بین الملل

غریب آبادی: آژانس نتایج تجزیه و تحلیل و سوالات مرتبط درباره ۲ مکان را ۲ ماه پیش به ایران ارائه کرده است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین گزارشگر یک ، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه برجام و دو گزارش هیئت امنا گفت سفیر “کاظم غریب آبادی” و نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران به سازمان بین المللی در وین ، موضع گیری مربوط به این موضوع. وی توضیح داد که مهمترین نکات برای کشور ما در زیر ذکر شده است.

* تعیین مهلت های غیرواقعی برای هر نوع تعامل به نفع هیچ یک از طرفین نخواهد بود.

در این رابطه غریب آبادی گفت: “در نتیجه همکاری ایران ، تمام فعالیت های مربوط به نظارت و تأیید توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای به طور مداوم حتی در اوج اپیدمی تاجگذاری انجام شده است.” در این رابطه ، گزارش دبیرکل خود گویای این امر است.

او اضافه کرد: “برای حل مشکل ادعایی ذکر شده در گزارش مدیر ، ایران حسن نیت و شفافیت را از طریق مشارکت فعال با آژانس بین المللی انرژی هسته ای نشان داده است.. در این راستا ، علاوه بر نامه نگاری ها و پاسخ های بیشماری که ایران ارائه داده است ، طی شش ماه گذشته ، مقامات آژانس انرژی هسته ای بین المللی چندین بازدید عالی انجام داده اند تا بتوانند نظرات فنی را مبادله کنند.

وی گفت که در مورد مکان ، ایران با اعطای دسترسی درخواستی به محل ، طرفدار بوده و ایران توضیحات لازم را ارائه داده است.

نماینده ایران افزود: “از نظر ما ، کارشناسان فنی نظرات و ارزیابی های مختلفی از نظر سازمان دارند.”

وی با اشاره به اینکه ایران برای ادامه بحث فنی خود آماده شرکت در آژانس انرژی هسته ای است ، گفت: “با توجه به این وضعیت ، تعیین مهلت غیر واقعی برای هر نوع مشارکت به نفع هیچ یک از طرفها نیست.”

* برنامه جدید موسسه در دست بررسی است. / برای دو منطقه دیگر ، آژانس فقط نتایج تجزیه و تحلیل و س questionsالات مرتبط را حدود دو ماه در اختیار ایران قرار داد.
به گزارش فارس ، غریب آبادی همچنین از اورانیوم طبیعی به صورت یک دیسک فلزی نام برد که بازرسان آژانس انرژی هسته ای اعلام کردند آنها در نیمه دوم سال 2020 دو فعالیت صحت سنجی را در مکان های مورد نظر خود انجام داده اند. این علاوه بر “بررسی واقعی موجودی” سالانه است که معمولاً در نیمه اول انجام می شود. با این حال ، درخواست جدید آژانس در دست بررسی است.
وی همچنین گفت که در دو منطقه دیگر ، آژانس انرژی هسته ای بین المللی فقط نتایج تجزیه و تحلیل و س questionsالات مربوطه را به مدت حدود دو ماه در اختیار ایران قرار داد. این تجزیه و تحلیل ها در حال حاضر ارزیابی می شوند و هدف آنها ارائه پاسخ های لازم به آژانس است.

نماینده دائمی آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برخی ادعاها که مربوط به فعالیت های هسته ای فعلی آنها نیست و ضروری نیست ، گفت: “ما نگرانی های کاذب و گسترش غیرضروری و نامتناسب را مطرح می کنیم ، به ویژه در حالی که ایران هنوز در آژانس انرژی هسته ای شرکت می کند.” تأثیری جز ایجاد یک مشکل جدید ندارد.

* این ایران بود که آژانس را صادقانه و شفاف برای دسترسی به سایت فراهم کرد.

وی یادآوری کرد: “علاوه بر این ، نباید فراموش کنیم که یکی از مواردی بود که به ما فرصت دسترسی صمیمانه و شفاف به سازمان را داد.”
غریب آبادی با اشاره به رافائل گروسی ، رئیس آژانس که اخیراً به تهران سفر كرده است ، اظهار داشت: مقامات جمهوری اسلامی نیز در سفر اخیر خود به تهران در 21 فوریه 2021 بر این اهمیت تأكید كردند. وی تأکید کرد که پرهیز از موضوعات غیرضروری و پیگیری رویکرد سیاسی به این موضوعات می تواند روحیه همکاری موجود را تضعیف کند.

یک دیپلمات ارشد ایرانی گفت: “به خصوص با توجه به حسن نیت ارائه می شود و شفافیت ایران از طریق دسترسی به آنها نشان داده شده است ، مقامات ایرانی نیز بر لزوم رسیدگی به این مسائل در اسرع وقت تأکید کردند.”

* جلسه فنی اعلام شده توسط دبیرکل در اوایل آوریل ادامه همان مسیر است و روند یا تعریف جدیدی از آماده سازی را نشان نمی دهد.
“در این زمینه ، باید یادآوری شود که تعامل فنی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای همیشه وجود داشته است ، و هر دو طرف مدتها در تلاش و تعامل بوده اند تا به تعدادی از مسائل محافظتی بپردازند ، و ما چندین جلسه داشته ایم دو سال گذشته. “ما این فناوری را داریم. نشست فنی اعلام شده توسط دبیرکل در اوایل آوریل ادامه این مسیر است و روند یا تعریف جدیدی از آماده سازی را نشان نمی دهد.

غریب آبادی افزود: ما برای حل سریع مشکلات باقیمانده دستگاه ایمنی به همکاری ادامه خواهیم داد.

به گزارش فارس ، رافائل گروسی روز دوشنبه ۱۱ در جلسه هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مارس ، وی ادعای وجود مواد رادیواکتیو در تأسیسات اعلام نشده ایران را تکرار کرد. این بارها ادعا کرده است که مواد هسته ای یا تجهیزات آلوده به مواد هسته ای در محل وجود داشته است. حتی پس از گذشت 18 ماه ، ایران هنوز توضیحی فنی معتبر ، کامل و لازم درباره وجود این ذرات ارائه نداده است. در صورت عدم توجیه توضیح فنی قابل اعتماد ایران ، آژانس انرژی هسته ای آژانس انرژی هسته ای [برای مدت‌ها] وی گفت: “سایتهایی وجود داشتند که گزارش نشده اند و ایران نیز طبق موافقتنامه پادمان ، چنین مواد هسته ای را گزارش نکرده است.”

وی گفت: “ایران به س theال آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد احتمال وجود مواد هسته ای پاسخ نداد و سه مورد دیگر به آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام نشده است.” در این دو مکان ، ذرات اورانیوم مشتق شده از انسان در نتیجه نمونه برداری از محیط زیست در سال 2020 پیدا شد. “ماه گذشته ما نتایج و س questionsالات مربوط به ایران را منتشر کردیم.” (اینجا بخوانید)

* اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی نتوانسته اند به تعهدات شورای امنیت سازمان ملل عمل کنند و اقدامی انجام نداده اند.
وی با بیان اینکه اکنون در یک نقطه حساس در رابطه با برجام هستیم ، گفت: “طی پنج سال گذشته جمهوری اسلامی ایران با وجود همه مشکلات ناشی از خروج از توافق نامه توسط ایالات متحده با حفظ برجام: در این شرایط ، با اتحادیه اروپا و در این شرایط. سه کشور اروپایی به تعهدات خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل نکرده و اقدامی نکرده اند ، علیرغم اینکه بیانیه های سیاسی زیادی در حمایت از شورای امنیت سازمان ملل صادر کرده اند.

نماینده ایران گفت: در این زمینه ، ایران یک سری اقدامات جبران خسارت را برای بازگرداندن توازن از دست رفته به توافق انجام داده است و البته همیشه بر برگشت پذیری همه این اقدامات تأکید می کند ، وقتی همه کشورهای عضو تعهدات خود را در زیر انجام می دهند. شورای امنیت سازمان ملل متحد. “
“با توجه به شرایط موجود ، در تاریخ 2 دسامبر سال 2020 ، حدود دو سال و نیم پس از خروج آمریکا از برجام ، شورای اسلامی ایران در شرایطی قرار دارد که عدم اقدام عملی اتحادیه اروپا وجود دارد. / وی در انجام تعهدات سه کشور اروپایی گفت: عنوان “برنامه اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها و محافظت از منافع دولت ایران” را تصویب کرد. ماده 6 این قانون به دولت اجازه می دهد تا روابط بانکی را به طور کامل عادی کند ، همه موانع را برطرف کند به صادرات نفت و مشتقات نفتی ، ظرف دو ماه از زمان لازم الاجرا شدن آن. نیاز به رعایت تعهدات مربوط به بازگشت درآمد. در صورت ادامه شکست شرکت کنندگان برجام ، تصویب این قانون اجرای کلیه نظارت ها و فعالیت های راستی آزمایی فراتر از توافق نامه اقدامات ایمنی بین ایران و آژانس ، از جمله اجرای پروتکل های اضافی.

* ایران بار دیگر دریچه فرصت های جدید را گشوده است.

به گزارش فارس ، غریب آبادی افزود: “با اجرای قوانین پارلمان توسط دولت ایران ، درخواست دبیرکل سازمان برای بازدید از تهران با صمیمیت و روحیه همکاری و تقویت مورد استقبال قرار گرفت. اعتماد متقابل.” در نتیجه رایزنی های فشرده و مثمر ثمر بین دو طرف ، بیانیه مشترک مطابق قانون مصوب شورای اسلام در 23 فوریه 2021 تا سه ماه صادر شد. بنابراین ، ایران داده های ذخیره شده در تجهیزات نظارتی و اطلاعات مربوط به فعالیت های خاص را حداکثر تا 3 ماه که در ضمیمه مشخص شده نگهداری می کند. بررسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای زمانی انجام می شود که ایران تصمیم بگیرد تعهدات مربوط به هسته ای خود را پس از لغو کلیه تحریم ها از سر بگیرد. در غیر این صورت ، تمام داده های جمع آوری شده در پایان ماه سوم حذف می شوند.

وی گفت: “فرصت دیگری از طریق تفاهم متقابل بر اساس حسن نیت به صورت فصلی فراهم شده است.” ایران بار دیگر دریچه های فرصت جدیدی را گشوده و اکنون اثبات آن به عهده دیگران است تا بتواند از آن برای تحقق وعده های خود استفاده کند.

* وقتی همه تحریم ها به یک باره برداشته شود ، ما آماده هستیم که یک باره به اجرای کامل برگردیم. اوه ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ ㅇㅇㅇ
غریب آبادی در ادامه گفت: “دولت قبلی ایالات متحده سیاست حداکثر فشار را دنبال نکرده است ، اما دولت جدید ایالات متحده هنوز اقدامات عملی برای تغییر مسیر انجام نداده است. همانطور که رهبران عالی گفتند ، ما می بینیم که سایر شرکت کنندگان چه می گویند ، و پس از تایید آنها اقدامات ، ما بر این اساس متناسب خواهیم شد. به عنوان یک دشمن عمل خواهد کرد.

وی گفت: “هنگامی که همه تحریم ها به یک باره برداشته می شود ، ما آماده ایم که بلافاصله به اجرای کامل آن برگردیم.” این ایران نبود که میز مذاکره کمیته مشترک را ترک کرد و مسئولیت آن بر عهده کسانی است که باید دوباره به میز مذاکره بپیوندند و اقدامات عملی مناسب را برای دستیابی به آن انجام دهند.

* سو Ab استفاده از یک نهاد به انگیزه های سیاسی و چانه زنی و ایجاد انحراف از نهاد کاملاً مخرب است.
غریب آبادی گفت: “با توجه به همکاری سازنده و فعلی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، هر اقدامی که به دلیل انگیزه های سیاسی و مذاکره از آژانس انرژی هسته ای سوuses استفاده کند و انحرافی از آژانس بین المللی انرژی اتمی ایجاد کند ، کاملاً مخرب است.” این رویکرد همچنین از نظر اعتماد و لطف متقابل بین آژانس و ایران گامی کاملاً غیر سازنده تلقی می شود. در این زمینه ، ما از هوشیاری و تدبیر اعضای سازمان ، به ویژه هیئت مدیره و دبیرکل ، در تلاش برای جلوگیری از تنش های بی مورد و حفظ فرصت های دیپلماتیک استقبال می کنیم.
انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا