اقتصادی

فرصت یک ماهه بانک های استان مرکزی برای تعیین تکلیف واحدهایی که در تملک دارند

گزارشگر یک/مرکزی دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: فرصت یک ماهه به کلیه بانک های استان داده می‌شود تا واحدهایی را که در تملک دارند، تعیین تکلیف کنند.

محمدباقر آقاعلیخانی‌، چهارشنبه ۱۰ خردادماه در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی اظهار کرد: با توجه به صحبت‌هایی که با تولیدکنندگان استان داشتیم، به دو مشکل اساسی در استان مرکزی پی بردم. اولین مشکل در حوزه انرژی است که انرژی که در استان تولید می‌شود حتی کفاف واحدهای موجود نیز نمی‌دهد. کنترل انرژی در استان باید توسط متولیان انجام شود و فکری اساسی به حال تولید انرژی در استان مرکزی شود. 

وی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی می‌توانند بخشی از کمبود انرژی را جبران کنند تصریح کرد: نیروگاه‌های ما با ۴۰ درصد بازده، تولید ‌دارند و بازده تولید انرژی توسط انرژی خورشیدی نیز حدود ۵۰ درصد دارد. تنها راهی که برای جبران انرژی داریم CHP است. می‌توان CHP را در استان مرکزی به صورت پایلوت در یک شهرک به طور آزمایشی انجام داد. بر اساس مطالعات CHP تا  ۹۶ درصد بازدهی انرژی دارد. اگر از آب سرد و گرم آن نیز بهره‌مند شویم بالای ۱۰۰ درصد بازدهی مثبت دارد. 

دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید افزود: دومین مشکل نیز این است که بخشی از مصوبات به دلیل نگرانی از بابت دستگاه‌های نظارتی اجرا نمی شود. اگر دستگاه‌های نظارتی ایراد می‌گیرند به ما در ستاد ملی اعلام کنید تا پیگیری کنیم. حتما هفته آینده جلسه‌ای تشکیل خواهیم داد و به تمامی دستگاه‌های اجرایی اعلام می کنیم که ایجاد مانع در مسیر تولید نکنند. 

آقاعلیخانی با تاکید بر اینکه مصوبات ستاد تسهیل لازم الاجراست افزود: اگر دستگاه‌های نظارتی نسبت به مصوبات ستاد تسهیل انتقادی دارند می‌توانند به ما اطلاع دهند تا دوباره بررسی کنیم اما اگر اعتراض قابل قبولی از سوی دستگاه نظارتی وجود نداشته باشد هیچ‌ مانعی نباید بر سر راه تولیدکنندگان قرار گیرد.

دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید ادامه داد: طی پانزده روز آینده مصوباتی که توسط دستگاه‌های مختلف، اجرایی نشده باید در دستور کار قرار گیرد و اگر باز هم مصوبات، اجرایی نشد به ستاد ملی تسهیل بفرستند تا ظرف دو هفته آینده طی یک جلسه ویژه برای استان مرکزی در ستاد ملی برای مصوبات تصمیم‌گیری ‌کنیم.

آقاعلیخانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری، شعار سال را بر اساس پشتوانه مطالعاتی عمیق سالانه انتخاب می‌کنند اظهار کرد: ما نیز باید این شعار را در طول سال همواره مدنظر قرار دهیم و باید بدانیم که صنایعی که در استان و کشور فعال هستند به راحتی قابل ساخت نیستند و باید قدر این صنایع را بدانیم.

وی اظهار کرد: فرصت یک ماهه به کلیه بانک های استان داده می‌شود تا واحدهایی را که در تملک دارند، تعیین تکلیف کنند. همچنین طرح‌های بالای هشتاد درصد فیزیکی را به ما معرفی کنید تا تسهیلات مورد نیاز آنها را تامین کنیم تا سریع‌تر کامل شوند. همچنین اگر واحدهایی در سطح استان دارید که مدیران آن، توانایی اداره آن را ندارند هیئت حمایت ورود کند و واحد را نجات دهد.

آقاعلیخانی در جمع خبرنگاران نیز اظهار کرد: سال گذشته در کل کشور ۲۲۳۵۰ مصوبه در استان‌ها صادر شد که حدودا ۱۲۰ مصوبه به دبیرخانه ستاد ملی داده شده و ۸۵ مصوبه نیز به ستاد مرکزی داده شده است. همچنین ۱۵۶۰۰ مصوبه استانی اجرایی شده که از این تعداد، ۴۴۰۰ مصوبه در دست بررسی است و ۲۶۰۰ مصوبه اجرایی نشده که معادل ۱۲ درصد مصوبات است. همچنین ما سعی کردیم ثبات شغلی را محقق کنیم که در ستاد و دبیرخانه مرکزی ۱۸ هزار شغل ثبات پیدا کرده است اما در استان‌ها عدد دقیقی اعلام نشده است.

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی نیز در این نشست اظهار کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، جزو کارگروه‌های مهم و ثمربخش در تولید است. استان مرکزی، استانی صنعتی است و رتبه اول تنوع تولیدات صنعتی را دارد، این ویژگی شرایط خاصی را ایجاب کرده که با توجه به فرمان سال جدید، بیش از گذشته به رشد تولید اهمیت دهیم.

استاندار مرکزی ادامه داد: در دولت سیزدهم همت و هم‌افزایی خوبی بین اعضای ستاد، کارفرمایان و شرکت‌ها برای رشد تولید شکل گرفته است. برای اولین بار برخی از جلسات‌ ستاد را به سطح شهرستان‌ها بردیم. ۷۸ جلسه تشکیل دادیم و عمده مصوبات را اجرایی کردیم و از این لحاظ رتبه سوم کشور را کسب کردیم. همچنین ۱۲۱ واحد تولیدی را احداث و رتبه چهارم کشور را کسب کردیم. ۴۹۶ طرح سرمایه گذاری را نیز مورد بررسی و هدف قرار دادیم و رتبه دوم را کسب کردیم.

مخلص الائمه با بیان اینکه همواره معوقات حقوق کارگران را دنبال کردیم افزود: آن نگاه تجاری که شرکت شهرک‌های صنعتی نسبت به صنایع دارد، نیاز به بازنگری در رویکرد دارد و اینکه صرفا به صورت موردی اشکالات را رفع و رجوع کنیم فایده ندارد و تحول اساسی در رویکرد را می‌خواهد. ظرفیت نقش آفرینی شرکت شهرک‌ها در تولید و اقتصاد را باید دریابیم و آن را مطالبه کنیم.

استاندار مرکزی با انتقاد از عملکرد کارت‌های بازرگانی اضافه کرد: امیدواریم جایگزین دیگری برای کارت‌های بازرگانی اندیشیده شود تا مشکلات مربوط به آن رفع شود. همچنین باید بروکراسی بیمار را از تن نظام اداری کشور خارج کنیم. اگر چنین جلساتی را برگزار کنیم و مصوبات را به مرحله اجرا نرسانیم، باعث ناامیدی سرمایه‌گذار خواهد شد و سرمایه خودش را از تولید خارج خواهد کرد. 

مخلص الائمه در جمع خبرنگاران نیز اظهار کرد: سال گذشته استان مرکزی جزو استان‌های پیشرو و پیشگام در تشکیل جلسات ستاد تسهیل بود که بیش از ۵۰۰ مصوبه داشتیم ولی به طور طبیعی تعداد محدودی از مصوبات باقی مانده بود. امروز ۲۱ موضوع  را در ستاد با حضور آقای آقاعلیخانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این جلسه پیرامون موضوعات کارت بازرگانی، تقسیط بدهی‌های بانکی، گمرک، مالیاتی، مسدودی حساب ها مربوط به بیش از ۲۰ شرکت بزرگ و کوچک استان مرکزی بحث شد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه ظرف دو هفته آینده در ستاد ملی تسهیل جلسه ویژه‌ای برای استان مرکزی تشکیل خواهد شد گفت: مواردی مربوط به شرکت شهرک‌های صنعتی استان است که کارگروهی را با حضور نماینده سازمان بازرسی کشور و دستگاه‌های ذی ربط ظرف یکی دو روز آینده تشکیل خواهیم داد تا موانعی که برای شرکت‌ها ایجاد شده رفع شود و پایبندی خود را به فرمان سال ۱۴۰۲ نشان دهیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا