان می‌دهند و قابل اعتمادتر هستند، مهارت‌هایEF مغز کودکان را تقویت می‌کند و آن‌ها را نه‌ تنها برای مدرسه بلکه برای زندگی آماده می‌کند. در این جا ۲۰ بازی که به تقویت هوش کودکان ۲ تا ۵ ساله کمک می‌کند، به شما معرفی خواهیم کرد، بازی‌ها به ترتیب سن هستند والدین کودکان نوپا یا می‌توانند با بازی‌هایی که از نظر بصری جذاب‌تر هستند شروع کنند، در ادامه با ما همراه باشید. برای انجام بازی‌های یک به یک به کودک نوپا و یک شی‌ء و یا کودک نوپا و مادر یا پدر (یک هم‌بازی) نیاز است.

ساختن بلوک که به لگو بازی معروف است، یکی از قدیمی‌ترین بازی‌هایی است که به کودکان در یادگیری در مورد جاذبه، اهرم، اندازه‌ی شکل، وزن و تعادل کمک می‌کند، از تشخیص شکل و رنگ گرفته تا خلاقیت و تحریک ذهن، همه‌ی جنبه‌های رشد کودک در معرض دید قرار می‌گیرد. پازل‌ها به عنوان یک بازی افزایش هوش و مفید مانند یک بشقاب غذای کامل هستند که همه‌ی مواد مغذی و طعم‌ها را در خود جای داده‌اند، بهتر است در اسرع وقت آن را شروع کنید، در پازل‌ بازی تمام کارهای درست تیک می‌‌خورد از هماهنگی چشم و دست گرفته تا استدلال منطقی، بزرگترین مزیت این بازی افزایش اعتماد به نفس ناشی از تکمیل پازل است، بهتر است برای کودکان کم‌سن‌تر پازل‌های کوچکتر و مقاوم‌تر را تهیه کنید.

بازی کارت حافظه یک تمرین عالی برای تمرین بخش‌های نگهدارنده‌ی اطلاعات کودکان در حین تفریح است، هر بازیکن در دو نوبت کارت‌ها را برمی‌گرداند و تصویر پشت آن‌ها را می‌بیند، اگر تصاویر شبیه هم بود بازیکن می‌تواند کارت‌ها را بردارد، در غیر این صورت به جای خود برمی‌گرداند، بازیکن‌ها باید تصاویر پشت کارت‌ها را به‌خاطر بسپارند، این بازی برای گوشی‌های هوشمند نیز طراحی شده‌اند. در این بازی با استفاده از بلوک یا کارت الفبا اسم حیوان را می‌سازید و از کودک می‌خواهید کلمه را با تصویرش مطابقت دهد، این کار کودکان را به تشکیل کلمه و خواندن تشویق می‌کند و به گسترش واژگان او کمک خواهد کرد. در گذشته بچه‌ها با خاله‌بازی یا معلم‌بازی نقش‌های مختلفی را بر عهده می‌گرفتند، ایفای نقش یک راه عالی برای تقویت و رشد خلاقیت کودکان است، و کمک می‌کند در هنگام برخورد با جامعه سازگاری بهتری با محیط داشته باشند.

به فرزندتان یاد بدهید مهره‌ها و منجوق‌های مختلف را از نخ عبور دهند، با تغییر الگو و گذاشتن قوانینی مانند سه مهره‌‌ی صورتی و یک بنفش کودکان را عمیقاً درگیر بازی کنید، در پایان فرزندتان به کمک شما یک دستبند یا گردنبند ساخته‌ است، این بازی به عنوان یک تمرین خوب برای مغز عمل می‌کند. طراحی لباس مشکی یگان ویژه با توجه به جزئیات نظامی و واقع‌گرایی، به کودکان احساس واقعیت بازی را می‌دهد . این بازی در آموزش تلفظ صحیح و تشخیص اشیاء به همراه رشد شناختی به کودک کمک زیادی می‌کند. حل پیچ‌ و خم‌ها روشی هوشمندانه برای تقویت هوش کودکان در حین تفریح است، ماز بازی به بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف و استدلال منطقی کمک می‌کند، به پایان رساندن ماز یک موفقیت بزرگ برای بچه‌ها محسوب می‌شود.

بازی تطابق اشکال برای کودکان ۲ تا ۴ ساله عالی است، می‌توانید در دو ستون چند تصویر بکشید و از کودک بخواهید تصاویر مرتبط را به هم وصل کند، مثل زنبور عسل و گل، چتر و باران، می‌توانید از تصاویر آماده در اینترنت استفاده کنید و از کودک بخواهید تصاویر مرتبط را هم‌رنگ کند، این بازی به صورت کارت آماده در فروشگاه‌های اسباب‌بازی وجود دارد و برای گوشی‌ های هوشمند هم طراحی شده است. به کودکان اجازه دهید در جهان کاوش کنند و چیزهای مختلف را لمس کنند، بافت‌ها چیزهای زیادی را به بچه‌ها می‌آموزند که نمی‌توان با کتاب‌های آموزشی به آن‌ها آموخت، به کودکان اجازه دهید تا با لمس شن و ماسه، حباب‌ های نرم، دیوار های ناهموار، خاک رس و سایر اشیاء بازی کنند تا ذهن آن‌ ها تحریک شود.

پیدا کردن گنج یکی از جالب‌ترین بازی‌ها برای کودکان به حساب می‌آید، هر چیزی می‌تواند یک گنج باشد، یک بشقاب غذا، یک تکه شکلات یا یک اسباب بازی، به وسیله‌ی فلش کارت یا نقاشی سرنخ‌هایی را به کودک می‌دهید و از او می‌خواهید گنج را پیدا کند. هنگامی که کودکان در حال گوش دادن به یک داستان هستند، از حافظه‌ی کاری خود استفاده‌ی کامل می‌کنند، تا همه‌ی شخصیت‌های مختلف داستان و اتفاقات را دنبال کنند و با پیشرفت داستان به پردازش اطلاعات جدید ادامه دهند، داستان‌گویی و سرگرمی‌هایی از این دست، تمرینی فوق‌العاده برای تمرکز حافظه است.

داستان‌گویی، نواحی مختلف مغز را نسبت به آن چه کودکان نوپا از خواندن یک کتاب داستان به دست می‌آورند، درگیر می‌کند، درگیر کردن کل بدن فرصتی عالی برای تقویت مهارت‌های عملکرد اجرایی در کودکان نوپا است، پرتاب و گرفتن توپ، پریدن و دویدن تا خط پایان، راهی عالی برای تقویت مغز است، بازی‌هایی مانند طناب‌کشی، ایستادن هنگام قطع شدن آهنگ و بازی قایم‌باشک (قایم‌موشک) بسیار عالی است. چند شی‌ء را داخل یک جعبه قرار دهید و از کودک بخواهید با چشمان بسته دستش را داخل جعبه ببرد و شیء را حدس بزند، این بازی باعث بهبود حافظه‌ی کاری، مسیرهای عصبی و اطلاعات حسی آنها می شود.

بازی‌های گروهی

در حالی که بازی‌ های یک به یک راهی عالی برای ارتباط والد و فرزند هستند، برای کودک مهم است که مهارت‌های اجتماعی خود را توسعه دهد و تقویت کند، این شروع راهی است که به اعتماد به نفس منتهی می‌شود.  بازی رومیزی یا بازی تخته‌ای روی صفحات از پیش طراحی شده انجام می‌شود، از منچ، مونوپولی و دوز می‌توان به عنوان معروف‌ترین آن‌ها نام برد، این بازی‌ها صبر را به کودکان می‌آموزند زیرا باید یک دور منتظر بمانند تا نوبتشان شود. بسته به مهارت فرزندتان او را در کارهای خانه سهیم کنید، جدا کردن لباس‌های رنگی و سفید، روشن کردن لباس‌شویی یا کمک در پخت کیک و خمیر بازی، این کارها به بچه‌ها قوانین را می‌آموزد و یاد می‌گیرد پیروی نکردن از پارامترها چه عواقبی خواهد داشت.

بچرخید، برقصید، بنشینید، بخندید، مجموعه‌ای از کارها و نشان دادن احساسات مختلف که با جمله‌ی سایمون میگه، شروع می‌شود، کسی که در پایان بالاترین امتیاز را بگیرد برنده است، بهترین بازی برای بهبود مهارت‌های شنیداری و مهارت‌های تفسیر که به رشد اجتماعی کودکان کمک می‌کند. بازی خلاقانه و سرگرم‌کننده برای تقویت هوش کودکان یک بازی ساده و بدون هیچ وسیله‌ی خاصی که کودکان سراسر دنیا را سرگرم می‌کند، در این بازی یک آهنگ پخش می‌شود هر زمان که آهنگ متوقف شد، بچه‌ها در هر حالتی که هستند باید مجسمه شوند، اولین نفری که حرکت کند از بازی خارج می‌شود، نکته‌ی مثبت این بازی آن است که در هر جا قابل انجام است و باعث ایجاد روحیه‌ی تیمی و تخیل می‌شود.

کودکانی که به دو زبان یا بیشتر صحبت می‌کنند در املا و دستور زبان بهتر عمل می‌کنند، آن‌ها الگوها را بهتر درک کرده و به خاطر سپردن قوانین زبان برای آن‌ها ساده‌تر است، اگر چه یادگیری زبان جدید، بازی محسوب نمی‌شود اما با انجام بازی و تماشای کارتون می‌توان آن را آموخت، آموزش زبان‌های مختلف یکی از راه‌های تقویت مغز تا سن ۵ سالگی است. برخی از کودکان علاقه دارند که در جشنواره‌ها یا مراسم خاص با کلاه پلیس یگان ویژه به ایفای نقش پلیس بپردازند . در این بازی یکی از بازیکن‌ها نام یک رنگ را صدا می‌زند و بقیه می‌دوند و شیئی که به آن رنگ است را لمس می‌کنند، کسی که شکست می‌خورد نام رنگ بعدی را صدا می‌زند، بازی رنگ را لمس کن فوق‌العاده آسان و گروهی است.

سخن آخر

بازی‌هایی که به شما معرفی کردیم هر کدام نقش متفاوتی در تقویت هوش کودکان دارند، این طور نیست که مانند چوب جادو قدرت مغز کودکان را افزایش دهند، بلکه قدرت مغز از کودکی تا نوجوانی به تدریج رشد می‌کند، وجه مشترک همه‌ی فعالیت‌های فوق این است که به طور هم‌زمان از ذهن، بدن و حواس استفاده می‌شود. به عنوان والد فرصتی فراهم کنید تا به همراه فرزندتان از بازی لذت ببرید، بخشی از بازی کردن است از او بخواهید جهت تقویت هوش فرزندتان بازی‌های فوق را انجام دهد، برای استخدام پرستار کودک و اطلاع از هزینه پرستار کودک با کارشناسان ما در مرکز خدمات پرستاری رایا مهر تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا