عمومی

قتل بابک خرم‌دین به دست والدین سالخورده‌اش: منطقه ناحقوق جامعه

قتل بابک خرمدین بار دیگر به یک نکته مهم در سیستم حقوقی ما اشاره کرد. قتل یک کودک توسط پدر هیچ تلافی جویی ندارد ، که مجازاتی است که برای سایر قتل های برنامه ریزی شده در نظر گرفته شده است.

در سالهای اخیر ، قتل خانواده ای مانند رومی نوا ، دختری از پدرش تالش ، پدرش به دلایل خانوادگی و اشتیاق به شهرت او را با داس سر برید و افکار عمومی مانند صاعقه قوی شد و همه واکنش نشان دادند و اظهار نظر کردند . متعاقباً ، قتل افتخاری کودک توسط پدرش تا امروز ادامه داشت ، تا اینکه گزارش هایی مبنی بر کشته شدن فیلمبردار 47 ساله بابک خرمدین در محله ای در اکباتان ، غرب تهران منتشر شد و بخشی از بدن وی در سطل آشغال پدر و مادرش به این اعتراف کردند.

تکرار قتل کودک توسط پدر ، مطابق ماده 310 قانون مجازات اسلامی ، در صورت قاتل پدر مقتول ، قصاص را ثابت نمی کند.

دلایل مختلفی برای این نوع قانون به طور قانونی وجود دارد. محقق داماد به تفصیل توضیح داد. (اینجا)

در مورد مجازات پدر قاتل ، به ماده 612 قانون كيفري شماره 5 قانون كيفر اسلامي مراجعه كنيد و براي كسي كه به هر دليلي پيشاپيش از قصاص قتل فرار كند ، از 3 تا 10 سال حبس تعزيري در نظر گرفت. در پرونده قتل بابک خرمدین ، ​​به دلیل کمک مادر وی ، هیچ نسخه شخصی وجود نخواهد داشت. مطابق ماده 18 قانون مجازات اسلامی ، قاتل یا قاتل حداقل به سه سال زندان محکوم می شود.

همچنین ماده 58 قانون مجازات اسلامی[피고]این شرط استفاده از آزادی مشروط را عنوان کرده و در آخر بیان می کند که محکومیت پس از گذراندن یک سوم مدت حبس (1 سال در این مورد) قابل آزادی است. ، والدین مسن بابک خرمدین به طور کلی کمتر مجازات تحمل مجازات بیش از یک سال زندان را دارند.[ازیادآوریاسترامشخصودرنهایموگویدباگذراندنیکسومازمدتحببس(دراینپروندهیکسال)امکاناستفادهازآزادیمشروطباشباعثمیشودکهدرایبرایمحکومانوجوددارد،بعیدبهنظرمیرسددرشبهطورمعمول،والدینسالخوردهبابخرمدنبیزبنازل[ازایندسترامشخصودرنهایتمیگویدباگذراندنیکسومازمدتحبس(دراینپروندهیکسال)امکاناستفادهازآزادیمشروطباشرایطیبرایمحکومانوجوددارد،بعیدبهنظرمیرسددرشرایطمعمول،والدینسالخوردهبابکخرمدینبیشازیکسالحبسرابهعنوانمجازات،تحملکنند

به عبارت دیگر ، می توان نتیجه گرفت که والدین قربانی احتمالاً فقط به مدت یک سال یا بیش از این به حبس محکوم می شوند و مجازات های دیگر را نمی توان به طور قانونی تعیین کرد.

چنین لایحه ای علامت آن است که برای گرفتن جان یک شخص ، می توان قاتل را محکوم کرد و قصاص کرد و در صورت قتل دیگری ، قاتل یا قاتل از یک سال حبس آزاد شد.

لازم به ذکر است که علاوه بر دلایل مذهبی و تاریخی برای این نوع قانونگذاری ، به نظر می رسد که قوانین جدید جهان که توسط قانونگذار (در کشور ما ، شورای اسلامی) وضع شده است ، همیشه دارای سرزمین هایی است. از قانون معاف است.

در حالی که برخی از محققان این مناطق را كه قانون در آن ساكت است ، نامیده اند ، این موجب آسیب رساندن به وجدان عمومی و برانگیختن افكار عمومی می شود ، اما نمایندگان از اقدامات خاصی راضی نیستند ، یعنی مناطقی كه دراوت نیستند.

بیست سال پیش ، ژان کاربونیر ، متفکر فرانسوی ، در کتاب “راست انعطاف پذیر ، جامعه شناسی راست بی حاکم” ، منطقه ای ناعادلانه را منطقه ای حساس به آنچه برای ضمیر عمومی اتفاق می افتد ، توصیف کرد ، اما بدون قانونگذار بود. برای وضع یا وضع قوانین جدی در آن است.

ژان کاربونیر دلیل اصلی انعطاف پذیری قوانین در زمینه های غیرمنصفانه را منافع پنهان گروهی از افراد با نفوذ در جامعه می داند که بر قانونگذار تأثیر می گذارند و از تنظیم جدی در این موارد جلوگیری می کنند. Carbonia به منطقه ای غیر معقول از شکار پرندگان وحشی در فرانسه اشاره دارد ، كه علی رغم حساسیت افكار عمومی نسبت به كشتن پرندگان ، فقط مقررات مربوط به شكار را تنظیم می كند و این مسئله را پارلمان فرانسه جدی نمی گیرد.

به نظر می رسد قتل كودك توسط پدر و مجازات مربوط به حساسیت افكار عمومی نسبت به این جنایت به دلیل ساختار پیچیده قانونگذاری فرهنگی با نوعی قلمرو “غیرصالحانه” روبرو باشد.

تا زمانی که چنین فاجعه ای در این منطقه وجود داشته باشد ، به نظر می رسد پدری که قصد کشتن فرزند خود را دارد ، نباید به جرم قتل شخص دیگری کمی دست و قلبش را تکان دهد یا دست دهد.

*وکیل

47223

دکمه بازگشت به بالا