اجتماع

فاصله بین تزریق دو دوز واکسن‌های کرونا چقدر است؟

شهید بهشتی ، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی در دانشگاه پزشکی ، گفت: “به نظر نمی رسد افزایش فاصله دوز کاملاً اثر را از بین ببرد. این در فاصله تزریقات دوم است ، اما احتمالاً کمرنگ خواهد شد.”

دکتر علیرضا ناجی در گفت وگو با گزارشگر یک وی در مورد فاصله بین دوزهای هر نوع واکسن کرونا ویروس که در ایران استفاده می شود ، گفت: “برای واکسن اسپوتنیک ، فاصله بین دوزها 21 روز و در ایران 2 دوز در 28 روز است.” به گفته موسسه گامالیا ، واکسن اسپوتنیکف ، این فاصله می تواند تا 60 روز حفظ شود. در واکسن Sinofarm ، فاصله بین دو دوز 28 روز است. طبق گفته سازمان غذا و دارو با سازنده تماس گرفته ، این فاصله را می توان تا شش هفته در نظر گرفت. فاصله بین دو دوز در واکسن Astraznka بین 10 تا 12 هفته در سراسر جهان است و ما 2 دوز از این واکسن را با فاصله 3 ماه می دهیم. البته بهتر است. با توجه به مشکلات مربوط به واکسن Astrazenka ، کاهش فاصله بین دو دوز می تواند تولید آنتی بادی را تا 2.5 برابر افزایش دهد.

قول چینی ها

“بزرگترین نگرانی ما واکسن Sinofarm است. به گفته چین ، آنها مجبور شدند حدود 3 میلیون دوز واکسن را به ما تحویل دهند ، اما متأسفانه آنها به قول خود عمل کردند و واکسیناسیون افراد کمی به تأخیر افتاد.”

واکسیناسیون دوم با استفاده از سکویی مشابه سینوفارم بله یا خیر؟

ناجی گفت: اگر در این مدت این واکسن قابل تزریق نباشد ، یکی از راه حل های ما جایگزینی دوز دوم واکسن با واکسنی با پلت فرم مشابه است. واکسن هایی مانند برکت را نیز وارد کنید. البته ، ما استفاده نمی کنیم در این زمینه هیچ مدرکی ندارید ، اگر می بینید که واکسن ترکیبی در خارج از کشور تزریق می شود ، به عنوان مثال Pfizer و Astrazenka ، آنها آن را مطالعه کرده اند و این مدارک را دارند. پروتکل های فعلی در انگلیس و استرالیا Astrazenka یا Pfizer هستند شما یکی از آنها را تزریق می کنید واکسن ها ، بنابراین می توانید یکی از دو واکسن را برای دوز دوم تزریق کنید ، اما ما این کار را انجام می دهیم.

وی افزود: “به هر حال ، اگر در شرایطی باشید که تهیه واکسن در یک کشور خارجی دشوار است و وعده های زیادی را مشاهده می کنید”. به عنوان مثال ، بهترین چیزی که در مورد واکسن Sinofarm در ایران داریم یک برکت است ، اما در اینجا دوباره ، نقش وزارت بهداشت و وزیر فناوری و تحقیقات بسیار مهم است. یک نمونه بگیرید تا ببینید واکسن ترکیبی چقدر موثر است. آیا مناسب است؟

ناجی ادامه داد: “اگر کشورهای دیگر در حال حاضر واکسن ترکیبی تزریق می کنند ، دلیل این شرایط است.” این بدان معنی است که تعداد واکسن ها کم و دسترسی به آنها در سراسر جهان کم است. بنابراین آنها سعی می کنند از پروتکل های معمول فاصله بگیرند و از امکانات بالقوه خود نهایت استفاده را ببرند. اما آنها کار می کنند ، مطالعه می کنند ، تحقیق می کنند ، اطلاعات دارند ، اما ما کور شده ایم و به نظر می رسد که باید بدانیم بعداً وضعیت ما چگونه خواهد بود. ما می توانیم ابتدا در این زمینه تحقیق کنیم ، که با توجه به تقاضای فعلی دشوار است.

اخبار واکسن زرد

وی هنگام اعلام اخبار زرد در بخش واکسن گفت: “خبر بسیار بد در کشور ما اخبار زرد است که بسیار راحت منتشر می شود و برای افراد مختلف از جمله کارشناسان خبرهای عجیب است.” گزارش شده است که اعتماد عمومی به واکسن تا حدودی کاهش یافته است. ما باید جلوی این کار را بگیریم. بنابراین ، در این مورد ، من فکر می کنم ما باید صادقانه وضعیت را به مردم ارائه دهیم و اعلام کنیم که به هر دلیلی وضعیت به این شکل است. شما همیشه دو یا دو مشکل سلامتی ندارید. ما باید سخت کار کنیم و ببینیم که شرایط ما چگونه امکاناتی را که داریم در نظر می گیرد. در حال حاضر یک مطالعه فاز 3 برای یک واکسن جدی در حال انجام است. مانند واکسن پاستور که با کوبا کار می کند ، من امید زیادی به آن دارم. البته این یک واکسن برکت است. بنابراین راه حل میانبر این است که در صورت وجود به افراد اطلاع دهید ، یک واکسن جایگزین تزریق کنید و میزان کارآیی آن را مطالعه کنید.

اگر فاصله بین دوزهای دوم واکسن کرونا ویروس افزایش یابد ، آیا اثر دوز اول از بین می رود؟

ناجی می گوید: “می توانم بگویم که اثر از بین نخواهد رفت ، اما ممکن است بسیار کمتر از حد انتظار باشد.” وی گفت: پس از گذشت حداکثر فاصله بین دوزهای دوم ، اولین دوز ویروس کرونا احتمالاً اثر خود را از دست می دهد. . اثر بخشی واکسن به دلیل نیازهای واکسیناسیون است. به عنوان مثال ، وقتی هر 4 هفته دوز دوم Sinofarm دریافت می کنید و می گویید این واکسن 78٪ م effectiveثر است ، باید ببینید که اگر این مدت زمان طولانی تر باشد ، این اثر چقدر تغییر می کند. من فکر نمی کنم با طولانی شدن فاصله تزریق دوم ، اثر دوز اول کاملاً از بین برود ، اما اثر احتمالاً ضعیف تر خواهد بود.

وی گفت: “ما در نقطه ای هستیم که باید این موارد را درست انجام دهیم.” اول از همه ، ما باید خیلی جدی تر با کشورهایی که دارای روابط استراتژیک با کشورهایی که ما در مورد این موضوع بحث کرده ایم ، مذاکره کنیم. اگر واکسن بزنید و این مشکلی را حل نمی کند ، راه حل های دیگری وجود دارد. به عنوان مثال ، شما می توانید از Barakat برای Sinofarm استفاده کنید یا از یک شرکت داخلی پشتیبانی کنید که خط تولید Sputnik را دریافت کرده است ، در داخل کشور تولید می کند ، تولید را افزایش می دهد و برای تهیه این واکسن تلاش بیشتری می کند. در کشور هستند هرچه زودتر این کارها را انجام دهید ، بهتر است.

جایگزینی واکسن دوم با رضایت مردم انجام می شود

ناجی تاکید کرد: برای جایگزینی دوز دوم با واکسن دیگر ، رضایت افراد لازم است. البته ، من فکر می کنم این رضایت را می توان با صحبت با مردم و توضیح وضعیت ما به دست آورد. لازم به ذکر است که رد راه صحیحی نیست. به عنوان مثال انکار یا تمسخر مشکل مغناطیسی افراد واکسینه شده درست نبود. این اتفاق می افتد ، اما به دلیل واکسن نیست. باید می گفتم که واکسن ها این پدیده را ایجاد نمی کنند ، اما افرادی هستند که به دلایل مختلف یا به دلیل مغناطیسی بدن از این پدیده رنج می برند. ما نباید انکار کنیم. الان هم باید صادقانه اوضاع را برای مردم توضیح دهم و فکر می کنم اگر با آنها صحبت کنم مردم از آن استقبال خواهند کرد.

بر این اساس ، ما تأکید کردیم که واکسن کرونا باید در داخل کشور تولید شود. زیرا وضعیت فعلی ما و البته اوضاع در بسیاری از کشورها نشان می دهد که اگر کسی روی تولید داخلی واکسن ویروس کرونا کار نکند ، ما به مشکل برمی خوریم. خوب بود که روی 2-3 موسسه مناسب مانند پاستور ، راج و غیره تمرکز کنم ، و مشارکت خارجی به من اجازه داد سریعتر به بودجه بهتری بروم ، بنابراین این مشکلات کمتر رخ می دهد. . به هر حال ، وضعیت فعلی ما اینگونه است ، ما باید فوراً راه حلی پیدا کنیم ، راه حل همان راه حل است.

ناجی گفت: “ما باید نگاهی به تولیدات داخلی اسپوتنیک بیندازیم و از Octover بخواهیم که این کار را سریعتر و با تلاش بیشتری انجام دهد.” در همان زمان ، نعمت تولید را افزایش می دهد. همچنین باید تولید پاستور افزایش یابد تا در اسرع وقت تولید و واکسن های داخلی در دسترس باشد.

وی افزود: از طرف دیگر ، آزمایشگاه های رازی واکسن پروتئینی بسیار خوبی در دست مطالعه دارد و امیدواریم هرچه زودتر وارد فاز 3 شویم. امیدواریم تا پایان تابستان اطلاعات و داده های واضحی در مورد واکسن های داخلی داشته باشیم. در این صورت می توانیم واکسیناسیون خوبی انجام دهیم و خداوند مایل است که تا پایان سال جاری در ایران تلقیح کامل انجام دهد.

تجربه ایران در زمینه واکسیناسیون با طیف گسترده

ناجی تأکید کرد: ما در ایران تجربه واکسیناسیون گسترده و سطح بالایی داریم. بیست سال پیش ، ما فقط در طی دو هفته در کشور خود تقریباً 30 میلیون نفر را در برابر سرخک و سرخچه واکسینه کردیم. بنابراین اینطور نیست که ما الان نتوانیم چنین کاری کنیم. میزان پایین واکسیناسیون به دلیل کمبود واکسن است. در صورت وجود واکسن ، آنها بلافاصله این کار را انجام می دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا