فرهنگی

فراموشی مسجد ۱۰۰۰ هزارساله شهر قدیم دقیانوس در روز جهانی مساجد   

گزارشگر یک/کرمان ۲۱ آگوست برابر با ٣٠ مردادماه بنا به درخواست جمهوری اسلامی ایران از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است .

به گزارش گزارشگر یک، در همین راستا یک هفته برنامه‌هایی برای تکریم و تجلیل مساجد اجرا می‌شود که یادآور روز تلخ به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌هاست.

هفته تکریم و تجلیل مساجد از ۳۰ مردادماه تا پنجم شهریورماه در ایران به طور گسترده در دستور کار قرار گرفته است. 

اما نادیده گرفتن مسجد شهر قدیم جیرفت با قدمت ۱۰۰۰ ساله به عنوان پیشینه معنوی، مذهبی و تاریخی که همچنان در لابلای تقویم کاری مسئولان امر گم شده که گلایه‌مندی جمعی از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی را به همراه دارد و اینکه در حالی این روزها شاهد به تصویر کشیدن برنامه‌های مساجد و خادمان همدلی و انسجام مسلمانان هستیم که با  یادآوری طنین اذان در این مسجد در سال ۱۳۹۱ به همت امام جمعه وقت و جمعی از خبرنگاران دلخوش هستیم که به عنوان احیاء معنویت در دل ‌شهر افسانه ای در گوشه‌ای از  صفحه خاطراتمان به یادگار مانده است. 

کوتاهی متولیان امر پذیرفته نیست

فرماندار جیرفت در گفت‌وگو با گزارشگر یک در پاسخ به چرایی بی‌توجهی‌ها به ابنیه تاریخی با اشاره به قدمت تاریخی شهر قدیم جیرفت به عنوان یک ظرفیت معنوی و تاریخی گفت: نهادهایی که وظیفه ذاتی‌شان در حوزه مساجد است باید مناسبت‌های ملی را رصد و در برنامه کاری خود بگنجانند. 

احمد بلند نظر با ابراز تاسف از بی‌توجهی به آثار باستانی و بناهای تاریخی افزود: دغدغه‌ها و انتقادات فعالان و دوستداران حوزه میراث فرهنگی بجا است و حتما برای تکریم و معرفی هر چه بیشتر مسجد مورد نظر برنامه‌ریزی خواهیم کرد. 

وی هم افزایی دستگاه‌های متولی فرهنگی، مذهبی و هنری را در معرفی و تبیین جایگاه میراث معنوی مورد تاکید قرار داد و گفت: بنده به عنوان فرماندار از مسئولان ذیربط گله دارم که چرا در این زمینه هیچ هماهنگی و برنامه‌ریزی نداشته‌اند. 

بلندنظر با تقدیر  از پیگیری‌های خبرگزاری گزارشگر یک مبنی بر تکریم مسجد شهر قدیم جیرفت نسبت به اجرای برنامه فرهنگی مذهبی متناسب با شان این خاستگاه معنوی قول مساعدت داد. 

حوزه فرهنگ هم برای نجات مسجد شهر قدیم پای کار است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان نیز در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار ما، ضمن اعلام آمادگی برای معرفی و تکریم جایگاه معنوی مسجد شهر قدیم جیرفت گفت: قبول دارم که در حق این بناهای معنوی و تاریخی جفا شده و این کوتاهی‌ها باید جبران شوند. 

حجت‌الاسلام سید احمد حسینی ضمن دلجویی از فعالان و دغذغه مندان حوزه میراث فرهنگی از اجرای یک برنامه در راستای معرفی بیشتر مسجد شهر قدیم جیرفت خبرداد که با همکاری بقیه نهادها انجام خواهد شد.

به گزارش گزارشگر یک، مسجد ۱۰۰۰ ساله جیرفت در شهر قدیم دقیانوس و در حاشیه هلیل رود واقع شده است. این‌ مسجد کهن در قرن سوم‌هجری و دوره صفاریان  به دستور عمرولیث صفاری ساخته شد و در زمان خودش یکی از بزرگترین مساجد جهان اسلام بود که امروزه فقط آثاری از آن بر جای مانده است که متاسفانه در حال حاضر رو به تخریب و نابودی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا