عمومی

فراق دکتر صادق آئینه‌وند پنج‌ساله شد

پنج سال از درگذشت باورنکردنی دکتر صادق آئینه‌وند می گذرد. وقتی جامعه ما بیش از هر زمان دیگری در دنیای اخلاق به مردم احتیاج دارد ، فقدان چنین متفکرانی ضرر و تأثیر دارد.

همانطور که دوستان ، اقوام و دانش آموزان وی به یاد می آورند ، شادمانی و مهربانی اولین تصاویر دکتر آینندهوند از ذهن و روح انسان بود. دانش عمیق او و دروازه ای برای روح و قلب سالک ، دیدگاه های اخلاقی جهان اطراف بود. این خصوصیات بود که تعداد کمی از گروههای مختلف و متنوع فکری و ایدئولوژیک برای تدوین چنین سیاستی در مراسم تشییع پیکر وی و اخراج چنین اندیشمندانی شرکت کردند.

دین او اسلام بود که صلح را در جهان می خواست. این ویژگی بود که ایهله سید مصطفی محقق داماد پس از دعا برای پیکر دکتر آینه‌وند ، وی را واعظ “اسلام لا مانی” خواند.

تمام تلاش او این بود که دین را تمرین کند. بنابراین شأن و منزلت انسانی در جایگاه ویژه ای برای او قرار گرفت. مهم نیست که وی در جلوی نگهبانان یا استادان دانشگاه باشد ، زیرا خلیفه خدا ، “مردم” در مقابل او جایگاه والایی داشتند. او همان احترامی را که به سابق خود انجام داد نشان داد. بودن با او دنیای ایمنی و آرامش بود. اگر به دلیل اعمالش مورد انتقاد قرار گرفته باشد ، بر وجدان خود بنشیند و آن را با لطافت و شیرینی که برای خلاص شدن از شر آن بیان می کند ، بیان کند.

دانشمندان و اساتید ارشد دانشگاه باید در مورد سوابق تحصیلی دکتر سارد عنه وند صحبت و نوشتن داشته باشند. من به عنوان کسی که حداقل در این خط کوتاه از جلال داماد خود لذت می برد ، می توانم به طور خلاصه به برخی از نگرانی هایی که بارها شنیده ام ، اشاره کنم.

دکتر آینه‌وند گفت: نیازهای اجتماعی امروز “پیوندهای ریشه” و “سازگاریهای لازم” است. او معتقد بود كه با بهره‌گیری از عقاید ، فرهنگ و تمدن اسلامی به عنوان “عالی” و دستیابی به دانش و عقاید لازم برای امروز جامعه ، به “مدرنیته” خواهد رسید.

وی از ویژگیهای برجسته مورخان و محققان بدون سابقه برخوردار بود و سعی می کرد وقایع را به طور عادلانه مشاهده کند.

از طرف دیگر ، وی با تسلط بر زبان عربی و ادبیات و اکتشاف و فهم منابع اصلی در تاریخ اسلامی ، یک تحلیل دقیق تاریخی بدست آورد.

در گذشته ، این فرد تحصیل کرده ما را از بین می برد ، اما از آنجا که علاقه به علم و دانش یکی از مهمترین دغدغه های او بود ، خانواده استاد در همین راستا حرکت کردند و سعی کردند تا نام ، شخصیت و روش آنها را زنده کنند. براساس این دیدگاه ، جایزه علوم دوسالانه آیننده در سال گذشته و با کمک انجمن تاریخ ایران تاسیس شد ، جایی که دکتر آینندهوند یکی از بنیانگذاران است و بهترین پایان نامه دکترا در تاریخ هر دو سال یکبار اهدا می شود. هدف از این جنبش پشتیبانی از نسل جدیدی از تحقیقات مرتبط با زمینه های تاریخ است ، مانند مواردی که دکتر آینندهوند در طول زندگی از آن گرامی داشته است. خوشبختانه کمیته علوم و داوران فوق اساتید برجسته در زمینه تاریخ هستند و اگر ماجرای بیماری “تاج” در ماه مه امسال پخش می شد ، اولین مراسم جوایز برگزار می شد. با توجه به شرایط فعلی ، امیدواریم هرچه سریعتر این رویداد علمی برگزار شود تا زمینه ای برای دوره های آینده باشد.

* اشعار دکتر فاطمه رکایی به عزاداری دکتر آئینه‌وند

/ 6262

دکمه بازگشت به بالا